מיסוי הכנסות ישראלים ברילוקיישן, גם לגל חוזרים של ישראלים חרף בהלת נגיף הקורונה

פנייה לצורך קבלת ייעוץ מס והסדרת הדיווח מול רשויות בישראל הכרחית. רבים מהישראלים שביצעו רילוקיישן לחו"ל, אינם מודעים להשלכות אי הדיווח לרשות המסים בכל התקופה בה הם שןהים מחוץ לישראל ולכן דוחים את הטיפול והדיווח ליום חזרתם לישראל (אם בכלל) וזאת על אף הוראות פקודת מס הכנסה שמחייבות דיווח מידי, הסדרת מעמד התושבות ותשלום המס בישראל.

בעקבות גל חוזרים של ישראלים חרף בהלת נגיף הקורונה, רשות המסים פונה באופן יזום ומבקשת מאותם תושבים לדווח כעת על כל ההכנסות שהופקו על ידם מחוץ לישראל כתושבי ישראל. הפנייה מצד רשויות המס יוצרת בהלה אצל חלק מאותם ישראלים שמבקשים כעת ייעוץ מס מגורמים מוסמכים וזאת במטרה לבחון את הדרך המיטיבה להגיש את הדיווחים ולטפל בכל נושא המיסוי והדיווח על כל ההכנסות שהפיקו בזמן ששהו מחוץ לישראל.
כדי לחזק את הוודאות בנושא זה, העלינו על הכתב מספר נקודות חשובות שכל תושב ישראל שיוצא לרילוקיישן חייב לדעת.

מדובר בפעולות שנדרשות טרם המעבר לחו"ל וכן לאורך כל תקופת השהייה לישראל. אותם תושבים שיקפידו על ביצוע ההוראות להלן, יוכלו לחסוך זמן וכסף רב תוך קבלת כל המידע על הזכויות והחובות שלהם כתושבים בעת ביצוע רילוקיישן לחו"ל.

 

שיטת המיסוי בישראל

לפי שיטת המיסוי הפרסונאלית, תושב ישראל ממוסה על כל הכנסותיו, בין אם הופקו בישראל ובין אם הופקו מחוץ לישראל. בעקבות תיקון בפקודת מס הכנסה, כל תושב ישראל שיוצא לחו"ל מחויב להגיש דיווח מפורט לרשויות המס, שבו יטען את העובדות מדוע הוא חושב כי אינו עוד תושב ישראל, ואליו יצרף את המסמכים התומכים בטענתו.

 

הפעולות הנדרשות לצורך ניתוק תושבות

ע"פ הדין הפנימי בישראל כל תושב ישראל ייחשב כתושב לצורך מיסוי בישראל כל עוד הוא הוכיח אחרת.

יחיד שיוצא לתפקיד המצריך רילוקיישן צריך לגבש החלטה בעניין תושבתו ולהחליט אם ברצונו לנתק תושבות או להישאר במעמד תושב ישראל.
מהלך של ניתוק תושבות אינו מהלך רגעי, אלא תהליך שמצריך מאותו יחיד לא פעם לוותר גם על זכויות כגון ביטוח בריאות על מנת שיוכל להיחשב בסופו כתושב חוץ.

היתרון בקבלת מעמד תושב חוץ הוא יציאה מרשת המס בישראל ופטור מדיווח לרשויות המס בישראל. רשויות המס לא מקלות על התהליך ומחמירות עם כל יחיד שמבקש להיחשב תושב חוץ.

על מנת לנתק תושבות נקבע בפקודת מס הכנסה כי על היחיד להוכיח שעמד במבחנים איכותיים וניתק כל זיקה לישראל וכמו כן לעמוד במבחן הכמותי (מניין ימי שהייה בישראל ומחוצה לה). בפסיקה אף נקבע כי תושב ישראל שמעוניין לנתק תושבות חייב להראות כוונות אמתיות לניתוק תושבות ולבסס את כוונותיו בעובדות בשטח כגון סגירת חשבונות בנק בישראל, מכירת נכס בישראל, הגשת בקשה לניתוק תושבות בביטוח לאומי והפסקת קבלת כל הזכויות שמוקנות מתוקף הכיסוי בביטוח בריאות וכדומה.

 

מיסוי רילוקיישן שכירים שלא ניתקו תושבות

כאשר שכירים ביצעו רילוקיישן ולא עמדו בכללי מס הכנסה המאפשרים ניתוק תושבות, משמע נותרו במעמד תושבי ישראל עדיין חייבים בדיווח לרשויות המס על ההכנסות מחו"ל וחוקי המיסוי בישראל יחולו עליהם.

הם יידרשו לדווח על ההכנסות שלהם לרשות המסים בישראל ובמקרים בהם שילמו מס בחו"ל יהיו זכאים לקבל זיכוי מהמס ששולם בחו"ל.

 

שכירים ברילוקיישן

שכירים שביצעו רילוקיישן מלא לחו"ל, הכולל ניתוק תושבות מישראל, ייתכן ויהיו פטורים מדיווח ותשלום מס בישראל על הכנסותיהם מחו"ל ממועד הניתוק. רשות המסים בישראל מחייבת בשנים הראשונות להגיש דיווח מפורט ובו כל הטיעונים והמסמכים שמאששים כי אכן עמד בקריטריונים לניתוק תושבות. לאחר הגשת הדיווח, רשות המסים תבדוק את טענותיו ותבחן ע"פ כל הקריטריונים האם מוצדק להעניק לאותו יחיד אישור על ניתוק תושבות. בד"כ תקופה הניתוק נבחנת על תקופה של 3 שנים. הפרת חובת הדיווח תהווה עברה פלילית בישראל על כל המשתמע מכך, בשים לב להוראות הפקודה בנושא "מס יציאה".

הצורך בבחינת סוגיות תושבות וניתוק תושבות, הנו מידי ומשמעותי עבור תושבי ישראל השוהים בחו"ל מפאת השלכות המיסוי הנלוות לכך.
קיימים שיקולי מס בניתוק תושבות מישראל מול הכדאיות בשמירת מעמד תושב ישראל. משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות' מנוסה בתחום מיסוי בינלאומי ומקנה סל פתרונות מיסוי לתושבי ישראל שיצאו לתפקיד אגב רילוקיישן, החל מההחלטה על ניתוק תושבות וכן לאורך כל תקופת השהייה בחו"ל. המשרד מתווה עבור לקוחותיו את הדרך המיטיבה לדיווח ותשלום המס בישראל.
למשרדנו הצלחות רבות בתחום, שהניבו ללקוחות המשרד החזרי מס בסכומים מהותיים. המשרד נבחר למוביל בליווי ישראלים שיצאו לחו"ל למטרת הגירה, רילוקיישן לאירופה והשקעות בחו"ל וכן בליווי תושבים חוזרים ומתן פתרונות בתחום מס הכנסה וביטוח לאומי.

המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית.

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות