מיחזור מתכת – יעיל גם כלכלית וגם סביבתית

המשאבים העומדים לרשותנו על כדור הארץ הם מוגבלים. שימוש מופרז במשאבים, בזבוז ובאופן כללי זלזול יובילו לכך שלא יהיו לנו חומרים לעבוד איתם בתוך זמן לא רב. אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם הבעיה היא שימוש חוזר. לאחר מכן, הדרך השניה הטובה היא מיחזור. ניתן למחזר חומרים רבים כמו נייר, זכוכית, מיחזור מתכת ומיחזור בד.

שימוש חוזר

שימוש חוזר משמעו הוא בעצם לקחת חומר, חפץ, שנעשה בו שימוש ולהשתמש בו פעם נוספת. האידיאל הוא שימוש חוזר שוטף, לא רק פעם אחת אלא מספר רב ככל הניתן של פעמים. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא בחירה להשתמש בכלי אוכל רב פעמיים במקום חד פעמיים. כוסות זכוכית, כוסות פלסטיק וכוסות קרמיקה הן עדיפות פי אלף מונים מאשר כוסות חד פעמיות. כוסות חד פעמיות נזרקות לפח לאחר שימוש אחד בלבד, לעומת שאר סוגי הכוסות בהן ניתן לעשות אלפי שימושים. לאחר השימוש החוזר אפשר לבחור במיחזור.

מיחזור מתכת

מיחזור משמעו לקיחת חומר בו נעשה שימוש ויצירה ממנו מחדש. מיחזור של מתכת לדוגמא הוא לקיחת מתכות שנעשה בהם שימוש, כלומר פסולת מתכת, התכה של המתכת ויצירה חדשה מאותו החומר.

אחד ממקורות מיחזור המתכות הנפוץ ביותר הוא מכוניות שיצאו משימוש. בשנת 1995 הוציאו כ-60 אלף מכוניות משימוש בישראל. אפשר להניח כי המספר רק עלה עד לשנה זו. כמו כן מקור מתכת נוסף הוא פחיות שתיה, מוצרי חשמל כמו מקררים, מיקרוגלים, תנורים, קומקומים, מכונות כביסה, מכונות ייבוש, מדיחים ומדיחים. מקור נוסף למיחזור הוא פסולת מאתרי בנייה.

מהם היתרונות של מיחזור

מיחזור שוטף של מתכת, כמו כל מיחזור חומר אחר חוסך במשאבי הטבע המוגבלים גם כך בעולם. על ידי מיחזור לא ייגמרו המשאבים הקיימים במהירות בה הם נעלמים היום. יתרון נוסף למיחזור הוא חסכון באנרגיה. מיחזור מתכת חוסך אנרגיה, צריך פי 4 יותר אנרגיה לייצור מתכת מאשר למיחזור מתכת. הדבר נכון לכל סוגי המתכות, ברזל, פלדה ועוד. יתרון נוסף למיחזור מתכת הוא הדרישה הגוברת בעולם לחומר זה, מה שהופך את המתכת לחומר יקר ערך.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות