הקמת חדר כושר בחברות וארגונים

בשנים האחרונות, המודעות ההולכת וגוברת לאורח חיים בריא ולתזונה נכונה הביא חברות וארגונים, בארץ ובעולם, להטמיע עקרונות של בריאות ואורח חיים בריא בקרב עובדיהן, ולעודד אותם להירתם למאמץ של שמירה על הבריאות באמצעות שילוב תזונה נבונה ופעילות גופנית בחיי היומיום. אותן חברות הבינו כי קידום נושא הבריאות והכושר במקום העבודה הינו גורם חיוני אשר באפשרותו להשפיע על התרבות הארגונית בעבודה: עובדים המקפידים על אורח חיים בריא הם עובדים בריאים יותר, מאושרים יותר, פרודוקטיביים יותר ובעלי מוטיבציה גבוהה, אשר מפסידים פחות ימי עבודה בשל מחלה ומעורבים פחות בתאונות עבודה.

עם השנים, התפתחו מאוד הדרכים השונות בהן ניתן להטמיע את נושא הבריאות בקרב עובדי החברה, בין השאר באמצעות ימי גיבוש וספורט לעובדים, שיפור התזונה בחדרי האוכל בעבודה, הנגשת ייעוץ תזונתי לעובדים, ארגון ימי עיון והרצאות בנושאי בריאות, תזונה נכונה, הפסקת עישון, שחרור מתחים ועוד. ישנן גם חברות אשר לוקחות את נושא הבריאות של עובדיהן צעד אחד קדימה ובוחרות להקים חדר כושר במקום העבודה עצמו, אשר ישמש לרווחת עובדי החברה.

מה דורש תהליך הקמת חדר כושר בעבודה?

הקמת חדר כושר במקום העבודה הינו תהליך מורכב, הדורש עבודת הכנה מעמיקה וייעוץ של אנשי מקצוע. כיום ישנן חברות המתמחות בהקמה ותפעול של חדרי כושר בחברות וארגונים, המציעות ללקוחותיהן ייעוץ וליווי מקצועי לכל אורך התהליך, החל משלב התכנון ועד הקמת חדר הכושר, תפעולו ושיווקו בקרב העובדים.

תהליך הקמת חדר כושר במקום העבודה מתחיל לרוב בפגישת הכרות בין נציגי החברה לחברת הייעוץ, מפגש בו החברה המייעצת מתוודעת לעסק ולומדת את מאפייניו וצרכיו השונים. בין היתר נאספים נתונים חשובים כמו: מספר העובדים בחברה, שעות העבודה, אופי הפעילות, גובה התקציב המוקצה לחדר הכושר, מיקומו הגיאוגרפי של העסק ועוד.

גיבוש הקונספט ובחירת החלל

בשלב הבא תכין החברה המייעצת קונספט עבור חדר הכושר הייעודי, המתבסס על הנתונים שנאספו, והתאמתו לצורכי החברה. הקונספט יכלול את גודל חדר הכושר, עיצובו, האווירה שתשרור בו, סוגי המכשירים, סוגי החוגים (במידה וישנם) והתאמות נוספות לקהל המתעמלים, בהתאם לתקציב ואופי הפעילות. הקונספט יעוצב לאחר בחינת חללים אפשריים מתאימים עבור חדר הכושר במשרדי החברה: חדר כושר לעובדים צריך להיות במקום נגיש וקרוב, בחלל מרווח מספיק עבור כמות העובדים הצפויה לעשות בו שימוש וכמובן חלל שיכול להכיל מתקני כושר גדולים וכבדים. כמו כן צריך להיות מספיק מקום בחלל הייעודי לאחסון ציוד, לשטחי אדמניסטרציה, לאחסון חפצי המתעמלים (ארוניות וכד'), חדרי חוגים, מקלחות, שירותים ועוד.

הקמה ותפעול חדר הכושר

לאחר גיבוש הקונספט ואישורו על ידי החברה, תפקח החברה המייעצת על כל תהליך ההקמה של חדר הכושר ותדאג לעיצוב חדר כושר מרווח, יעיל, נוח ובטיחותי. תהליך הקמת חדר כושר דורש גם בחירה ורכישה של ציוד כושר מתאים, החל ממכשירי כושר כמו הליכונים, אופני כושר, אליפטיקלים וכדומה, דרך רכישת מוצרי ספורט משלימים כמו משקולות, מזרנים, כדורים, גומיות, חבלים וכד' ועד לתוספי מזון עבור המתעמלים – כל אלו יבוצעו על ידי החברה המבצעת או בתיווכה.

לסיום, נדבך חשוב נוסף בהקמת חדר כושר בעבודה הוא איתור ושיבוץ צוות המועדון, בהם אנשי מנהלה וצוות מאמני כושר מקצועיים אשר יפעילו את המועדון ואת המתעמלים בו, יעבירו שיעורים וחוגים שונים כמו יוגה, פילאטיס ואימוני כושר אישיים, וידאגו לשיווק המועדון בקרב העובדים.

Marvell PT4

תפריט נגישות