כאשר השקתי את הקורס הראשון שלי אונליין אני מודה שהיו ברשימת המשתתפים שלי כ-60 אנשים בלבד. זו האמת. אבל כל אחד ואחת מ-60 המשתתפים שילמו עבור הקורס – 150 ₪. עשיתם את החישוב? כן, הרווחתי 9,000 ₪ מהקורס הראשון שלי אונליין. מאז הקורס הראשון השקתי עוד מספר קורסים אונליין, עם כמות גדולה יותר של משתתפים באופן משמעותי, ובהתאם – גדלה גם ההכנסה שלי.
אם זה נשמע לכם Too good to be true אז חשוב לי להבהיר שאני לא קוסמת או מחוללת ניסים. עבדתי קשה כדי "להרים" קורסים אונליין, עמלתי והשקעתי ועם הזמן התוצאות פשוט הגיעו. כעת אני רוצה לחלוק איתכם את התובנות ולשתף אתכם בניסיון שלי, בתקווה שתוכלו להפיק מהם תועלת בבואכם להשיק את הקורס הראשון שלכם אונליין.
אבל רגע, למה בכלל להשיק קורסים אונליין?
ובכן, אני סבורה שקורסים אונליין הם כלי רב עוצמה לכל עסק מקוון. קורסים אונליין הם אפיק ריווחי שיכול להניב לא מעט הכנסות לעסקים וחברות כמו גם שקורסים אלו יכולים להתאים למגוון רחב מאוד של מגזרים, תחומים ונישות.
אבל למה להקשיב לי?
תראו מה מומחים אומרים…
לפי הדו"ח של "Global Market Insights, Inc" ענף קורסי האונליין צפוי לגדול מאוד, והוא עתיד לגלגל 300 מיליארדי דולרים עד שנת 2025. ומזה כולם, אבל ממש כולם, רוצים נתח.
עבורי, קורסים אונליין הם לא רק מטרה, הם גם אמצעי חשוב מאוד – אמצעי שיווקי שבאמצעותו הצלחתי להגדיל את מספר העוקבים בבלוג שלי וגם ברשתות החברתיות. תודות לכלים ולידע שהעברתי דרך קורסי אונליין מיצבתי את עצמי כמומחית בתחומי ובעזרתם ארגז הכלים השיווקי שלי גדל וכך גם יכולת ההשפעה שלי.
השתכנעתם?
מעולה.
עכשיו אתן לכם כמה קווים מנחים שיעזרו לכם להפיק בובה של קורס אונליין.
כך תשיקו קורסים ממגנטים אונליין
#1 נושא הקורס – כל תחום ונישה טומנים בחובם נושאי משנה רבים ומגוונים. האתגר הוא למצוא את הנושאים הכי מעניינים, מיוחדים ומסקרנים שניתן לגזור מתחום ההתמחות שלכם. אני למשל מעדיפה להפיק קורסים אונליין בנושאים שאני אוהבת וקרובים אליי. אני מרגישה שהמשתתפים בקורסים יכולים לחוש עד כמה אני חשה תשוקה לנושאים שאני מציגה וכי הם חכמים מאוד וידעו לזהות אם אתרכז בנושאים שאני לא מספיק אוהבת. אני תמיד בוחרת נושאים שאני בקיאה בהם, מתמצאת בהם, אוהבת אותם, נושאים שיכולים לדבר לאנשים ונושאים שיוכלו להפיק מהם תועלת ממשית.
#2 חקר ביקוש והיצע – עם כל הכבוד לתשוקות שלי ולאהבות שלי (ויש כבוד), עסק זה עניין של רווח והפסד, היצע וביקוש וכדאיות כלכלית. על כן, בוודאי לא תתפלאו לקרוא שאחרי שאני עורכת רשימה של נושאים מעניינים לקורסים אונליין אני מיד פונה לחקור האם יש בכלל דרישה לכל אחד ואחד מהנושאים שרשמתי. כי מה הטעם להשקיע ביצירת קורס אם אף אחד לא יצפה ויהנה ממנו?. צריך לבדוק אם אנשים מתעניינים בנושאים, אם יש שאלות בנושא ברשת וכמה תחרות יש בכל נושא. אם יש תחרות סימן שיש ביקוש, אז אל תירתעו, כדאי לשקול ברצינות קורס בנושא מבוקש אבל חשוב לייחד אותו ולהבדיל אותו מהמתחרים.
#3 הסוד של קורסים אונליין נעוץ בפשטות – כאשר משיקים לראשונה קורס אונליין קשה שלא להישאב אל תוך בליל הבירבורים, ההמלצות והדיס-המלצות הקיימים ברשת. מדברים שם על פלטפורמות, פורטלים, עיצובים מטורפים, שילוב של טכנולוגיות מתקדמות ועוד ועוד. אז למתחילים אני ממליצה לשמור על הקורס פשוט. למעשה גם למקצוענים אני ממליצה לשמור על פשטות.
העבירו את התוכן בצורה פשוטה ובהירה, מצאו פלטפורמה פשוטה או העבירו את הקורס אונליין דרך המייל, הרשת החברתית, הבלוג או האתר ואל תסתבכו. אין הכרח גם להוציא את כל הקורס בבת אחת, אפשר לשלוח במייל, למשל פעם בתקופה, שיעור אחד בכל פעם מתוך הקורס הכולל. לבסוף, אל תנסו בקורס אונליין הראשון שלכם לשלב יותר מדי טכנולוגיות מתוחכמות.
#4 השקיעו באינטראקציה ואינטראקטיביות – תראו, אני לא מאמינה שאתר או בלוג פשוטים יכולים להרשות לעצמם להסתפק אך ורק בטקסט, לא משנה עד כמה הטקסט משובח, חכם ומכונן. אז בקורסים אונליין חשוב עוד יותר להשקיע באמצעים ויזואליים ואינטראקטיביים. קורסים אונליין חייבים להיות אטרקטיביים, אסתטיים ומושכים אם רוצים שהם יממשו את הפוטנציאל הגלום בהם, בטח ובטח אם רוצים שאנשים ישקיעו את כספם בקורס. אפשר לשלב בקורסים אונליין וידאו, תמונות, מצגות, חידונים, שאלונים, בדיחות, איורים, קריקטורות, מבחנים, תרגולים, משימות, מדריכי הפעלה ושימוש ועוד ועוד. אלו הם אלמנטים שיחסית קל לשלב אותם בקורסים אונליין פשוט ומומלץ לשלב אותם כי הם יוצרים חוויה אינטראקטיבית.
#5 שיווק קורסים אונליין – זהו כבר יש לכם קורס מוכן, זה נהדר, מגיע לכם כל הכבוד על העבודה הטובה. אבל איזה ערך יש לקורס אם אף אחד לא צופה בו?. זה השלב שבו צריך לספר לעולם על הקורס שהפקנו ולהפיץ את הבשורה. אני יודעת שזה מפתיע אנשים רבים שהעבודה על קורסים אונליין לא מסתיימת עם סיום הפקת הקורסים. למעשה עכשיו מתחיל שלב לא פשוט בכלל – שלב השיווק, וכדי לשווק בצורה נכונה צריך אסטרטגיה שיווקית שתקדם את הקורס. את הקורס אפשר לשווק בשלל דרכים ואמצעים, לרבות: מודעות פרסום ממומנות בגוגל, פייסבוק, אינסטגרם. אפשר לשווק את הקורסים ברשימת דיוור שלכם או לשתף פעולה עם חברות ועסקים אחרים ולפרסם את הקורס ברשימת הדיוור שלהם.
אפשר ליצור קשר עם משפיענים, להפיץ את הבשורה באופן אורגני לעוקבים ברשתות החברתיות, אפשר לקדם את הקורס אורגנית במנועי חיפוש, ליצור שיתופי פעולה על חברות שמספקות שירותים/מוצרים משלימים לשלנו, להציע הנחות, הטבות, אפשר אפילו לשווק קורסים אונליין באמצעי התקשרות המסורתיים רדיו, טלוויזיה ועיתונים. אבל לפני שבוחרים את אפיקי השיווק והפרסום – חשוב להבין וללמוד היכן הקהל הפוטנציאלי של הקורס נמצא. בחלוקה גסה אפשר לומר שצעירים – יהיו ברשתות החברתיות, מבוגרים יותר יהיו בגוגל ובפייסבוק, בני גיל הזהב – חובבים אמצעי תקשורת מסורתיים.
בהצלחה!