ליסינג תפעולי: כל המידע העדכני שחשוב להכיר

בשנים האחרונות הפכו עסקאות הליסינג – ואלו של הליסינג התפעולי בפרט, לפופולריות במיוחד בקרב בעלי עסק רבים. אז מה מיוחד בעסקה זו ומה כדאי לדעת עליה? מדריך עדכני לפניכם

צור גורן

משמעות המילה 'ליסינג' היא למעשה החכרה או במילים אחרות – השכרה לתקופה ארוכה. על אף שניתן להשתמש בהחכרה בתחומים רבים, מזוהה הליסינג בארץ בעיקר עם שוק הרכב.

קיימים סוגים שונים של עסקאות ליסינג, הנבדלים זה מזה בכלל השירותים אותם מספקת חברת הליסינג ללקוח, כאשר שני הסוגים המוכרים יותר לרוב הם הליסינג הפרטי והליסינג התפעולי הנבדלים זה מזה בבעלות על הרכב. בליסינג הפרטי, הרשומים כבעלי הרכב הם אלו שביצעו את העסקה בעוד שבמקרה של הליסינג התפעולי, הבעלות על הרכב מתחילה, ממשיכה ונשארת בידי חברת הליסינג. זאת ועוד, מותאמת עסקת הליסינג התפעולי בעיקר עבור חברות ועסקים המעוניינים בחכירה של צי רכבים עבור עובדיהם.

כיום מציעות חברות ליסינג רבות תנאי עסקה שונים עבור בעלי עסקים וחברות רבים שמעוניינים בשכירת שירותים אלו. בין הבולטות והמוכרות יותר היא חברת הליסינג אלבר, המציעה תנאים נוחים, היצע גדול ומגוון של רכבים, מחירים משתלמים במיוחד ואף כיסוי ביטוחי מלא עבור צי הרכבים.

אז מה עוד כדאי לדעת על עסקת הליסינג התפעולי? לפניכם כל התשובות העדכניות.

ליסינג תפעולי – קווים לדמותו

ליסינג תפעולי הוא למעשה עסקה בה מושכר הרכב לתקופה ארוכה כאשר הסוג המלא של עסקה זו כולל תשלום חודשי קבוע תמורת קבלת הרכב לשימוש בלעדי ושירותים שונים נלווים כגון – רכישת ביטוח, ביצוע טיפולים שוטפים ברכב, העברת טסט, שירותי דרך וחילוץ, קבלת רכב חלופי וכדומה.  כיום מרבית מהחברות הגדולות בוחרות להשתמש בשיטת ליסינג זו – ומסיבות טובות בהחלט. בעוד שעיסוקה העיקרי של חברת הליסינג הוא בניהול צי הרכבים בו היא מתמחה, היא בעלת כוח מיקוח רב יותר מזה שברשות כל חברה אחרת המחזיקה בצי רכב בודד או במספר רכבים קטן יותר. הודות לכך, יכולה להשיג חברת הליסינג רכבים מהיבואן בעלות זולה יותר וכן לקבל פוליסות ביטוח מוזלות והנחות אצל מוסכים מורשים – תנאים המשתלמים במיוחד לכל בעל עסק שבוחר לשכור שירותים אלו.

מלבד הפן המקצועי של ניהול צי הרכב, חברה השוכרת בשירותי ליסינג תפעולי חוסכת כאב ראש ניכר. היא אינה מחזיקה מערך עובדים שלם שיטפל וינהל את צי הרכב, ההוצאה על הרכבים הופכת להוצאה מוכרת עבור החברה ומקטינה את נטל המס והיא גם נמנעת מהוצאות גדולות ולא מתוכננות במצבים בהם רכב מתקלקל ויש להכניסו למוסך, למשל. כל אלו נכללים במסגרת השירותים הנלווים אותם מקבלים מחברת הליסינג.

במה שונה ליסינג תפעולי מליסינג פרטי?

בעסקת ליסינג פרטית, נרשמת הבעלות על הרכב על שמו של זה שרוכש את הרכב בפועל, המקבל גם סיוע במימון לרכישת הרכב מחברת הליסינג. הרוכש מקבל למעשה הלוואה בתנאים נוחים במיוחד מחברת הליסינג ומשלם מקדמה ותשלומים חודשיים לזמן קצוב. בסוף התקופה, יוכל הרוכש להחליט כיצד להמשיך – האם לשלם את יתרת התשלומים ולהעביר את הרכב סופית לבעלותו – שירשם כרכב יד שנייה, לבצע טרייד אין עם חברת הליסינג המתחייבת לרוב לרכוש את הרכב בסיום התקופה  ולבחור בעסקת ליסינג נוספת לרכישת רכב חדש, כאשר הסכום אותו קיבל במסגרת הטרייד אין מכסה לפחות חלק מהמקדמה על העסקה החדשה.

עסקת ליסינג פרטי רגילה אינה כוללת שירותים נוספים מצד חברת הליסינג וכל הוצאות הרכב הנוספות וביניהן מוסכים, ביטוחים, רישיון רכב וטסט – הם באחריות הרוכש בלבד. כיום ניתן למצוא טווח שבו חברות הליסינג מספקות גם חלק או יותר מהשירותים הנלווים במסגרת עסקאות ליסינג פרטיות אך בכל הנוגע לפרמטר של רישום הבעלות, הוא עדיין נותר הגורם המבדיל בין סוגי הליסינג השונים.

היבטי מיסוי בעסקאות ליסינג תפעולי

ליסינג תפעולי מתאים עבור חברות ועסקים דווקא עקב השינוי שחל בשוק הרכב בארץ בשנים האחרונות. בשנת 2019, החלו רבים להכיר ביתרונותיה של השיטה ונרשמה עליה בסגירת כלל עסקאות הליסינג עבור רכבים חדשים ביחס לשאר עסקאות הרכב המוכרות, והרכב, שנתפס לרוב ככזה שמוסיף לאבד מערכו כמדי שנה – הוא כעת שירות אותו אנו שוכרים מחברת הליסינג. באופן זה ניתן לנסוע בכל זמן נתון ברכב שנסיעתו בכביש אינה עולה על שלוש שנים ובעלויות יחסית נמוכות. לצד זאת, אחת מהתופעות הנלוות למצב היא העליה במספר הרכבים החדשים העולים על הכביש וגם הפיכתו של שוק רכבי היד השנייה לרווי יותר.

כיום, משך התהליך של מכירת רכב יד שנייה הוא בין חודשיים לשלושה, אך גם בפרק זמן זה, יתכן ותוכלו לקבל עבור הרכב מחיר הנמוך ממחירו במחירון בכ- 10% – 15% ולפעמים אף יותר. על אף שהמדינה מכירה בפחת עבור רכבי הליסינג הפרטי – או לפחות בחלקו, הוא נמוך מזה שבפועל כאשר ערך הרכב יורד יותר מערכו הנקוב במחירון. בניגוד לכך, בליסינג התפעולי מכירה המדינה לרוב את העסקה כהשכרה ולא כרכישת נכס, כך שהטבת המס הניתנת בגינה אינה החזר על חלק מהפחת אלא הכרה בהוצאה לצורכי מס.

עם זאת, ההוצאה כולה אינה מוכרת תמיד והדבר תלוי במשך ההשכרה, במועדי התשלומים ובקריטריונים אחרים אותם בוחנות לשכות המס. חברות בע"מ וכאלו המנהלות רישום חשבונאי כפול מקבלות את הזכות להכיר בעסקה זו כהשכרה ובכך להבטיח הכרה לצורך מיסוי גם לתקופות קצרות יותר משלוש שנים. עצמאים וחברות קטנות יזדקקו לרוב לחתימה על חוזה תלת שנתי לצורך ההכרה בעסקה כעסקת ליסינג תפעולי.

 

אם כן, המצב הנוכחי בשוק הרכב הופך את מכירתם של רכבי היד השנייה למאתגרת במיוחד. הוספת תנאי עסקה נוחים כמו הקלות במיסוי, הוצאה שידועה מראש וקבועה ללא הפתעות וכן קבלת כלל שירותי ניהול נלווים, צפויים להפוך את עסקאות הליסינג התפעולי לקורצות במיוחד עבור חברות גדולות וקטנות וכן את מכירתם של רכבים אלו לאטרקטיבית אף יותר.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות