מהי אי ספיקת לב?

סיטואציה של אי ספיקת לב מתארת מצב של בעיה בשאיבת דם על ידי שריר הלב. מצב זה מתפתח לעיתים בעקבות החלשות הלב או נוקשות של תאי השאיבה העיקריים, שאינם מתמלאים כראוי בין פעימות.
האיבר אינו עומד בדרישות לשאיבת הדם ליתר חלקי הגוף. יש מצבים של אי ספיקה הכוללת את החדר השמאלי או החדר הימני או את שניהם. הגוף שלנו תלוי בפעולת השאיבה אשר אחראית לספק דם עשיר בחמצן וחומרים מזינים נוספים לתאי הגוף ואילו לב חלש אינו יוכל לעשות זאת.

מהם הסימפטומים לבעיה שדורשת אבחון?

התסמינים שעשויים לבשר על בעיה משתנים מאחד לאחד כשיש מי שאצלם מדובר באי ספיקת לב פתאומית וחריפה ואצל אחרים היא מתמשכת ונחשבת לבעיה כרונית.

בכל אופן, יש להיות ערים לסימנים דוגמת קוצר נשימה, תשישות, נפיחות ברגליים, קוצר נשימה, שיעול, דופק מהיר, בחילות, עלייה במשקל בשל הצטברות נוזלים, כאב בחזה.

לרוב אי ספיקה של צד שמאל עלולה לגרום לקוצר נשימה בעוד של צד ימין נפיחות בבטן וברגליים. כך או כך, לעיתים אנשים אינם מודעים להיחלשות עד שלא מתרחשת סיטואציה קצינות או מבחינים בתסמינים חריפים.
במידה ויש חשש לסיטואציה זו יש לפנות לחד מיון על מנת לייצב את המצב, כשברוב המקרים אין תרופה לבעיה אלא ניהול אורח חיים תקין על מנת למנוע עומס.

במקרה של חולשה הלב נמתח ומוגדל כדי לשאוב יותר דם וגם חלה עלייה במסת השריר היות והתאים המתכווצים של האיבר גדלים, אך הוא לא יכול לעמוד במשימה המורכבת הזאת לאורך זמן ועל אף שהגוף מנסה לפצות על כך באמצעות צמצום כלי דם, בסופו של דבר הוא לא יעמוד בקצב.

איך ניתן למנוע?

יש לקחת בחשבון שהמצב הבריאותי נפוץ יותר ככל שמזדקנים, אך גם אצל ספורטאים וצעירים.
ישנן דרכים שיכולות למנוע מצב בריאותי מורכב זה כמו לשלוט במחלות שעלולות להוביל לכך כמו לחץ דם גבוה, עודף משקל וסוכרת.
חשוב מאוד להימנע מגורמים שעשויים להאיץ את המצב הבריאותי כמו עישון ומזונות במינימום שומן רווי והעדפה של שומנים חיוביים כמו של אבוקדו ודגים או שמן זית וכן פעילות גופנית מותאמת גם על מנת להיות בכושר וגם על מנת להגיע למשקל גוף תקין. לרוב ההמלצות כוללות גם הפחתת צריכת קפאין וצריכה של נוזלים מותאמים או הגבלה שלהם, תלוי במצב ובכל מקרה מדובר בהגבלת צריכת משקאות אנרגיה ומשקאות אלכוהוליים שעלולים להחמיר את הבעיה הבריאותית.
כדאי לעבור בדיקות תקופתיות ולהגיע לאבחון אצל קרדיולוג על אחת כמה וכמה אם יש נטייה במשפחה לבעיות בלבד כשלרוב יהיה מדובר בפרוצדורה שתכלול בדיקת אקג וכן צילום חזה, אקו לב, הולטר למדידת פעילות הלב, בדיקת מאמץ וכדומה.

טיפול בבית בעקבות אי ספיקת לב

טיפול מיטבי בהתאמה אישית יכול לשפר את התסמינים של אי ספיקת לב, למקסם את התפקוד ואת איכות החיים ואפילו להאריך את החיים. אנשים שסובלים מבעיות לב ואי ספיקה זקוקים לשגרה מיוחדת עבורם הכוללת ירידה במשקל, פעילות גופנית, שינויים תזונתיים ובעיקר הפחתת נתרן.
היות ואי ספיקה מסכנת חיים, יש להקפיד מאוד על ההתנהלות וכדאי לבחון את שירותיה של חברה פרטית המספקת שירותי רפואה וליווי בבית לחולי אי ספיקת לב על אחת כמה וכמה אצל מי שזקוקים לקוצבי לב או עברו השתלה מיוחדת לאפשר את קצב הלב הרגיל.
בדקו אילו שירותים ניתנים למי שעבר השתלה או אירוע לבבי או סובל מאי ספיקת לב שניתן לבצע בסביבת המגורים.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות