בדיקות גנטיות בהיריון – למה הן הכרחיות?

תהליך של הריון, הוא תהליך ארוך ולא פשוט כפי שכול אישה יודעת. הוא טמון בתוכו לא מעט פחדים וחששות לצד התקווה הגדולה שבסופו יצאו לעולם, ילד או ילדה בריאים. על מנת שלא יהיו בעיות ולא נגיע למצב לפיו ההיריון יצטרך להיות מופסק באמצע או לחילופין, שבסופו יתגלה שהילד או הילדה אשר נולדו, הם חולים במחלות קשות, יש לעבור שורה ארוכה של בדיקות במהלך ההיריון.

בין היתר, על בני הזוג בכלל והאישה בפרט לעבור בדיקות גנטיות בהריון. מדובר על שורה ארוכה של בדיקות אשר מטרתן לגלות האם להורים יש גנים עם מומים ותסמונות אשר עלולים לעבור אל העובר. במידה ומגלים גנים שכאלה, אפשר לטפל בהם לפני שהעובר יוצא אל אוויר העולם או לחילופין, אפשר להתכונן בהתאם למצב שנוצר.

אפשר לחלק את הנושא של בדיקות גנטיות בהיריון לשני חלקים עיקריים. חלק אחד כולל בדיקות שמתבצעות לפני כניסה להריון, בדיקות סקר שמתבצעות על ידי בדיקות דם, מטרתן לגלות גנים שאינם מוכרים וידועים לבני הזוג, וייתכן והם כוללים תסמונות ומחלות שונות. אל חלק זה אפשר להוסיף בדיקות גנטיות שמתבצעות אצל בני זוג אשר ידוע שיש להם תסמונת, אך צריך לדעת אילו גנים נושאים אותה בשביל שיהיה ניתן לבודד אותם לפני התחלה של טיפול הפרייה (IVF).

חלק אחר של בדיקות גנטיות מתבצע אחרי שנכנסים להריון. מדובר על בדיקות מי שפיר למשל, אשר כיום אפשר לערוך אותן באמצעות בדיקות דם פשוטות יותר. מדובר על בדיקה שמאפשרת לגלות תסמונות שונות, כולל תסמונת דאון. בדיקה זו מעניקה לבני הזוג אפשרות להחליט, האם להמשיך בהריון או להפיל.

מדוע נכון לעשות בדיקות גנטיות בהיריון

הרבה זוגות חוששים לעשות בדיקות גנטיות מסיבות שונות, בין אם זה בגלל שהם שומעים או קוראים שבדיקות אלה מסוכנות ברמה כזו או אחרת, בין אם זה בגלל שמדובר בבדיקות שעלולות לחשוף בפניהם אמת קשה איתה הם יצטרכו להתמודד או עם השאלות שעולות בעקבותיה. כמו כן, יש זוגות שמפחדים מאמנות טפלות בזמן הריון, ואין ספק שבדיקות גנטיות נושאות כמה אמנות שכאלה.

אך האמת היא, שבדיקות גנטיות הן דבר חשוב והכרחי מאוד לעשות. יש לכך כמה הסברים. ראשית, זה יכול להקל על הזוגות בשאלות מסוימות, בוודאי אם הם יודעים שיש במשפחה היסטוריה של תסמונות ומומים. הרבה פעמים זה מעורר שאלות ותהיות, כשעושים את הבדיקה מקבלים תשובה חדה.

שנית, אותן בדיקות מאפשרות לזוג לעבור הכנה מקדימה, להכין את עצמם לקראת הבאות, הן מבחינה נפשית והן מבחינה כלכלית.

שלישית, זוגות אשר מקבלים תשובה מסוימת לגבי בדיקות גנטיות, יכולים להעביר אותה הלאה, לשאר בני המשפחה, ובכך הם פותרים גם להם דילמות שונות שקשורות לנושא זה.

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות