לטייל עם מתבגרים – בין חלום לסיוט

חופשה משפחתית עם ילדים מתבגרים יכולה בקלות להפוך לסיוט שרק תרצו לחזור ממנו את הפינה השקטה שלכם בבית. אבל רגע לפני שאתם מוותרים על הרעיון אספנו לכם שלל טיפים ורעיונות איך לעשות את זה כך שכולם ייהנו.

כאשר הילדים מתבגרים, אנחנו כהורים חווים הרבה מאוד אתגרים, בתקשורת איתם ובחינוכם בכלל. אנחנו נתקלים לפעמים בחומות בצורות, בשתיקות רועמות או סתם בהפגנת שרירים. לעיתים נראה אותם שרועים על ספה או פוף ממלמלים שמשעמם להם. ואנחנו עומדים מולם אובדי עצות ותוהים למה הם לא נהנים מחייהם נטולי הדאגות.

טיול משפחתי עם הילדים לחו"ל הוא אתגר לא פחות מאשר להשאר איתם בבית בזמן החופש הגדול או חופשת החגים. אבל השהייה מחוץ לבית כאשר כל המשפחה ביחד 24 שעות ביממה יוצרת קירבה שקשה להשיגה בחיי השיגרה ביומיומיים ואף בחוויית החופש הבייתית שתמיד מצריכה מאיתנו להיות גם 30% במקום אחר.

שתפו את הילדים בהכנות
טיול משפחתי עם מתבגרים צריך להיות מתוכנן בשיתופם. כך תדאגו למקסימום שיתוף פעולה תוך כדי הטיול עצמו. (אגב, גם לפני ההתבגרות, מרגע שהם יכולים, הילדים יכולים להיות שותפים לתכנון). אתם יכולים כהכנה לטיול לקבוע ביניכם פגישה משפחתית ולשבת עם הילדים על המפות ועל המידע ולעשות רשימות של מה כל אחד רוצה לעשות בטיול. או אז לשבת ולגבש תוכנית שתכסה כמה שיותר רצונות שיכולים להשביע את כולם. אל תפסלו אפשרויות של התפצלות בין המבוגרים, כאשר כל אחד אחראי על קבוצת ענין אחרת (וקחו בחשבון שמכשיר קשר יכול להיות לעזר רב במקרים כאלו, בעיקר גם בטיולים בו קצבי ההליכה שונים ובאתרי אטרקציות כמו לונה פארק וכו').

בחרו עניין המשותף לכולם
חשוב לבחור גם כמה דברים שכל המשפחה עושה ביחד ולהגביל פעילות שההורים מגבילים גם בבית. כלומר לא להפוך טיול טבע לטיול שופינג, אבל כן לאפשר גם את ההתפרקות הזו, כצ'ופר. דברים שכל המשפחה יכולה לעשות ביחד הם מסלולי הליכה יפים המותאמים לכולם מבחינת דרגת קושי וענין, אטרקציות של טבע, קצת יותר אתגריות כמו גלישה באומגות, ספורט ימי, טיולי אופניים.
שווה תמיד לבדוק אילו  פסטיבלים ואירועים גדולים מתקיימים בסביבה בתקופת נסיעתכם, אירועים כאלו תמיד מעלים את האנרגיה הטובה של הטיול והם מעניינים ילדים בכל הגילאים, כמו גם את הגדולים. אפשר לגרור את הילדים להופעה של להקה או זמרים מפורסמים, ולשמוע ביחד את השירים שלהם לפני ובזמן הטיול.

ההורים כמורי דרך – תרתי משמע
כדאי מאוד בתור הורים, להכין את עצמכם קצת למה שתראו בטיול כדי שתוכלו לתת מענה לשאלות וקצת הסברים ידעניים, כדי שדברים יהיו מוכרים בשם והילדים לא ירגישו שהם עוברים סתם ממקום למקום מבלי להכיר, שהכל נראה אותו דבר ולא משאיר רושם. תתפלאו לראות על הילדים כמה הם זוכרים (אפילו אם במקום עצמו הם מעקמים את הפנים) מהטיול ומהמקומות בו נתנו דגשים מעבר לרק להסתכל על השלט.

לאן לנסוע
החופשה הקרובה מתרחשת בחנוכה ואתם יכולים להפוך אותה לחופשה קסומה עבורכם ועבור הילדים. נופש בחנוכה יכול להתרחש בארץ (אילת היא אידיאלית לצורך כך), או בחו"ל מכיוון שהימים הם ימי החורף הקרים, הטיול האידיאלי יהיה לאירופה או לארצות הברית לטייל בין ערים המתקשטות לקראת חג המולד. או להשקיע ולהרחיב את הטיול ולנסוע למקומות קצת יותר אקזוטיים ומעניינים באזורים חמימים כמו – ארגנטינה, מרכז אמריקה, דרום הודו או סרי לנקה. כל יעד יכול להתאים לילדים באשר הם ומתבגרים בפרט, כל מה שעליכם לעשות הוא להתאים את המסלול לתחומי העניין של הילדים.

ובין כל התכנונים והאטרקציות והאיחוד המשפחתי, חשוב גם לאפשר להם להתייחד עם המוסיקה שלהם, לעודד אותם לכתוב יומן מסע אישי, ולהקדיש קצת זמן רק לעצמם בתוך כל המשפחתיות הזו שלעיתים, בעיקר בגיל ההתבגרות, קצת מעיקה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות