כיצד בוחרים תחום לימודים

יש אין ספור תחומי לימודים שניתן ללמוד, הן באוניברסיטה והן במסגרת של לימודי תעודה. במאה ה- 21 ניתן גם ללמוד מקצוע באמצעות האינטרנט, כמעט מבלי לצאת מהבית. אז מדוע ככל שיש יותר אפשרויות לימוד בחירת תחום הלימודים הופכת לקשה יותר? הפתגם "מרוב עצים לא רואים את היער", מתאים בדיוק לבעיה זו. מרוב אפשרויות, קשה להחליט ולכן לא מעט אנשים פונים לייעוץ מקצועי על מנת להחליט מהו תחום הלימודים אליו יפנו. בכתבה זו ננסה לתת מספר טיפים מרכזיים, שיסייעו לכם להגיע לאחת מההחלטות החשובות ביותר בחיים – איזה תחום לימודים כדאי ללמוד ובהמשך גם באיזה מקצוע לעסוק?

כיצד ניתן ללמוד מקצוע לחיים?

בעידן האינטרנט, בו כל הידע גלוי בפנינו במרחק של לחיצת כפתור, ניתן בהחלט ללמוד לא מעט תחומים באמצעות אתרי האינטרנט הרבים. אך אין זה אומר שתארים אקדמיים איבדו את המשמעות שלהם- נהפוך הוא. ככל שחולף הזמן, החשיבות של תארים אקדמיים רק הולכת וגדלה, בעיקר בשל התחרות העצומה שיש על כל עובד איכותי במקצועות הנחשבים. מעסיקים יעדיפו עובדים עם תואר שני ואפילו שלישי, מאשר עובדים בעלי תואר ראשון, ולכן, גם היום, הדרך הטובה ביותר ללמוד את רוב המקצועות היא באוניברסיטאות או במכללות. ישנם מקצועות אשר חייבים ללמוד אותם באופן מסודר באוניברסיטה כגון משפטים, חשבונאות, רפואה, חינוך ועוד. יש מקצועות שניתן להתמקצע בהם באמצעות קורסי תעודה (בתחומים כמו הנהלת חשבונות, איפור, מחשבים, תקשורת, בורסה, שוק ההון ועוד), ויש בהחלט גם מקצועות שניתן ללמוד באופן עצמאי. אך כיצד בוחרים כיוון? זוהי כמובן שאלת השאלות!  חשוב לדעת כי על מנת לקבל מידע אודות האפשרויות השונות, ניתן להיעזר באינטרנט ולחפש אתר לימודים העוסק בתחום המבוקש על ידכם, או אתרי לימודים כלליים הנותנים מידע וייעוץ לגבי מגוון תחומים.

כיצד מחליטים מה ללמוד?

בין אם החלטתם ללמוד לקראת תואר ראשון ובין אם בחרתם להירשם לקורס תעודה בתחום מסוים, עליכם להחליט קודם כל מהו התחום הזה. הדרך הטובה ביותר לבחור כיוון לחיים היא לשאול את עצמכם 3 שאלות מרכזיות – איזה תחום מעניין אותי? במה אני טוב? האם יש ביקוש למקצוע שמעניין אותי ושאני טוב בו? שאלה רביעית חשובה היא – האם אני מתקבל ללימודים בתחום המבוקש על ידי? ובמילים אחרות – 3 הקריטריונים המרכזיים לבחירת כיוון לחיים הם רמת העניין שלכם בתחום מסוים, הכישרון והיכולת שלכם בתחום זה והביקוש לאנשי מקצוע בתחום שבחרתם. כלומר – אם אתם אוהבים מאוד להתעסק עם מספרים ולאורך השנים גיליתם שיש לכם גם כישרון בתחום זה (למשל ידע רב ויכולת בתחום המתמטיקה או המחשבים), תוכלו בהחלט לשקול ללמוד מקצועות כגון מחשבים, חשבונאות, כלכלה, מתמטיקה, סטטיסטיקה ועוד. כמובן שרצוי להכניס שיקול נוסף ולברר האם יש ביקוש לרואי חשבון, אנשי מחשבים או כלכלנים. ולבסוף – עליכם לברר אם אתם בכלל מתקבלים ללימודים בתחומים הללו. אם התשובות לכל השאלות הללו הן חיוביות (כלומר – אתם אוהבים לעבוד עם מספרים, אתם טובים בכך, יש ביקוש למקצועות הללו ואתם מתקבלים ללימודים) – אתם בהחלט יכולים לבחור בכיוון זה!אך מה עושים אם התשובה היא חיובית רק על חלק מהשאלות? אז מתחילות ההתלבטויות ועליכם לבצע מערכת שיקולים מושכלת (רצוי לאחר התייעצות עם כמה שיותר גורמים). אם לא מתקבלים ללימודים, תמיד אפשר להשלים בגרויות או לשפר את הציון הפסיכומטרי, אך אם אתם לא אוהבים או טובים בתחום מסוים- יהיה לכם קשה מאוד לעסוק בו (למשל – מי שמפחד מדם ולא אוהב לגעת באנשים, לא כדאי שילך ללמוד רפואה).

לסיכום – התחום האידאלי עבורכם הוא תחום שאתם גם אוהבים אותו ומתעניינים בו וגם כזה שיש לכם יכולת או כישרון בו. אם תחום זה הוא גם תחום מבוקש בשוק בעבודה – על אחת כמה וכמה כדאי לכם ללמוד אותו, וכל שנותר לכם הוא לברר אם אתם מתקבלים ללימודים. לאחר שתעברו את כל השלבים הללו – השמיים הם הגבול ותוכלו להתקדם בתחום הנבחר בלא מעט דרכים!

כתיבת תגובה

תפריט נגישות