על נפקדות בצבא

76 אחוז מסך החיילים שנכלאו בשנת 2013, היו נפקדים או עריקים, מדובר באלפי חיילים שמחליטים על דעת עצמם שלא להופיע במסגרת צבאית, סדירה או מילואים. חייל שלא מופיע לשירות הצבאי שלו עד 20 יום הוא נפקד, לאחר מכן הוא עריק.

על פי החוק הצבאי, ישנה הבחנה בין נפקדות עד 24 שעות לנפקדות של יותר מ-24 שעות. במקרה הראשון, החייל ייענש, אך לא תוקפא משכורתו והוא לא יצטרך להשלים את מניין יום זה בתום השירות שלו. מה שכן, הוא יועמד לדין משמעתי ויוחלט כיצד ייענש. לעומת זאת חייל שנפקד למעלה מ-24 שעות עד 20 יום, יועמד למשפט, וכן יצטרך למלא את הזמן שנפקד בתום השירות של ומשכורתו תוקפא. חשוב להבהיר, חייל נפקד יכול להיות גם מי שקיבל צו ראשון או צו גיוס ולא התייצב בלשכת גיוס, חייל מילואים שלא התייצב לשירות וכמובן חיילים בסדיר.

מקרים של נפקדות

לפני שנסביר כיצד על החיילים לפעול, נסביר בקצרה מדוע חיילים נפקדים משירות צבאי. מרבית הנפקדויות מתבססות על 3 מקרים עיקריים, הראשון, מצב כלכלי גרוע. חיילים רבים נאלצים להיות נפקדים כתוצאה ממצב כלכלי גרוע בבית שמחייב אותם לעבוד. במקרים כאלה, יש יותר נטייה להיות סלחניים עם החיילים, לעזור להם ולא להעניש אותם בצורה קשה או בכלל. המקרה השני הוא יחס גרוע מצד מפקדים וחיילים אחרים. מקרה כזה, צה"ל מברר לעומק, אך הוא מקבל את עניין הנפקדות יותר בחומרה, מאחר ועל פי צה"ל אם חייל עובר השפלה או כל דבר אחר על ידי מפקדיו או שאר החיילים שמשרתים איתו, עליו להתלונן על כך לנציב קבילות החיילים ולא לעשות דין לעצמו.

המקרה השלישי הוא החמור ביותר, ואלה בעיות משמעת שגרתיות בהן חיילים פשוט מחליטים להיות נפקדים ללא סיבה אמיתית. במקרים כאלה החיילים נענשים, על התנהגותם, ובין היתר למען יראו וייראו.

אז כיצד פועלים במקרים של נפקדות?

העצה הטובה ביותר, היא ליידע את המפקדים, לעדכן אותם שהחלטתם להיות נפקדים ולהסביר להם מדוע. זה יקל על התהליך של מציאת פתרון לבעיה ובהמשך, במידת הצורך, גם על תהליך הענישה שלכם, במידה ותעמדו בפני אחד כזה.

במידה ואתם החלטתם להיות נפקדים ללמעלה מ-24 שעות, מסיבות שנראות לכם חשובות ובעלות משמעות, מוטב להתייעץ עם עורך דין או לשכור אחד כזה שיוכל לכם במידה ותעמדו בפני משפט צבאי. חשוב להבהיר, אומנם נפקדות היא איננה נחשבת עבירה קשה מעריקות, אך יש לה השפעות שליליות רבות, לא רק במובנים צבאיים היא יכולה להשפיע, כפי שציינו בהעמדה לדין, הקפאת משכורת וכדומה, אלא גם באזרחות, שכן עבירה זו נרשמת בתיק שלכם וביום מן הימים עלולה להתגלות, דבר שיכול להשפיע עליכם בצורות שונות. לכן גם אם אתם נפקדים מסיבות נכונות, רצוי שתהיו מכוסים כך שתוכלו להסביר מדוע עשיתם זאת, ולהקטין את הסיכוי להיענש בחומרה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות