למה במכוניות צריך מחירון?

אולי השאלה הישראלית ביותר בכל הקשור לרכישת רכב משומש היא "כמה המחירון". מהו המחירון הזה שכולם מדברים עליו, איך הוא מחושב ואחת לתמיד – האם הוא באמת כל כך חשוב?

יובל בנר

כל ניסיון לבצע רכישה של רכב משומש בישראל, לעיתים גם במקרה של חדש, מעלה את שאלת מחירון הרכב. האם הוא שומר על ערכו או לא, כמה להוסיף בעוון קילומטראז' גבוה ובשנים האחרונות אפילו תמחור לפי חודש עליית הרכב לכביש. מושגים אלה ועוד, מתקבצים לכדי מספרים מדוייקים בתוך מחירוני הרכב השונים, זאת על מנת לתת לקונים ולמוכרים אינדיקציה לגבי המחיר אותו יש לשלם. למה אינדיקציה? מכיוון שרוב העסקאות, גם הפרטיות וגם במגרשי הרכב בהם נמצא מלאי גדול של מכוניות למכירה, נסגרות במחיר נמוך יותר מהמחירון המפורסם. נשאלת השאלה אם כן, איזה מחירון הוא מדוייק יותר ובכלל, כיצד הם עובדים ועד כמה באמת כדאי ללכת לפי המחירונים ומתי? כל התשובות בכתבה הבאה.

אילו מחירונים קיימים בשוק וכיצד הם מחושבים?

כיום קיימים בשוק שני מחירונים עיקריים עליהם נהוג להסתמך. הראשון והוותיק יותר הוא מחירון לוי יצחק – מחירון המתפרסם מדי חודש במהדורה מודפסת ודיגיטלית, הוא מתעדכן באופן רציף ומבוסס על מאגר ידע רחב. בעבר היה נחשב מחירון זה מונופול בתחום, אך כיום כבר ניתן למצוא מחירונים אלטרנטיביים ולא פחות מדוייקים. מחירון יד 2 לדוגמה, מתבסס על אתר מכירות מוצרי יד שניה שעל שמו הוא קרוי ועושה שימוש במידע על סכומי עסקאות שהתבצעו בפועל. בצורה זו, הוא לכאורה מקבל תוצאות מדוייקות יותר לגבי המצב בשוק. אגב, ישנו הלך רוח לפיו מחירון לוי יצחק הינו בעל תמחור גבוה יותר, דבר שיכול לשרת את דווקא את חברות הביטוח, אך אין דבר זה נכון בהכרח.

איך מחושב המחירון?

השיטה לחישוב ערכו של רכב כוללת בראש ובראשונה את מחירו ההתחלתי כחדש. בשקלול המחירון מתחשבים בשנת היצור וחודש העלייה לכביש, רמת הגימור, תוספות, קילומטראז, אבזור בטיחותי ולא פחות חשוב מכל אלה, סחירותו, שהיא למעשה מידת הפופולריות של הרכב ומעידה על ההיצע והביקוש שלו בשוק המשומשות, מה שיכול להשפיע בצורה משמעותית  על מחירו של הרכב כמשומש.

למה בכלל צריך אחד?

מוצרים רבים נמכרים בשוק החופשי ללא צורך במחירון, למה דווקא ברכב ישנו מחירון קבוע מראש? ובכן, יש הבדל משמעותי בין טלפון משומש לבין או מכונת כביסה לבין מכונית משפחתית בשווי הקרוב למאה אלף ש"ח. שנית, ולא פחות חשוב, על מנת ליצור אמת מידה לחברות הביטוח לחישוב פרמיות ופיצויים, וליבואני ומגרשי הרכבים על מנת לעשות סדר בתמחור המלאי. בפועל, עקב העובדה ששוק הרכב המשומש בישראל עירני ותוסס, ישנו צורך אמיתי באמת מידה אחידה לתמחור רכב משומש.

השוק עובד לפי המחירון או להפך?

ישנו היזון חוזר בין השניים – שני המחירונים העיקריים בישראל מושפעים בסופו של יום מסכומים אמיתיים של עסקאות הנעשות בשטח. מצד שני, מעצם קיומם בשוק, המחירונים מספקים אמת מידה עבור מי שמחפש רכבים למכירה יד 2, והכוונה לקונים ולמוכרים עבור טווח מחירים מסויים. עם זאת ידוע לשני הצדדים, בדרך כלל, כי ישנם דגמים מסויימים אשר נמכרים בסכום משמעותי מתחת המחירון וכאלה (מתי מעט) אשר אפילו מצליחים להימכר מעל המחירון. בשורה התחתונה, בסוף מתבצעת עסקה בין מוכר לקונה, בשוק די תחרותי עבור המוכרים, מה שלרוב גורם לירידה במחיר.

כדי להגיע למחירון יד 2, מספיק להקליד בשורת החיפוש יד 2 רכב מחירון. באופן זה, ניתן לעשות שימוש במחירון החינמי. את מחירון לוי יצחק יש לרכוש או לגשת לכל מגרש או סוכנות רכב. יש לזכור כי בכל מקרה, המחירון ניתן לכיפוף ואינו אמת מידה חד משמעית. המוכר לחוץ למכור? נפלא בשבילך. בהצלחה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות