כל מה שטוב לדעת על טבעונות

טבעונות היא תזונה שאינה כוללת מרכיבי מזון מהחי, בהם בשר, ביצים, חלב ודבש. הבחירה האידאולוגית בטבעונות היא בחירה הנובעת מההכרה שלא ניתן להפוך בעלי חיים או את תוצריהם למזון או מוצר מבלי לנצל אותם, להסב להם סבל, ולבסוף – להרוג אותם.

הרעיון מאחורי הטבעונות הוא פשוט: החרמה צרכנית של מוצרים המכילים מרכיבים מהחי תגרום להפחתה ביצורם. אם הציבור יצרוך פחות בשר, "יצרני" הבשר יצטרכו להפחית את ייצור הבשר, כלומר לשחוט פחות בעלי חיים. מכיוון שרביית בעלי החיים בתעשיות המזון היא מלאכותית לחלוטין, הפחתת השימוש במוצרים מהחי תגרום לכך שפחות בעלי חיים יוולדו לחיי סבל ששחיטה בסופם. הטבעונות, בעצם, מאפשרת לכל אדם ליצור השפעה משמעותית על חייהם של בעלי החיים במשקים המתעשים…

בארצות הברית, למשל, חלה בחמשת השנים האחרונות ירידה של 12% (!) בצריכת הבשר. כלומר, הצרכנים אכן גרמו לכיווץ משמעותיי של תעשיית הבשר – שהתבטא בהרבה פחות הרג של בעלי חיים. בהתחשב בכך שישראלי ממוצע אוכל בימי חייו כ-4000 בעלי חיים, העוברים לטבעונות מייצרים השפעה כלכלית משמעותית שגורמת לפגיעה בתעשיות המזון מהחי ולהצלת חיים של אלפי בעלי חיים.

טבעונות
תזונה צמחית

בשנים האחרונות, בעולם כולו ואף בארץ במיוחד, תנועת הטבעונות הולכת וגדלה בקצב מסחרר. מקהילה קטנה ושולית בחברה, שלא זכתה לחשיפה או השפעה רבה, הפכה הטבעונות לאחת מביטויי האידאולוגיה הנפוצים בישראל של ימינו. אלפים ואף עשרות אלפים מכל הקשת החברתית, האתנית והפוליטית כבר החליטו לוותר על המזון מהחי ולצמצם את הפגיעה בבעלי החיים.

והמציאות בישראל כבר מתחילה להשתנות: מסעדות רבות אמצו תפריטים ידידותיים לטבעונים ומסעדות טבעוניות רבות נפתחו, מוצרים טבעוניים רבים יצאו לשוק, השיח הציבורי בנושא זכויות בעלי החיים הולך והופך להיות מנת חלקו של הציבור הרחב ולא רק של פעילים מעטים. אתרים רבים העוסקים בתזונה טבעונית נפתחו, ביניהם אתר הצמחונות והטבעונות הישראלי – שהיה שם עוד לפני הפופולאריות של הנושא. הוקמו עשרות בלוגים העוסקים בבישול טבעוני, ואפילו נפתחו כמה טורים של בישול טבעוני בפורטלים הגדולים ביותר ברשת הישראלי. לפני חמש שנים המילה "טבעונות" הייתה זרה לרובו המוחלט של הציבור הישראלי, היום המילה כבר שגורה בפיהם של רבים.

מעבר לבשורה המוסרית הגדולה של הטבעונות, ישנם מומחים רבים המוצאים בה גם יתרונות בריאותיים רבים שכן אין בה כולסטרול ואין חלבון מהחי. דבר זה גורם לכך שאל הטבעונים האידאולוגיים מצטרפים טבעונים רבים מטעמי בריאות. על תזונה טבעונית בריאה אפשר לקרוא כאן – תזונה צמחית

כתיבת תגובה

תפריט נגישות