אטופיק דרמטיטיס אצל ילדים

אטופיק דרמטיטיס זאת מחלת עור נפוצה מאד בקרב ילדים. היא משבשת את החיים של המשפחה כולה. יוצרת מעגל של גרד, תסכול וחוסר שינה מצטבר, מעוררת שאלות על גבולות ועל דימוי עצמי לילד הסובל, וגם קנאה או כעס מצד האחים והאחיות.

 

דלקת עור אטופית

המילים 'אטופיק דרמטיטיס' פירושן 'דלקת עור אטופית' – דלקת עור בלתי מוסברת. שם זה ניתן לה משום שהייתה תעלומה לעולם הרפואה בעבר. היום, עם התפתחות המחקר מבינים יותר מה קורה בעור האטופי, וכיצד ניתן לטפל בו.

המחסום העורי של חולי אטופיק דרמטיטיס פגוע ולא מספיק מגן על העור. לשכבה הפנימית בעור חודרים גורמים מגרים כמו כימיקלים, אלרגנים ומזהמים. מתפתח תהליך דלקתי מלווה בגרד עז.

הגרד הוא המציק ביותר לרוב החולים. אטופיק דרמטיטיס אצל ילדים גורם לגרד, הגרד פוגע בתפקוד היומיומי, ויכול לגרום אפילו לעיכוב התפתחותי או פגיעה משמעותית ביכולת הלמידה.

הגירוד גורם לפציעה של העור, ומכאן להחמרת הדלקת ולסיכון נוסף לזיהומים.

 

אטופיק דרמטיטיס – גרד בעור

הגרד המתלווה למחלה הוא בלתי נסבל. לא יועיל לומר לילד 'אל תגרד'. מדובר בגירוי חזק מאד, בלתי נשלט. לכן, חשוב מאד להקל על הילד ולסייע לו בהפחתת הגרד.

ניתן להקל עליו באמצעות תרופות אנטי- היסטמיניות (כמו פניסטיל ואריוס).

בנוסף, אפשר לנסות להקל מקומית: לקרר את המקום באמצעות קרח. או לסייע לילד למצוא דרכים חליפיות לגרוד ללא פציעה: לטפוח על אזור הגרד, לשפשף בעזרת פרק היד או לגרד מעבר לבגד ולא ישירות את פני העור.

כדאי גם להסיח את דעת הילד בעיסוקים שונים המפעילים את הידיים, כמו למשל במשחקי אצבעות.

 

טיפול באטופיק דרמטיטיס

אטופיק דרמטיטיס מתאפיינת בתקופות של החמרה והתלקחות, ותקופות של רגיעה. ולכן גם הטיפול בה צועד במסלול מעגלי: שיקום העור והרגעתו בזמן ההתלקחות, ושימור ההטבה שהושגה בזמן הרגיעה.

הטיפול בזמן ההתלקחות כולל בדרך כלל טיפול במשחות המכילות סטרואידים. במידה וטיפול זה לא מצליח להביא לרגיעה, נעזרים בטיפולים אחרים. (משחות מסוג אחר כמו אלידל, פוטותרפיה, או תרופות כמו מתוטרקסט וציקלוספורין).

כאשר הושגה סוף סוף הטבה, חשוב לא להפסיק לטפל בעור: זה הזמן להקפיד מאד על שימוש רצוף בקרם לחות, ועל שמירת העור מגורמים מגרים ומזהמים שונים.

 

תופעות לוואי של סטרואידים אצל ילדים

הורים רבים חוששים מהשימוש במשחות המכילות סטרואידים.

בטיפול במשחה, תופעות הלוואי הן מקומיות (בעיקר תהליך בו העור נהיה דק יותר, וכן גם צמיחת יתר של שיער). כל מיני תופעות מלחיצות שעולות בחיפוש בגוגל, כמו פגיעה בעצמות ועוד, נוגעות לשימוש מושך של סטרואידים דרך הפה או בזריקות.

חשוב לדעת שאם נמנעים מהטיפול במשחות עם סטרואידים ובינתיים העור סובל מדלקת חריפה, גם הדלקת עצמה פוגעת בעור.

לכן כדאי להשתמש במשחות אלו לפי המלצת רופא. מצד אחד לא להימנע מהן ומהתועלת שהן מביאות, ומצד שני לא להגזים.

 

באתר העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס  (אסטמה של העור) תוכלו לקבל מידע נרחב אודות הטיפול באטופיק דרמטיטיס, שיקום העור, הקלה על גרד ושימור בתקופת רוגע. כמו כן, תוכלו לפנות לצוות העמותה בכל שאלה או בעיה בטלפון מספר: 08-9969970.

 

קישורים מביטוי:

אטופיק דרמטיטיס אצל ילדים

כתובת: https://atopic-d.org/atopicdermatitis-children/

באתר העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס

כתובת: https://atopic-d.org/

כתיבת תגובה

תפריט נגישות