עשרה טיפים בדרך להצלחתו של העסק שלך

יש לך חלום להיות עצמאי/ת ולהקים עסק משלך? יש לך עסק ואת/ה רוצה לגרום לו להצליח? הקמה וניהול של עסק עצמאי היא משימה מורכבת. ההחלטה לעזוב מקום עבודה ולהקים עסק עצמאי דורשת אומץ ומוכנות להשקיע ולקחת סיכונים. אם למדת תואר שני במנהל עסקים אז כבר יש לך מושג מה כדאי לעשות,  אך עבור רבים מדובר ב"קפיצה למים העמוקים לפני שיודעים לשחות".

הנה 10 טיפים להקמה וניהול של עסק מוצלח:

 1. חלומות מול מציאות

כל עסק מתחיל ברעיון מוצלח, אך לא כל רעיון יכול להפוך לעסק מוצלח. גם אם המניע הוא הגשמת חלום ומימוש עצמי, המיזם צריך לעבור את מבחן המציאות ולהוכיח את עצמו כמשתלם כלכלית. לכן, כדאי לבדוק את הביקוש וההיצע בתחום . למשל, הביקוש לגני ילדים פרטיים ירד בעקבות החוק החדש של חינוך חינם מגיל שלוש.

 2. התאמה אישית

כדאי לבדוק האם הכישורים שלך מתאימים לניהול המיזם שאת/ה רוצה לקחת על עצמך. למשל, יכול להיות שאתה טבח מעולה אך זה עדיין לא אומר שאתה יודע לנהל מסעדה.

אם אין לך את הכישורים הדרושים, זה עדיין לא אומר שצריך לוותר על החלום שלך. במקרה כזה אפשר להכניס לעסק שותף/ה נוסף/ת או תחילה להשלים את ההכשרה המקצועית הדרושה. כמו כן, בתחומים מסוימים  ניתן להיעזר באנשי מקצוע שונים- מנהל חשבונות, אנשי שיווק ועוד.

בדיקת ההתאמה כוללת גם לבחון באיזה מידה יש לך זמן /רצון/יכולת להשקיע בעסק משלך. למשל, יכול להיות שיש לך את כל הנתונים להיות בעלת עסק מצליח, אך כרגע יש לך ילדים קטנים בבית וגידול הילדים אינו מאפשר לך להשקיע מספיק זמן בעסק. התזמון לפתיחת העסק חשוב אף הוא.

 3. הגדרת שותפות עסקית

במידה ופותחים עסק יחד עם שותף/ה, כדאי להגדיר מראש- מה יהיה התפקיד ומה תהיה ההשקעה הכספית של כל אחד  וגם כיצד מפרקים את השותפות במקרה וזה לא עובד. ההסכם דומה במהותו להסכם ממון של זוגות נשואים. מלבד הסכמים כתובים, כדאי גם לערוך שיחות של תאום ציפיות ומציאת חזון עסקי משותף. במידה ומדובר באדם קרוב (בחבר או קרוב משפחה) חשוב לדעת להפריד בין היחסים האישיים ובין יחסי עבודה.  בעיקר, לדעת כיצד לשמור על החברות גם כאשר העסק נקלע למשבר.

 4. תכנית עסקית

עוד בתחילת הדרך, כדאי לבנות תכנית עסקית אשר מעריכה את היקף ההשקעות הנדרשות ואת ההכנסות הצפויות. התכנית צריכה לקחת בחשבון את הצפי של קהל הלקוחות וכמו כן גורמים נוספים. ההשקעות הדרושות יתחלקו בין הון עצמי לבין אשראי שמבקשים מהבנק. כאשר בעל/ת עסק חדש פונה לבנק לבקש אשראי, לרוב הבנק יבקש לראות את התכנית העסקית.

 5. גיוס כספים

צעד חשוב בהקמת העסק הוא גיוס כספים. בנוסף לבקשת אשראי מהבנק, ניתן לבדוק מקורות מימון נוספים. ישנם קרונות שונות התומכות בעסקים קטנים, למשל תמיכה באימהות חד הוריות הרוצות להקים עסק. את ההלוואות מהבנק כדאי לפרוס למספר שנים.

 6. אתר אינטרנט

בניית אצר אינטרנט לעסק הוא חלק משמעותי בשיווק העסקי. לעתים ישנה תחושה ש"אם אתה לא ברשת אתה לא קיים". עם זאת, אין למהר מדי עם בניית האתר. תחילה חשוב לגבש את הזהות העסקית, לדעת איזה מסר נרצה להעביר ולאיזה קהל יעד העסק פונה.

 7. אחראיות תאגידית ותרומה לקהילה

מי שמקים עסק לרוב חושב כיצד אפשר למקסם רווחים, ופחות חושב כיצד העסק משפיע על החברה והסביבה.  נהוג לחשוב שישנה סתירה בין הרצון להרוויח כמה שיותר ובין התנהלות מתוך אחראיות חברתית וסביבתית, אך זה לא חייב להיות כך.

המושג אחראיות תאגידית מתייחס לאוסף כללי התנהלות אשר חברה עסקית לוקחת על עצמה. כללים אלו כוללים: לשמור על אתיקה, לדאוג לזכויות העובדים בעסק, לשמור על איכות הסביבה, תרומה לקהילה ועוד. מלבד המוטיבציה לדאוג לזכויות אדם, לסביבה וליכולת של הדורות הבאים להמשיך להתקיים, מדובר גם באסטרטגיה עסקית. תרומה לקהילה ואחראיות תאגידית הם חלק מהדימוי של העסק. מחקרים מראים שכאשר  עסק הפונה לקהל הרחב ידוע כתורם לקהילה, הדבר ישתלם מבחינה כלכלית וניתן לראות עלייה ברווחים ממכירות. אנשים מעדיפים לקנות מעסקים אשר תורמים לקהילה ואף מוכנים לשלם מחיר יותר גבוה עבור מוצרים אלו.

 8. עובדים מרוצים

כל בעל עסק רוצה לקוחות מרוצים, אך לפעמים שוכחים לשלם כך צריך לדאוג גם לעובדים מרוצים. כאשר העובדים ממורמרים, ישפיע הדבר על צורת העבודה שלהם. בנוסף לתנאי העסקה הוגנים, עליכם להשקיע גם ביחסי אנוש. במידה ומתעוררים קונפליקטים בתוך הצוות, כדאי להיעזר שאיש מקצוע חיצוני, כגון מנחה מתחום תקשורת מקרבת (תקשורת לא אלימה) אשר יעזור לכם לרכוש כלים לתקשורת בריאה.

 9. רשת בטחון

לא תמיד העסק מצליח מבחינה כלכלית כפי שרצינו וקיווינו. על מנת שנוכל לנהל את העסק ממקום יחסית רגוע, חשוב שתהייה "רשת בטחון" כלכלית, אשר תעניק תחושה שגם אם העסק לא מצליח זה עדיין לא "סוף העולם". "רשת בטחון" יכולה להיות: בן/בת זוג אשר תורמים לפרנסת המשפחה, חסכונות קודמים שלא מושקעים בעסק, נכסים אחרים ועוד. אל תתפתו להשקיע את כל מה שיש לכם בעסק על מנת "להציל" אותו מצרות.

 10. חשיבה חיובית

בכל מה שתבחר/י לעשות , תאמין/י בעצמך. למחשבות שלנו יש כוח להשפיע על המציאות כך שכדאי לחשוב חיובי. התנהלות מתוך תודעה של שפע יכולה למשוך אלינו זרימה של שפע נוסף.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות