פוד טק: על טכנולוגיות המזון החדישות בעולם ובארץ

ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות שחוות תעשיות העולם בשנים האחרונות לא פסחו גם על שוק המזון, וכך נולד לו הפוד טק. חברות רבות הפועלות בתחום זה בישראל ובעולם מעודדות אותנו לאכול בריא יותר, וטוב יותר. מה צופן לנו הפוד טק ומי משקיע בתחום?

דסי ניר

עד שנת 2050 צפויים לחיות בכדור הארץ קרוב ל-10 מיליארד בני אדם וכדי להאכיל את כולם – נצטרך להגדיל את אספקת המזון שלנו בכ-60%. הגדלת מקורות המזון מאותה כמות שטח מצטרפת לעוד אתגרים מגוונים אשר להם אנו צריכים למצוא פתרונות כמו מידבור, מחלות התוקפות צמחי מאכל, חוסר יעילות אנרגטי בכל שרשרת העיבוד, ההובלה והאספקה של מוצרי המזון מהשדה ועד למטבח שלנו, ואפילו עלייה ברמת החיים במדינות רבות המובילה לעיתים לשינוי בהעדפות התזונתיות שלהן. כדי לאתר טכנולוגיות חדישות שיסייעו בהתמודדות ובפתרון אתגרים אלו, החלו חברות מזון להשקיע בחברות חדשניות וסטארטאפים הפועלים בתחום הפוד טק. בעקבות אותן חברות החל גם ציבור המשקיעים בבית השקעות זה או אחר, להשקיע גם הוא בעסקים דומים.

מה זה פוד טק?

פוד טק היא תעשייה של חברות הייטק וסטארטאפים שהתפתחה בעיקר בעשור האחרון, ומטרתה לפתח פתרונות חדשניים, טכנולוגיים ומדעיים לאתגרים הקשורים לגידול, שיווק והובלת מזון מהחקלאי ועד הצרכן הסופי.

חלק מהחברות עוסקות בפיתוחים חדשניים של זני מזון עמידים בפני מחלות, מזונות-על בעלי ערכים תזונתיים גבוהים במיוחד, סוגי מזון תחליפיים כגון תחליפי בשר, או בשר שגודל לחלוטין במעבדה. חברות אחרות מתמקדות בצמצום בזבוז מזון ע"י חקירת טכנולוגיות ליצירת תזונה מותאמת אישית.

אם בעבר הובילו את הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום המזון דווקא חברות המזון, או ממשלות וצבאות שביקשו לענות על בעיות תזונתיות ולוגיסטיות מקומיות, הרי שבשנים האחרונות ישנן חברות נוספות ואפילו סטארטאפים המובילים את חזית הטכנולוגיה.

מהם היקפי ההשקעות בפוד טק?

ישנן הערכות שונות להיקף תעשיית הפוד טק, כאשר חלק מהמעריכים מצמצמים אותה לכדי פיתוחים טכנולוגיים במזון בלבד, ואילו אחרים מרחיבים אותה עד כדי השקה עם תחום האגרי-טק, שמציע פיתוחים טכנולוגיים לשיפור היעילות החקלאית.

בישראל חברות בתחום הפוד טק, גייסו יחדיו למעלה מ-200 מיליון דולר בשנת 2018 לבדה. זאת לעומת השקעה של פחות מ-60 מיליון דולר בתחום הפוד טק בשנת 2013. בשנת 2014

גם בעולם ישנה עליה בכמות החברות הפועלות בתחום ובהיקף ההשקעות בהן שהגיעה לכמעט 1.5 מיליארד דולר בארה״ב לבדה. הפריחה בתחום הפוד טק לא נעצרה אצל חברות המזון וגם חלק מקרנות השקעה ובתי השקעות מרחיבים את השקעת הכספים המנוהלים על ידם לתחום הפוד טק.

האם בעתיד נצרוך מזון חללי?

כבר כיום ניתן לאכול תחליפי בשר צמחוניים וכפי הנראה, אנחנו צפויים לראות על מדפי הסופרמרקט הקרוב לביתנו הרבה יותר מוצרי מזון בריאים יותר, עם כמות מופחתת של סוכר ונתרן, ופירות וירקות עמידים ויפים יותר.

 

האם תזונה מותאמת אישית, שאולי אף מקושרת ישירות למכשיר הטלפון הנייד שלנו או לשעון החכם, עשויה לפתור את כל בעיות המין האנושי? עוד קשה לחזות. אך נראה שצפויות לנו עוד לא מעט פריצות דרך מדעיות וטכנולוגיות בדרך להשגת ביטחון תזונתי לכל בני האדם באשר הם.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות