טיפים להשגת מלגות ללימודים גבוהים

שכר הלימוד באוניברסיטאות ובמכללות בארץ הנו גבוה וסטודנטים רבים מתקשים לעמוד בו. בעיקר כאשר למשפחה אין יכולת לתמוך כלכלית, ובמקביל למימון שכר הלימוד צריך גם לשלם שכר דירה, המשימה הופכת לכמעט בלתי אפשרית. מדינות רבות באירופה השכילו לראות בלימודים גבוהים זכות בסיסית של האזרחים, וסטודנטים רבים זוכים לא רק ללימודים בחינם אלא גם לסיוע בשכר דירה בתקופת הלימודים. בארץ המצב עדיין שונה. קיימות מלגות לסטודנטים, אך למי מגיע לקבל מלגה ומה אפשר לעשות כדי להשיג אותה?

הנה 5 טיפים אשר יעזרו לכם בדרך להשגת מלגה:

למי מגיע לקבל מלגה?

בארץ ישנם קבוצות אוכלוסייה שונות הזכאיות לקבל מלגות ללימודים, וחשוב לבדוק האם אתם שייכים לאחת מהם:

– מלגות לסטודנטים בעלי מצב סוציו-אקונומי נמוך : ניתנות ע"י עיריות, מועצות ישובים ומוסדות אקדמיים.

– מלגות לבני מיעוטים (לבני העדה הדרוזית ולסטודנטים ערבים) ניתנות ע"י קרנות

– מלגות לחיילים משוחררים

– מלגות לסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים

– מלגות הצטיינות : ניתנות ע"י מוסד הלימוד לסטודנטים אשר הצטיינו בלימודי תואר ראשון או סיימו תיכון בהצטיינות יתרה.

– מלגות לעובדים או לילדי העובדים: ניתנות ע"י מקום העבודה, בחלק מהמוסדות הציבוריים והחברות הגדולות.

התנדבות ותרומה לקהילה

האפשרות לקבל מלגה חלקית באמצעות תרומה לקהילה פתוחה בפני כל הסטודנטים. הדרך הנפוצה ביותר היא להירשם לתכנית פר"ח במהלך הלימודים. כאן נחסכת מכם הבירוקרטיה, אך תצטרכו למלא מספר שעות שנתיות של חונכות לילד נזקק. מעבר למלגה, ההשתתפות בתכנית יכולה לזכות אתכם בחוויית נתינה וסיפוק עצמי. בנוסף לפר"ח, קיימות עוד קרנות אשר מעניקות מלגות עבור מעורבות חברתית.

אם לא הצלחתם בארץ, נסו בחו"ל

יכול להיות שלא עמדתם בקריטריונים של קבלת מלגה בארץ, אך תוכלו לבדוק אפשרויות למלגות לימודים בחו"ל. בכל שנה מוענקות ברחבי העולם מיליוני מלגות ללימודים גבוהים, ואחת מהן יכולה להיות שלכם. חיפוש באתרי אינטרנט למלגות יכול לגלות בפניכם מגוון רחב של אפשרויות.

אל תפחדו מהבירוקרטייה והשקיעו במילוי הטפסים

השקיעו בבדיקה יסודית של כל הפרטים: למי כדאי לפנות, מהם מועדי ההגשה ומהם בדיוק הקריטריונים לקבלת המלגה. מי שמפחד מבירוקרטיה עשוי להירתע מכמות הטפסים שצריך למלא והמסמכים שצריך להשיג (תלושי שכר ועוד) ולוותר מראש. אך אם המלגה חשובה לכם, שווה להתגבר על המכשול. חשוב מצד אחד להיות מסודרים ולהקפיד לקרוא גם את האותיות הקטנות, ומצד שני גם לכתוב "מהנשמה". כאשר אתם נדרשים לכתוב על עצמכם אל תסתפקו בקורות חיים יבשים, אלא נסו לרגש ולהעביר לקורא מי האדם שעומד מאחורי הטפסים. בקשו מכתבי המלצה – מהמנהל במקום העבודה, מהמפקד בצבא, ממורים או מרצים בלימודים קודמים ועוד. תוכלו לבקש יותר מכתבי המלצה ממה שאתם נדרשים, ולבחור את הטובים ביותר.

שלחו לכמה גורמים במקביל ואל תתייאשו

בטח אתם מכירים את הביטוי "לא לשים את כל הביצים בסל אחד". אם יש לכם אפשרות לפנות ליותר מגורם אחד, עשו זאת. אחרי שכבר הגשתם בקשה אחת למלגה, השאר ילך לכם יותר בקלות. גם אם קבלתם סירוב מגורם אחד, אל תתייאשו ותמשיכו לנסות. ההתמדה משתלמת. אם הצלחתם לקבל מלגה אחת זה יכול לשפר את הסיכוי שלכם להשיג מלגות נוספות בעתיד, כי הרושם שנוצר הוא ש"שווה להשקיע בכם". אם קבלתם סירוב אל תיקחו את זה אישית, זה לא בהכרח הופך אתכם לפחות "טובים" ממישהו אחר שכן קיבל.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות