מי היה רבי מאיר בעל הנס ואילו סגולות יש על שמו?

רבי מאיר היה גדול התנאים בדורו, הדור ה-4 של התנאים. הוא חי בדור השני לאחרי חורבן בית המקדש והוא היה גם תלמידו החשוב ביותר של רבי עקיבא. במסכת סנהדרין כתוב כי ישב לידו בראש השולחן. כמו כן היה גם תלמידו של רבי ישמעאל.

משפחתו של רבי מאיר:

רבי מאיר בעל הנס הנו נצר לזרעו של נירון – שר גדול של הקיסר הרומי. אותו קיסר שלח את נירון ואת חייליו להחריב את ירושלים אולם כשהגיע למקום שאל תינוק מקומי מה למד היום וזה ענה לו "ונתתי את נקמתי באדום בידי עמי ישראל"… מיד הבין נירון כי אם יחריבו את ירושלים הקב"ה ימצא עמם את הדין, הוא ערק מהצבא הרומי, עלה לישראל וחזר בתשובה. מזרעו יצא רבי מאיר לימים. רבי מאיר היה נשוי לברוריה, בתו של רבי חנינא בן תרדיון שהיה מעשרת הרוגי מלכות. זו הייתה ידועה בחכמתה והייתה צדיקה גמורה. בכל יום הייתה לומדת מאות הלכות חכמים למשך שנים.

שמו של רבי מאיר ומדוע הוא נקרא בעל הנס?

רבי מאיר לא נקרא כך מאז ומתמיד. הוא נקרא רבי נהוראי תחילה ולאורך השנים שונה שמו לרבי מאיר, כשם שהוא מאיר עיני החכמים בהלכה. יש גם פרשנויות נוספות לשינוי שמו אולם כאמור החידוש לשמו הינו רבי מאיר. הסיפור שאודותיו נקרא בעל הנס מובא אלינו בגמרא שכן אחות אשתו נלקחה למאסר על ידי הצבא הרומי. אלה החזיקו אותה ככל הנראה בבית בושת וברוריה, אשתו של רבי מאיר, לא יכולה הייתה לשאת בצער. על כן היא ביקשה מרבי מאיר שייקח כסף וילך לפדות אותה. כך עשה רבי מאיר, לקחת שק מלא במטבעות זהב וכשהגיע אל המקום אמר לשומר שהוא מעוניין לקנות אותה. הוא ניסה לשכנעו על ידי כך שייקח חצי מהשקל עבור עצמו ועם החצי השני ישחד את הממומנים עליו שלא ידברו.

"מה אעשה כאשר הכסף יגמר?" שאל השומר. רבי מאיר ענה לו "תאמר אלקא דמאיר ענני ותינצל". השומר לא השתכנע אז רבי מאיר התגרה בכוונה בכלבי השמירה שהיו באזור. אלה החלו לרוב לעברו באגרסיביות והוא החל לצעוק "אלקא דמאיר ענני" ואלה עזבו אותו וחזרו לעמדה שלהם. השומר ראה ומיד הסכים לעסקה.

לאחר שנגמר לו כספי השוחד, בצבא רצו לתלות את אותו שומר ששחרר את האסירה אך לא הצליחו כיוון שהוא צעק את המשפט שאמר לו רבי מאיר וניצל. ששאלו אותו מה פלא זה ומדוע הם לא מצליחים לתלות אותו הוא סיפר להם את הסיפור.

ביקור בקבר רבי מאיר:

קבר רבי מאיר בעל הנס ממוקם בטבריה ורבים עולים אליו מדי שנה להתפלל בשמו לקב"ה ולקבל סגולות ונסים. אנו מזמינים אתכם להגיע לביקור גם כן ולשאת את תפילתכם בשמו של התנא הקדוש.

מחשבה 1 על “מי היה רבי מאיר בעל הנס ואילו סגולות יש על שמו?”

כתיבת תגובה

תפריט נגישות