טיפול בבעיות קשב וריכוז

בעיות קשב וריכוז הפכו בעשורים האחרונים לבעיות נפוצות ולגיטימיות, שמונעות מלא מעט ילדים ומבוגרים להתקדם מבחינה חינוכית ואקדמית, להשתלב מבחינה חברתית ולתפקד בצורה טבעית יותר בסביבה חברתית או לימודית. מבחר הטיפולים המוצעים בתחום זה עצום והם מגיעים מאסכולות שונות. במרבית המקרים, לאחר אבחון הבעיה, מוצעת דרך טיפולית מסויימת, לעיתים טיפול משולב בין כמה אסכולות ושיטות ולעיתים בחירה בשיטת טיפול אחת, בהתאם לצרכי הילד או המבוגר.

טיפול תרופתי:

לטיפול התרופתי בבעיות קשב וריכוז יש יתרונות ויש גם חסרונות. מדובר בשורה התחתונה בהתערבות כימית במה שקורה במוחנו ולכן הורים רבים מתלבטים האם להיעזר בפתרונות התרופתיים שניתנים כיום. היתרון המהותי של טיפול בבעיות קשב וריכוז באמצעות תרופות, ביניהן מוכרת במיוחד תרופת הריטלין, נעוץ בעובדה שבמקרה שבו התרופה משפיעה כמו שצריך הילד יכול לתפקד בצורה תקינה מבחינה חברתית ולימודית. אם זאת, לתרופות יש תופעות לוואי שונות שצריך לקחת בחשבון. החסרון הנוסף הוא שישנם מקרים רבים שבהם הקושי הוא לימודי וחינוכי והתרופה לא תמיד יכולה להשפיע ולעזור.

טיפול חינוכי ודידקטי:

טיפול בהפרעות קשב וריכוז שבאות לידי ביטוי בסביבה לימודית או אקדמית אצל ילדים או מבוגרים. במסגרת זו נכללים לא מעט טיפולים ייחידניים שמקנים למטופל מיומנויות למידה וכלים להתגבר על הפרעת הקשב והריכוז ולהתמודד עם לימודים – מכלים לכתיבה קלה ונכונה יותר ועד לשיטות לימוד למבחנים.

הטיפולים האלו יכולים להשתלב במערך טיפולי שכולל גם טיפול תרופתי או רגשי ולעזור לתלמידים לקבל כלים שיהיו מועילים גם לטווח הארוך ויאפשרו התמודדות יומיומית עם סביבת בית הספר והשיעורים השונים.

טיפול רגשי:

הטיפולים הרגשיים מעניקים למטופל כלים להתמודד עם הפרעת הקשב והריכוז שלו אך גם מספקים לו את התמיכה הרגשית לתסמינים השונים שהוא חווה במהלך ההתמודדות. רבים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז סובלים מדכאון, חרדה, מצבי רוח משתנים, בדידות חברתית וסגירות רגשית. כל התופעות האלו דורשות התייחסות טיפולית בתחום הרגשי. טיפול רגשי יכול להיות טיפול פסיכולוגי קבוע, תרפיה באמנויות שונות, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפולים באמצעות פיתוח מיומנויות רגשיות שונות ושיטות טיפוליות מהרפואה המשלימה.

טיפול התנהגותי:

בשנים האחרונות נכנס הטיפול ההתנהגותי לתחום הפרעות קשב וריכוז. התחום מתבטא באימון אישי או קבוצתי ייעודי לאנשים עם בעיות של קשב וריכוז. תהליך האימון האישי מותאם כמובן למטופל, הן באופי שלו והן בזמן הטיפול, והוא מסייע לו לעבור משוכות שונות ומורכבות יותר או פחות.

איך בוחרים סוג טיפול?

זו שאלה שקשה לענות עליה מבלי להכיר את המטופל. כל מטופל עשוי להתחבר לסוג טיפול אחר ולקבל ממנו יותר כלים או פחות כלים. חשוב להיות קשובים למטופל, להכיר את היכולות שלו ואת הכישורים שהוא כן מצליח לבטא ולערוך אבחון בכל התחומים האלו כדי לבדוק אילו נקודות צריך לחזק כדי לשפר את היכולות שלו.

המאמר נכתב באדיבות מרפאות קשר – הפרעות קשב וריכוז  kesherclinic.com

.

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות