מוסכניק – קווים לדמותו ואיך תדע שהוא באמת טוב

ביקור במוסך יכולה להיות מטלה מלחיצה – השילוב בין התעסקות בנושא בו רובנו לא מבינים דבר לבין הגורם האנושי המחוספס שנמצא שם בדמות המוסכניק – הולידו אין סוף סיפורים על חוסר אמינות והונאות לכאורה. אז, אז איך להיות מאלה שמספרים על המוסך רק דברים טובים? בבקשה

עבור רבים ואני מודה שגם עבורי, ביקור במוסך,  אינו דבר כל כך נעים. אין מה לעשות, מקרים לא צפויים כאלו בדרך כלל מתבטאים אצלנו בלחץ וחרדה, במיוחד אם הם עלולים לעלות לנו בכמה אלפי שקלים. מצד שני, ברור כשמש שאם ישנה תקלה ברכב, על אחת כמה וכמה בטיחותית, אני מעוניין לתקן אותה בהקדם האפשרי. לכן, אחרי שהשקעתי כל כך הרבה מאמץ לקנות את הרכב שרציתי, היה לי ברור שבקוגה שלי אני אטפל רק במוסך מורשה פורד, שאותו אבחר בעצמי ואדע ששם יש לי על מי לסמוך, הן מבחינת מקצועיות והן מבחינת אמינות ושירות הצוות במקום.

במדריך זה אסביר בקצרה על מהותו של המוסך בארץ ישראל. מיהו מוסכניק, אילו הכשרות הוא חייב לעבור, מה חייב להיות במוסך וגם צרור עצות שימושיות כדי להבין ולדעת כיצד לבחור את המוסך באופן הטוב ביותר וכדי לדעת שרכבכם מטופל ביד טובה.

מה אתה מוסכניק?

ברמה הבסיסית ביותר, מוסכניק הוא אדם אשר מבצע תיקונים בכלי רכב. הוא יכול להיות שכיר, חלק ממוסך שאינו בבעלותו או עצמאי, כזה שפתח מוסך בעצמו, מבצע תיקונים ואף מעסיק מכונאים נוספים. כדי להיחשב מוסכניק, או מכונאי בפי המדינה, יש לעבור קורס במסגרת תיכונית או במסגרת לימודי תעודה. כדי להיות מנהל מוסך או מנהל עבודה, יש צורך בהסמכות נוספות כדוגמת לימודי הנדסאי רכב. בכל מקרה, במקרים רבים ההבדל בין חאפר עם גישה לליפט לבין מכונאי מוסמך היא תעודה של משרד התחבורה אשר מבטיחה לפחות את עניין הסמכת המכונאי. לגבי איכות הידיים העובדות, זה כבר עניין אחר. אז לפחות כשלב ראשון בבחירת המוסך, חפשו את רשיון מוסך מורשה משרד התחבורה למוסך ואין בעיה גם לבדוק את השכלתם ומקצועיותם של נושאי התפקידים במוסך או במרכז השירות. חשוב לדעת אצל אילו ידיים אתם משאירים את הרכב.

טיפים פשוטים לבחירת המוסך

האדם הממוצע איננו בקיא במיוחד במכונאות רכב, אבל עיניים ופה קיימים בקדמת הראש של כולם, אז אל תהססו להשתמש בהם. ההבדלים בין מוסך טוב ואמין לבין שרלטנים הם כה ברורים לעין, שבעזרת מספר כללי אצבע כבר ניתן  לדעת עם איזה סוג של מוסך יש לך עסק, עוד לפני הוצאת השקל הראשון.

  1. עשו שיעורי בית: בעידן האינטרנט והמידע החופשי קל להגיע לכל סוג של מידע. מצד שני, ריבוי דעות הוא לא בהכרח דבר טוב – נסו לסנן מידע ולהקשיב לאנשים שאתם סומכים עליהם עד כמה שאפשר כי בסופו של דבר, מילה של אדם שמוכר למנהל העבודה במוסך יכולה לעשות יופי של עבודה על הרכב ואפילו לעזור בהנחה קטנה.
  2. נראות: אני יודע, זה ממש לא מחייב ואף עלול לייקר את העסק – אך מוסך נקי, עם ניילונים על מושבים ומדים לצוות העובדים, עדיין מעידים על דבר מה בעיני, ורוב הסיכויים שרמת האמינות תהיה בהתאם.
  3. הצעת מחיר: יש תמיד לבקש הצעת מחיר מדוייקת ככל האפשר לפני ביצוע התיקון/טיפול. נכון שבתיקונים המחיר יכול להשתנות אך גם זה דבר שניתן לנבא, לפחות באופן יחסי.
  4. בקשו לראות: אולי העצה החשובה ביותר מבחינתי. מוסך שירותי, איכותי ואמין תמיד יראה ויסביר לכם, גם בזמן אמת כאשר הרכב על הליפט, תוכלו לקבל הסבר על מה שעומד להיות מוחלף ולמה. ראיתם פעם מתי מחליפים רפידות בלם? איך נראית רפידה שחוקה לעומת חדשה? צינור קרוע? כל אלה יכולים להיות מוצגים בפניכם. אם מרחיקים אתכם מהרכב בתואנות בטיחות כלשהן ככל הנראה המוסך רוצה להסתיר משהו. מצד שני, לא להציק. יש מכונאים שלא אוהבים ש"עומדים להם על הראש".
  5. חשבונית מסודרת: שמן ומחיר ממש לא מספיקים. לכל חלק במוסך צריך להיות מק"ט, מחיר מסודר וסכום הנחה אם קיים, ומסמך זה גם יוכל לשמש כהוכחת אחריות במקרה בצורך. לא לוותר על חשבונית מסודרת ולוודא שהיא מובנת לך לחלוטין.

אכן – הרכב שלכם דורש תחזוקה, רכב מוזנח יתן את אותותיו בכיס ברגע שעין מקצועית של מכונאי תנוח עליו. אין מה לדמיין שטיפול אחת לשנתיים-שלוש יחזיק את הרכב תקין. יש לטפל ברכב בהתאם להוראות היצרן ולהקפיד להשתמש בחלקים איכותיים או מקוריים, עד כמה שאפשר. נסיעה טובה ובטוחה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות