דיור מוגן והקשר לספורט: פעילות גופנית בגיל השלישי

פעילות גופנית היא חיונית בכל גיל, בייחוד בגיל השלישי בו הגוף נמצא בסכנה של איבוד יכולות גופניות בסיסיות כתוצאה מתהליכי הזקנה העוברים עליו. למרות זאת, קשישים רבים המודעים לחשיבות הפעילות הגופנית עדיין אינם מצליחים לשמור על שגרת פעילויות נאותה עבורם.

 

לא סתם אומרים שהספורט מועיל גם לנפש

בין אם מדובר בצעירים ובין אם מדובר במבוגרים, יש משהו בפעילות גופנית שגורם לנו להרגיש חיים, אופטימיים ושמחים. נכון שהספורט גורם לשחרור הורמונים ממריצים בגוף, אולם לא מדובר רק בכך. הפעילות הגופנית, באופן הבסיסי ביותר, מסייעת לנו פשוט להרגיש פעילים. אין ספק שפעילות גופנית מצריכה גם מידה מסוימת של מאמץ, אולם באשר לפעילות גופנית למבוגרים, איננו עוסקים תמיד בפעילות גופנית מאומצת, אלא יותר בפעילות גופנית שנועדה לשמר יכולות בסיסיות קיימות.

 

הגיל השלישי כקבוצת סיכון

כולנו מכירים את התופעות הטבעיות האופייניות לגיל השלישי, כמו חולשה של הגוף, קושי בהרמה או בסחיבת דברים כבדים, קושי בהליכה וכד'. למרות זאת, רופאים רבים ממליצים לאנשים דווקא בגיל השלישי לשמור על שגרת פעילות גופנית בסיסית הכוללת אפילו עלייה וירידה במדרגות, אימון הידיים והרגליים למשך כמה דקות כל יום וכד'. הסיבה לכך, היא שגם בלי שנרגיש, עצם העמידה בלבד, או ההליכה למטבח, מפעילות שרירים רבים ובלתי מורגשים בגוף שבסופו של דבר מועילה לטווח הארוך.

 

עם זאת, קשישים רבים ובייחוד כאלה שגרים לבד, מוצאים עצמם בלי סיבה, או בלי חשק לבצע את הפעילויות האלמנטריות ביותר. בכל זאת, קשישים רבים כבר אינם מבשלים, מנקים וכיו', אינם מנהלים חיי חברה פעילים ואין בסביבתם שירותים נגישים, לרבות חוגים מותאמים, או טיולים המיועדים להם.

 

פעילות גופנית מותאמת ומעודדת בדיור המוגן

עבור קשישים כאלה, אשר מחד עדיין בעלי יכולות גופניות בסיסיות אך מאידך לא מפתחים או משמרים אותן כראוי, מומלץ לעבור לדיור מוגן. לדיור המוגן יתרונות רבים, אולם אחד היתרונות הוא העובדה שהצוות משקיע משאבים רבים בפיתוח והפעלת חוגי ספורט מיוחדים לאנשים מבוגרים. הכוונה היא איננה רק בסוג הפעילות ובהדרכות המותאמות, אלא גם ביצירת סביבה תומכת ומעודדת חברתית עבור הקשיש, שתדרבן אותו לקום כל יום בבוקר וללכת בעצמו לחוג פעילות גופנית. בדיור המוגן קיימים לרוב מבחר של חוגים, המאפשר לקשיש לבחור עבורו את הפעילות האהובה עליו ביותר ולבטא עצמו על ידי כך, לרבות חוגי אירובי, חוגי ריקוד ועוד.

לסיכום, רק נרצה להדגיש את חשיבות הספורט לנפש הקשיש וכאמור, את היכולת שלה לסייע לקשיש להמשיך ולהרגיש פעיל. הרגשת החיוניות העצמית משמעותית ביותר עבור מניעת דיכאון ותסכול אצל אנשים מבוגרים.

תפריט נגישות