פטור ממס שבח? כבר לא מובן מאליו כמו בעבר

כל אדם המוכר נכס מקרקעין ברווח חייב בתשלום מס שבח, אלא אם הוא זכאי לפטור ממס זה. זכות או נכס מקרקעין יכולים להיות גם דירות למגורים או להשקעה, גם משרדים, מגרשים וקרקעות, מחסנים, חנויות ועוד. לשאלה האם מגיע לכם פטור ממס שבח היא נושא מסועף ומסובך שאותו אתם חייבים לברר מול עו"ד מקרקעין המומחה בתחום. בעבר היה פטור לכל אדם המוכר דירה למגורים אולם בשנת 2014 שונה החוק ובוטלו הפטורים האוטומטיים בנוגע לדירה למגורים. נכנסו תתי סעיפים רבים ותיקונים לחוק הבוחנים היטב מי זכאי לפטור ומי לא.

מדוע עשו חוק זה?

על הנייר דירה למגורים לרוב נרכשת מכספי משכנתא ו/או כספים שרוכשי הדירה עמלו שנים רבות וחסכו כדי שיוכלו לאפשר לעצמם לרכוש דירה למגורים. לכן דירות למגורים היו פטורות באופן אוטומטי ממס שבח. הבעיה הייתה שאנשים רבים ניצלו את הפרצה בחוק והחלו לרשום דירות על השם של בני/בנות הזוג שלהם, על שם הילדים שלהם (שבכלל עדיין גרים אצלם בבית) ולעתים אפילו על שם חברים. משום כך החליטה הממשלה להחיל חידוש לחוק בשנת 2014 ולהפחית באופן משמעותי מהפטורים במס שבח.

אז מהו למעשה מס שבח ומדוע חשוב לערוך בדיקה מוקדמת בנושא?

אם כן מס שבח הוא מס אותו משלמים על מכירת נכס ברווח. לדוגמה: אם רכשתם נכס, מכרתם אותו לאחר 5 שנים למשל והיה לכם רווח בין סכום המכירה לסכום הרכישה של הנכס? אז תצטרכו לשלם מס שבח שהוא נגזרת מתוך הרווח שלכם על הנכס בתקופה זו. לדוגמה אם ההבדל בין הרכישה היה 200 אלף ₪ ברווח אז נגזרת מתוך סכום הרווח, כלומר מתוך 200 אלף ₪, יהיה מס השבח שתצטרכו לשלם. אחוז המס הוא 25%. כלומר אם הרווח שלכם על הנכס היה באמת 200 אלף שקלים לפי הדוגמה אז תצטרכו לשלם 50 אלף שח מס שבח לרשות המיסים. בדיקה מקדימה חשוב לבצע כדי לקחת בחשבון את ההוצאות הנוספות, אולי במחיר הדירה שתרצו למכור. לדוגמה: אם בניתם על 1.5 מיליון ₪ ממכירת הדירה וגיליתם שיש לכם למשל 60-70 אלף שקלים מס שבח לשלם, ייתכן ותצטרכו אולי להעלות את מחיר המכירה של הנכס כדי לא להישאר עם פחות כסף בכיס ממה שבניתם עליו.

מתי כן יהיה לנו פטור?

פטור מלא או חלקי ממס שבח יכול להיות במקרים מסוימים. ראשית יש לפעול מול עו"ד מקרקעין המתמחה בתחום כדי שיבדוק אם אתם זכאים לפטור ממס שבח. במידה והדירה מיועדת באמת למגורים ייתכן ותהיו זכאים לפטור. כמו כן ישנם סעיפים מקלים. לדוגמה: יש הוצאות מסוימות כמו שיפוץ, הוצאות עו"ד, הוצאות שמאי והוצאות הנוספות המוכרות לצורך מס שבח ומקוזזות מהרווח שלכם על הנכס.

למידע נוסף והתייעצות עם עורך דין מקרקעין מקצועי בקרו באתר של עו״ד עמית ורד.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות