מה חשוב לדעת – טיפול בסרטן השד

סרטן השד היא המחלה הממארת ביותר בקרב נשים,וברוב המקרים מופיעה אצל נשים מעל גיל 50. אם אתן מבחינות בגוש או בשוני כל שהוא בשד, יש לפנות מיד לרופא.

כאשר סרטן השד מאובחן בשלב מוקדם, הסיכוי לרפוי הוא גבוה. באופן כללי, ככל שהסרטן נמצא בשלב מתקדם יותר, קיים גוש בשד וגידול שמתפשט בגוף, הסיכוי למציאת מרפא קטן יותר. עם זאת, טיפול נכון יכול לעתים להאט את התקדמות המחלה.

מהו סרטן

הסרטן הוא מחלה של תאי הגוף. גוף האדם מורכב ממיליוני תאים זעירים, סוגי הסרטן הם כמספר סוגי התאים. אולם, קיים מכנה משותף אחד לכל סוגי הסרטן והוא שהם תאים נורמאליים שיצאו מכלל שליטה. גידול ממאיר הוא גוש של רקמות שמורכב מתאים סרטניים שממשיכים להתרבות ללא שליטה, מתפשטים לרקמות הסמוכות ולאיברים נוספים וגורמים להם נזק.

מהו סרטן השד

סרטן השד הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר. בערך אחת מכל תשע נשים תלקה בסרטן השד בשלב כלשהו של חייה. סרטן השד יכול להתפתח גם אצל גברים אלא שזה נדיר יותר. גוש בשד שהוא ממאיר, מעיד על מחלת הסרטן.

מי נמצא בסיכון

–          הגורם מספר אחת להתפתחות סרטן השד הוא העלייה בגיל. ככל שגיל האישה עולה, כך גדל הסיכון.

–          שימוש חיצוני בהורמונים (אסטרוגנים), כתחליפי הורמונים טבעיים, עלול להגביר את הסיכון.

–          גם ההיסטוריה המשפחתית חשובה בקביעת הסיכון ללקות בסרטן השד. כל אישה שיש לה היסטוריה   משפחתית של סרטן השד, נמצאת בסיכון מוגבר לפתח סרטן שד בעצמה.

–          ידוע גם על מוטציות גנטיות שמעוררות את הסרטן. לכן חשוב מאד לבצע בדיקות מקדימות שיכולות להציל חיים. למשל, כריתת שד למניעה מקטינה עד מאד את הסיכויים ללקוט במחלה.

–          חלק מהגורמים לסרטן השד אינם בעלי שליטה, כמו הגנטיקה, אך ישנם גורמיםשכן נשלטים על ידי האישה עצמה, כמו: שימוש בתחליפי הורמונים, שתייה מוגברת של משקאות אלכוהוליים, עודף משקל וחוסר בפעילות גופנית. כל אלה יכולים להגביר את הסיכון לפתח את המחלה.

כיצד ניתן למנוע

לסיכום, ניתן להלחם בסרטן על ידי בדיקות שגרתיות שיגרמו לגילוי מוקדם ועל ידי הימנעות מטיפול הורמונלי לאורך שנים רבות, הולדת ילדים לפני גיל 30, הנקה, מניעת עליה במשקל באמצעות פעילות גופנית ותזונה נכונה והגבלת צריכת האלכוהול לכוס אחת ביום.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות