שתיים, שלוש, נמכר: איך הפכו מכירות פומביות באינטרנט לדבר הבא?

מכירה פומבית מקוונת היא מעין שוק-פשפשים וירטואלי שבו אתם יכולים למצוא מגוון אינסופי של סחורה מכל רחבי העולם. בעידן הדיגיטלי של היום, יכול כל צרכן בעל גישה וחיבור לאינטרנט לבחור בין שלל מוצרים ושירותים, להגיש הצעה ואולי אף לזכות. אז מה זה בעצם מכירה פומבית? איך זה עובד ברשת ומה חשוב לדעת? יצאנו לבדוק

גלגולה של המכירה הפומבית

מכירות פומביות נערכו משחר ההיסטוריה, ככל הנראה כבר בשנת 500 לפני הספירה, אבל האסוציאציות הראשונות שעולות בהקשר זה מגיעות מעולמות האמנות, העתיקות והתכשיטים. ואכן, במשך עשרות בשנים זכו מכירות פומביות לכותרות בהן כיכבו ציורים ויהלומים נדירים שנרכשו על ידי אספנים ומיליונרים. כמו צורות סחר אחרות, גם תעשיה זו נדרשה להתאים את עצמה למאה ה-21. החיים בעידן האינטרנט מאפשרים לכולנו להיות מחוברים ונגישים כל הזמן. מה שמאפשר למכירות הפומביות להתנהל כשהמשתתפים בה נמצאים במקומות שונים ברחבי הגלובוס, כשכל אחד מהם יכול לתת הצעות בסוגים שונים של מכירות פומביות, ובאתרים שונים – בו זמנית.

איך זה התחיל? לפני כ-20 שנים מונתה מג ויטמן לנשיאת ומנכ״לית חברת eBay והפכה אותה למה שאנחנו מכירים כיום – שוק פשפשים וירטואלי ענק, בו מוצעים מוצרים חדשים ומשומשים, יצירות אמנות ומסכי מחשב, זרעי עגבניות סגולות ומכוניות פורשה – מאנשים פרטיים, בעלי עסקים וגם חברות ענק. במובנים רבים  eBayהיא החלוצה בתחום, ובעקבותיה השיקו בתי מכירות פומביות ברחבי העולם מכירות מקוונות וחברות פרטיות רתמו את השיטה לקידום מכירות נקודתיות.

איך זה עובד?

שיטת המכירות הפומביות באינטרנט פשוטה למדי: המוכר מציב מוצר או כמה, והגולשים באשר הם מוזמנים להציע מחיר, וכל זאת במסגרת זמן מוגבלת. בחלק מהמקרים יפרסם המוכר בעצמו מחיר התחלתי ומהרגע שהמכירה נפתחת, אתם יכולים להגיש את ההצעה (Bid) שלכם. ברגע שמתאפס השעון והמכירה נסגרת, הזוכה במוצר הוא מי שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר. הזוכה מחוייב לממש את הרכישה, כשאמצעי התשלום הנפוצים הם כרטיסי אשראי ועסקי מסחר אלקטרוני המאפשרים ביצוע תשלומים והעברת כספים במרשתת דוגמת PayPal.

היתרון הגדול במכירות פומביות עבור צרכנים, היא היכולת לרכוש מוצר או שירות כלשהו במחיר אטרקטיבי, במרבית המקרים ההצעה הזוכה היא בסכום נמוך ממחיר המחירון או מהמחיר הנהוג על ידי רשתות השיווק.

גם עבור המוכרים, אנשים אנונימיים ומותגים ידועים כאחד, יש יתרונות רבים בשיטת המכירה הפומבית. האתרים המתמחים מחזיקים במספר כניסות גבוה של משתמשים ולמוכרים יש כר נרחב של לקוחות פוטנציאלים שחלקם  היו מחוץ להישג ידם של המוכרים עד לפני כמה שנים בלבד.

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

לפני שאתם מכריזים על עצמכם גלדיאטורים ומסתערים על זירת המסחר האטרקטיבית, יש מספר דברים שחשוב לדעת לפני שפותחים חשבון באתר מכירות פומביות כזה או אחר:

  1. בזירות מסויימות תצטרכו לעקוב אחרי ההצעה שלכם ולהעלות סכומים באופן ידני, ואילו אחרים יעלו את גובה הצעתכם בכל פעם שמתפרסמת אחת גבוהה יותר. כל זירה מגבילה את מספר ההצעות למשתתף במכירה, ואילו חלק מהאתרים גובים סכום מסויים על הצעות המחיר עצמן.
  2. אחרי שסיימתם לקרוא את התקנון, בדקו האם קיים שירות לקוחות אנושי ואיך יוצרים איתו קשר, ואם מדובר באתר שמעולם לא שמעתם עליו לפני כן, ערכו בדיקה לגבי אמינותו לפני שאתם פותחים בו חשבון.
  3. יש הרבה ריגוש במכירה פומבית אבל בתוך כל האקשן חשוב לזכור שמדובר בעסקה לכל דבר. אל תגישו הצעות במכירות שאין לכם עניין לזכות בהן, ואל תציעו סכומים גבוהים יותר ממה שבכוונתכם או ביכולתכם לשלם.

מוכנים להתחיל? כמה טיפים מהמומחים

אם הכל נאה בעיניכם ואתם מוכנים להגיש הצעות, קחו כמה טיפים שיעזרו לכם לזכות.

  1. ללכת עד הסוף: שיאן של מרבית המכירות הפומביות הוא בשעותיהן ואף דקותיהן האחרונות. רשמו לעצמכם מתי מסתיימת המכירה שבה אתם משתתפים ושבו מול המסך לפחות בשעה האחרונה.
  2. ערכו סקר שוק: מכירות פומביות מקוונות מציעות לרוב מחירים זולים יותר, אבל לפעמים אותו המוצר נמכר בכמה זירות בו זמנית. השוו מחירים בין אתרי מסחר רגילים לזירות המסחר הפומביות, ובדקו גם האם ישנם נתוני מכירות "היסטוריות" עם מידע על סכומים מהתקופה האחרונה.
  3. היו יצירתיים: הידעתם? אם שתי הצעות נחשבות להצעה הגבוהה, שתיהן יפסלו, וזו אחת מהסיבות שמומלץ להגיש הצעות בסכומים שאינם עגולים. במקום להציע 50 שקלים, הציעו 50.83 ש״ח – כך תמיד תהיו מעל הצעות בגובה 50 ש״ח והסיכוי שמישהו נוסף ינקוב בסכום זהה מאוד נמוך.

בשנת 2018 לא צריך להיות אספן אמנות מקושר בכדי להחזיק בבית ציור של אמן ידוע, ועולם המכירות הפומביות אינו מוגבל עוד למוצרי יוקרה או אומנות בלבד. זירות המסחר הפומביות פתוחות בפני כל מי שמלאו לו 18 שנה ורוצה לקנות או למכור דבר מה, כל מה שצריך מלבד גישה לאינטרנט ותקציב הוצאות הוא את הנכונות ללמוד את חוקי המשחק, מעט סבלנות וגמישות להתמודד עם האפשרות שלפעמים ההצעה של מישהו אחר תהיה זו שזוכה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות