חלום המסעדה המשגשגת קיים ופועם בליבם של מאות אנשים, ועשרות מסעדות נפתחות, ונסגרות מדי שנה בישראל. מסעדה מצליחה נשענת על מספר אלמנטים, ומעבר למרחב הפיננסי הדרוש בכדי לצלוח את התקופה הראשונה והמאתגרת, הגורמים היומיומיים והפשוטים לכאורה הם בעלי משמעות מכרעת בשאלת ההצלחה.
עיצוב מסעדה להצלחה מסחרית דורש יותר מחזון ורצון טוב, ואפילו יותר מאשר ידע בעיצוב פנים. עולם המסעדנות הוא עולם עם חוקים משלו, עם היסטוריה של אלפי שנים, ועם תובנות מרחיקות לכת שכוללות ניסויים רבים ויצירת מפה לעיצוב מוצלח.
קריטריונים עיקריים בעיצוב מסעדה
עיצוב של כל מסעדה צריך להתאים למספר קריטריונים קבועים, אשר המשתנים בתוכם הם התוכן אותו יוצק בעל החזון. לעיתים קריטריונים אלו מגלים כי ישנו פער בין החזון לבין המשתנים האחראים להצלחת העסק, ויש לגשר על פערים אלו בתבונה, כולל ברמת העיצוב.
חלק מהקריטריונים החשובים בעיצוב מסעדה הינם:
- הכנסת אורחים – כבר מרמת הרחוב או הכניסה, המסעדה חייבת להיות מזמינה. ההגדרה הזו –"מזמינה", ניתנת לפירושים שונים, ויש להבין את אופי הקהל ברחובות, ולהתאים את עיצוב הכניסה (כמו גם את שאר המסעדה) לרוח התקופה.
- מכירה – ה"אפ-סייל", כלומר היכולת להקפיץ את הפריטים בהזמנה באלגנטיות ובפשטות מבלי להיות חוצפנים היא גורם מכריע בשגשוג הכלכלי של המסעדה. עיצוב המעודד הזמנות גדולות, מעיצוב הפנים ועד למפיות והתפריטים, הוא אומנות, ודורש ניסיון.
- אסתטיקה – אופי המקום חייב להיות הרמוני, ולא משנה אם מדובר בעיצוב מודרני או כפרי, או כל עיצוב אחר, יש לדאוג כי לא תהיינה צרימות, שיהפכו את חווית האכילה למאתגרת.
עוד אלמנטים בעיצוב
ישנם עוד אינספור אלמנטים המשפיעים על עיצוב נבון למסעדה, והאקוסטיקה הינה אחד מהעיקריים. מסעדה עם שאון גדול גורמת לעיתים לתחושת אי-נעימות, והאפקט האקוסטי הוא דבר שיש לקחת בחשבון כבר מהעיצוב ההתחלתי.
ריחות לא נעימים, ואפילו נעימים אך מוגזמים, עלולים, ואף ידחו קהל רב. עיצוב מסעדה בצורה כזו בה המטבח יכול לסלק את הריחות מבלי לחדור לחלל המסעדה הוא חיוני ומחייב, אפילו אם מדובר בשינוי מבני הדורש השקעה כספית משמעותית.