מהי משמורת משותפת ואיזו משמעות יש לה עבור הילדים?

כאשר מחליטים על צעד כמו גירושין, יש לקחת בחשבון שהגירושים מלווים לא רק בהשפעה נפשית קשה עבור בני הזוג שנפרדים ומתחילים חיים חדשים, אלא גם בהשפעה נפשית חזקה עבור הילדים. אחד הקשיים שחווים הילדים להורים מתגרשים, היא התחושה כיצד הם יכולים להמשיך בחייהם מבלי לראות את אחד ההורים. קביעה זו כמובן לא צריכה להיות חד משמעית שכן באמצעות תקשורת והבנה בין בני הזוג ניתן לקבוע משמורת משותפת אשר תתרום בייחוד לילדים.

משמורת משותפת משמעותה היא ששני ההורים מקבלים זמן קצוב ושיווני בין הילדים, האב או האם יכולים להיות מעורבים יותר בחייהם של הילדים ולהנות ממעורבות ההורית בצורה שווה ובכך לא להרגיש נטל בשל מחסור של אחד ההורים. מטרה נוספת שיש למשמורת משותפת היא למנוע מהאב להתחמק מתשלומי המזונות, שכן ישנם אבות אשר מצליחים להתחמק מתשלום המזונות או לפיכך לא לוקחים חלק עיקרי בגידול הילדים ובכך את כל הנטל נושאת האם.

היתרונות של משמורת משותפת

כמו כן, משמורת משותפת תיהיה אפשרית רק במידה וההורים מתגרשים ושומרים על קשר הדדי בו הם לא מעוניינים לפגוע אחד בשני, אלא רק להיפרד ולהביא לכמה שפחות נזק נפשי עבור הילדים. במשמורת משותפת ניתן למצוא יתרונות רבים, בייחוד עבור הילדים אשר מרוויחים גם את הנוכחות של שני ההורים וגם ההורים שומרים ביניהם על קשר תקין והדדי ללא מלחמות מיותרות.

ישנם מקרים לא מעטים אשר הילדים של ההורים המתגרשים מפעילים מניפולציה רגשית על ההורים וגורמים להם להרגיש לא בסדר עם החלטת הגירושים ובכך לפצות אותם מבחינה כספית או לוותר להם על יציאות חברתיות שונות , יציאות שלא בהכרח לטובת הילדים, אך הילדים בכל זאת מנצלים את רגישות ההורים על מנת להוציא לפועל את התוכניות שלהם.

במידה ושני ההורים מעורבים בחייו של הילד, ובמיוחד אם הם מחליטים על חזית חינוכית אחת מול הילד, הדבר יכול לחסוך הרבה מניפולציות רגשיות ובכן ליצור ביטחון אצל ההורים שהילדים אינם "הולכים לאיבוד" ומממשיכים להתנהל כרגיל בכל הנוגע לבית הספר וליציאות החברתיות שלהם עם החברים.

כמובן שמשמורת משותפת יכולה להתקיים רק בעזרת שיתוף פעולה מלא בין ההורים, שכן, מקריבים לעיתים את "האגו" שלהם ואת הרצון שלהם "להרוויח" כמה שיותר מבן הזוג, אך מצד שני מרוויחים חיי משפחה תקינים כאשר לכל אחד מההורים יש את החיים שלו אך הוא עדיין שומר על איכות חייו של הילד, שלא תיפגע מהליך הגירושים.

חשוב לדעת, גם במידה וקיימת משמורת משותפת בין ההורים, האב חייב לשלם מזונות על פי חוק ולא יכול להתחמק מהם. כמו כן, כמובן שניתן להתחשב במצב שבו האב רואה את ילדיו לעיתים קרובות ולוקח חלק בלתי נפרד בנטל הכלכלי שבגידול הילדים.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות