מהי בניה ירוקה ומהי חשיבותה?

כיום אנשים רבים אשר שוקלים כיצד לבנות את ביתם, בין היתר גם מכניסים למערך השיקולים קטגוריה של בנייה ירוקה, וזאת כי אם עד לפני כעשור מונח זה נחשב לחדשני ובועט במוסכמות, הרי שכיום מדובר בנישה שמקבלת לא מעט הערכה, ולכך ניתן למצוא לא מעט סיבות, בהן ניגע בהמשך המאמר. עם זאת, לצד העובדה שמדובר במגמה שתופסת תאוצה, עדיין אנשים רבים לא מבינים לעומק במה בדיוק מדובר, ועל כן נתחיל עם הבהרה – מהי בניה ירוקה?

מינימום משאבים

מאחורי המונח "בניה ירוקה" ישנה תפישה שלמה שמקבלת ביטוי משלב התכנון ועד שלב החיים ביחידה, אך באופן כללי ניתן לומר ששיטה זו קודם כל דורשת כמה שפחות משאבים, ועל כן היא נחשבת לחסכונית מבחינת זמן עבודה וחומרים. בנוסף שיטה זו שואפת למינימום פגיעה בסביבה ועל כן לא מעט בתים שעשויים בשיטה זו משתמשים ביחידות מוכנות כגון מכולות, למרות שגם בניית שלד מעץ נחשבת לבנייה ירוקה.

ברחבי הארץ ניתן לראות את התופעה מתרחבת ממקום למקום וזאת כיוון שהבינו שעולם טוב יותר זהו עולם ירוק, עולם בן מינימום נזקים סביבתיים טוב יותר לחיים בו, דוגמאות לבניה ירוקה אפשר למצאו במקומות שונים כמו דירות חדשות במודיעין, פרויקטים בצור יצחק, נתניה ועוד.

בחינה עצמית

מאחורי האג'נדה של בניה ירוקה ישנם ארבעה ערכים חשובים. אי לכך, אם גם אתם מתחברים לתפישה, אך אינכם יודעים אם הבית שאתם עומדים לבנות עומד ברף, עליכם לשאול את עצמכם את ארבעת השאלות הבאות: האם הסביבה הטבעית נשמרה ככול הניתן, האם נעשה שימוש במשאבים טבעיים, האם הבית מעניק איכות חיים מבחינה בריאותית והאם הבית מאפשר שימוש חכם באנרגיה הזמינה. כיצד ניתן להשיג מטרות אלו? ובכן יש לשקול לכלול בבנייה בידוד תרמי, יש להשקיע בבידוד הגג, יש להסתמך על תאורה טבעית, מומלץ להפיק אנרגיה מהשמש ולכלול מערכות לאיסוף מי גשמים, יש לנצל באופן חכם את כלל השטח וכמובן שיש להתייחס לנוף המידי ולהגן עליו ככול הניתן.

יתרונות השיטה

לצד שמירה על הסביבה, יש לבניה ירוקה יתרונות נוספים, כאשר פה יש לציין שבין היתר מדובר על חינוך ערכי, בריאות הגוף, הוצאות יחסית נמוכות בשלב הבנייה ובנוסף בתים ירוקים נחשבים ליותר רצויים (ולו כי הם מאפשרים לחסוך בחימום וקירור הבית) ועל כן בבוא היום תוכלו למכור את הבית במחיר טוב.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות