למידה נכונה: ילדים צריכים ללמוד ללמוד

הצוות החינוכי בבתי הספר משקיע את כל שהוא יכול על מנת להעביר לילדכם תכנים חינוכיים ולימודיים.

למרות שהמאמצים של המחנכים ניכרים, עדיין נדמה כי ישנו כשל מהותי: לא מלמדים את הילדים למידה עצמאית, אלא פשוט מלמדים אותם.

האם אתם הייתם יכולים לצלוח את מבחן הנהיגה המעשי שלכם מבלי שהיו מלמדים אתכם נהיגה, אלא רק היו אומרים לכם: "קדימה, תנהגו"? סביר להניח שלא. דומה דבר עם הילדים שלא מלמדים אותם את היסודות הבסיסיים ביותר של הלמידה: אסטרטגיות למידה.

 

לא תמיד הילד סובל מלקות למידה

המון פעמים ישנם המחנכים וגם ההורים, הממהרים להכתיר את ילדיהם ככאלו הסובלים מלקות למידה. לא כל קושי במסגרת הלימודית הינו לקות למידה, אלא לעתים מדובר על בעיה שורשית יותר ומהותית יותר: הילדים לא יודעים איך ללמוד. אסטרטגיות למידה הן כנראה הדבר החשוב ביותר שצריך להעביר לילדים בתכנית הלימודים, אך משומה לא טורחים לעשות זאת וכך ישנם הילדים שצריכים לשלם בציונים נמוכים, קשיים בלמידה וחוסר מוטיבציה המגיע בעקבות אלו.

 

מדוע חשוב להעניק כלים איכותיים ללמידה?

אסטרטגיות למידה טובות ונכונות יכולות להקל על המון ילדים ולהעניק ליותר ילדים את טעם ההצלחה. ילדים שמתקשים בלימודים צריכים לסבול מתווית של "לקות למידה", תוך שחדוות הלימודים שלהם נפגעת. למידה של אסטרטגיות למידה כוללת הרגלי למידה נכונים, איך להתכונן למבחנים על הצד הטוב ביותר, איך להתרכז גם בשיעורים שאינם בהכרח אלו המעניינים ביותר, איך להשתמש בכלי עזר כמו מילון ושרטוטים וכדומה.

 

כמו כן, לא אחת ילדים לא מצליחים בלימודיהם מאחר והם לא יודעים לגשת לטקסט או לשאלה שהם נשאלים. במקרים שכאלו, לא משנה עד כמה המחנכים יעבירו את החומר הנלמד, אלא שהבעיה העיקרית אינה החומר, אלא חוסר הידע של התלמידים באיך ללמוד. ישנן תכניות שכל תכליתן היא ללמד את הילדים איך ללמוד, כך שהם לא יצטרכו לוותר על חוויית הלימודים שלהם ובטח שלא להסתפק בציונים בינוניים. זיכרו: לימוד של אסטרטגיות למידה הינו קודם במידה רבה ללימוד החומר הלימודי, שכן בלעדיו המון ילדים מתקשים להפנים את החומר, לגשת אליו ברגע האמת במבחנים או בעבודות ובעיקר להצליח.

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות