מה כולל טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחיפה?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחיפה, או בשמו המקצועי באנגלית, Cognitive Behavioral Therapy,‏ CBT , הינו טיפול פסיכולוגי אשר כולל שילוב שיטות טיפול התנהגותיות וקוגניטיביות. בשיטה זו מבססים את הטיפול על ההנחה כי על המטופל ליצור שינוי בדרך בה הוא תופס את המציאות, ושינוי התפיסה הזה הוא גם זה שיוביל אל שינוי בהתנהגות של המטופל. כך, בטיפול הוא לומד כיצד לשנות את התפיסה שלו, וכיצד לסגל לעצמו מיומנויות התנהגות חדשות בהתאם לאותה תפיסה חדשה אותה הוא למד. שיטה זו הפכה לפופולארית מאוד בעידן האחרון ובעזרתה מצליחים להביא לשינוי משמעותי בצורת ההתנהגות של מבוגרים ושל ילדים, וכן לטפל במקרים שונים של הפרעות חרדה, דיכאון והפרעות אכילה שונות, בעיקר אצל בני נוער.

שיטות הטיפול

כיום ניתן למצוא מגוון רחב של אנשי מקצוע המעניקים טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחיפה, כאשר כלל אנשי המקצוע הללו מסתמכים על שיטות שונות המאפשרות להם להגיע לאותה תוצאה. רבים מהם מבצעים חשיפה של המטופל באופן הדרגתי אל גורמים מולם הוא מרגיש מאוים ומעניקים לו חיזוקים שונים המאפשרים להם להתמודד מול אותם איומים בצורה טובה.

לרוב, טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחיפה מבוצע באחת משתי שיטות עיקריות:

  • הקהיה שיטתית – שיטת הקהיה שיטתית הינה שיטה אשר בעזרתה ניתן לטפל בפחדים שונים, תוך החלפה של תחושת החרדה והפחת בתחושה של רגיעה. תהליך הטיפול בשיטה זו כולל הבנה של הגירויים אשר מובילים את האדם לתחושה של פחד, תוך דירוג של אותם גירויים. לאחר מכן המטופל לומד כיצד להגיע לתחושה של רוגע מול אותם גירויים. רק בשלב האחרון חושפים את המטופל לגירויים דומים במציאות כדי שיתמודד מולם.
  • אימון בחיסון נגד לחץ – שיטה זו מבוססת על ההנחה כי הפחדים השונים של האדם מגיעים בשל מצבים טראומטיים שחווה בעבר. לכן, בשיטה זו מלמדים את המטופל על המקור של הלחץ והפחדים שלו, מלמדים אותו להיות קשוב למחשבות והרגשות שלו, מלמדים אותו שיטות שונות להתמודד עם הלחץ תוך שינוי התפיסה שלו לגבי הגורם המלחיץ ולאחר מכן מציבים אותו מול מצבים דומים במציאות.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות