ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כח מתמשך הינו חוק הקובע כי לכל אדם יש אפשרות לקבוע בכל מועד וכל עוד הוא כשיר לכך – מי יהיה האפוטרופוס אשר ינהל את כל העניינים שלו כאשר הוא לא יהיה מספיק כשיר על מנת לבצע זאת בעצמו. עד לפני כשלוש שנים, הטיפול בעניינים של אדם אשר היה מאבד את הכשירות שלו מבחינה משפטית היה מבוצע על ידי אפוטרופוס אשר נקבע בהחלטה של בית המשפט, כאשר האדם אשר מעוניין לשמש בתוך אפוטרופוס היה נדרש להגיש בקשה לבית המשפט וההחלטה היתה מתקבלת שם.

במקרה כזה לאדם עצמו אין שום יכולת להשפיע על ההליך כי הוא כבר במצב בו איבד את הכשרות המשפטית שלו, ולכן התיקון לחוק אשר נכנס לפני כשלוש שנים יצר שינוי בעניין וכעת אדם יכול לקבוע מי יהיה האפוטרופוס שלו בזמן שבו הוא עדיין כשיר ויכול לקבוע זאת.

מעבירים את ההחלטה לאדם עצמו

התיקון לחוק למעשה מעביר את ההחלטה לאדם עצמו, כאשר הוא נמצא בכושר לקבל את ההחלטות הללו, והוא יכול לנהוג בשיקול דעת נרחב לגבי בחירת האפוטרופוס שלו, הנושאים בהם הוא יטפל וינהל אותם עבורו, מתן הגבלות שונות, קביעה האם האדם מעוניין שיהיה פיקוח מטעם המדינה על האפוטרופוס ועוד. לדוגמא, אדם יכול להחריג אפשרות למכירה של נכסים על ידי האפוטרופוס או שחרור תיקי השקעות גדולים וכדומה, נכסים שהוא הכליל במסמכי הצוואה שלו ולא מעוניין שיעלמו קודם לכן.

 לאילו נושים מתייחס ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך מתייחס לכמה נושאים שונים, כאשר מייפה הכוח יכול לבחור חלק מהם או את כולם:

  1. ייפוי כוח בענייני רכוש – מייפה הכוח יכול לקבוע האם רק אפוטרופוס אחד יהיה מיופה כוח או יותר, ויכול לקבוע האם הוא יהיה אחראי לכל העניינים הרכושיים של מייפה הכוח או רק של חלק מהם.
  2. ייפוי כוח בענייני גוף – מייפה הכוח יוכל להחיל האם מיופה כוח אחד או יותר יקבל החלטות בענייני גוף עבורו. חשוב להבין כי ייפוי כוח כזה אינו כולל החלטות על אי מתן טיפולים מאריכי חיים, וייפוי כוח כזה ניתן לחתימה רק מול רופא המשפחה.
  3. ייפוי כוח בעיינים אישיים – קביעת מיופי הכוח אשר יקבלו החלטות בעניינים אישיים כמו מקום מגורים, סיוע סיעודי, מעבר לבית אבות במידת הצורך וכדומה.

מייפה הכוח יכול למנות עבור כל סעיף מיופה אחד או יותר, ואף לקבוע עבור כל סעיף מיופה אחר במידה ויהיה מעוניין בכך, וכן לקבוע מיופה כוח חלופי במידה והראשון לא יוכל לבצע את המשימות הדרושות או לשמש כמיופה כוח בעת הצורך.

ייפוי כוח מתמשך עורכים בפני נוטריון שהוא עורך דין, עורך דין שהוא אינו נוטריון אינו מוסמך לערוך מסמך זה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות