רואים רחוק, רואים ירוק: מהי בנייה ירוקה ומה צופן לנו העתיד לגביה?

העליה שחלה במודעות לאיכות הסביבה מלווה אותנו רבות בחיי היומיום – במיחזור, בהפרדת פסולת וכן בענף הבנייה, עם כניסתה של הבנייה הירוקה. אז מהי בנייה זו, כמה זה יעלה לנו ואיך חיינו ישתפרו בעקבותיה?

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במודעות לנושא הקיימות וההגנה על משאבי הטבע והסביבה, שבאה  לידי ביטוי בתחומים רבים בחיינו: בהפרדת אשפה ומחזור, על־ידי שימוש בחסך מים במקלחות, במעבר לנורות לד ודודי שמש ועוד. גם בחקלאות המצב דומה וניתן להבחין בשינויים מהותיים כמו המעבר לשימוש במים אפורים ובמי ביוב שעברו תהליכי ניקוי וסינון לצרכי השקיה.

גם בכל הנוגע לתחום הנדל"ן ולענף הבנייה בפרט, חל שינוי משמעותי בגישה וכבר היום ניתן למצוא דירות שנבנו בתקן של בנייה ירוקה. מטרותיה העיקריות של בנייה זו – המכונה גם בנייה בת קיימא, הן הפחתת זיהום האוויר, שמירה על איכות הסביבה וכן חיסכון במשאבים. היא מאפשרת כיסוי הולם של כלל הפרמטרים הנוגעים לתכנון, להקמה ולתחזוקת הבית וסביבתו במטרה ליעל את ניצול משאבי הטבע ולהקטין את טביעת הרגל הפחמנית.

אז מה עוד כדאי לדעת על הבנייה שצפויה ללוות אותנו גם בעתיד הקרוב?

בנייה ירוקה – קווים לדמותה

בנייה ירוקה מתחילה כבר בשלבי תכנון הבית המוקדמים, בהם הדגש העיקרי הוא על שילובו עם תוואי הנוף כך שיביא לניצול מלא של משאבי אור, אוורור,צל, חיפוי ושימוש במי נגר להשקיה, למשל.

גם לאחר שלב התכנון, בסיסה של הבנייה הירוקה הוא שימוש בחומרים ובטכנולוגיות המקטינות את הפגיעה בסביבה: חומרים מקומיים שחוסכים בהובלה ארוכה, שייצורם דורש מעט אנרגיה, כאלו שאינם מתכלים או שניתנים למחזור או לחלופין כבר ממוחזרים וכן חומרים שאינם פולטים גזים רעילים. גם ברמת הטכנולוגיה, ניתן לעבור לכזו ירוקה המייעלת רבות את זמן הבנייה. כך לדוגמה, אם ניתן להכין לוחות ואפילו חדרים שלמים מבעוד מועד ולהרכיבם בלבד באתר הבנייה – הרי שיצרנו חיסכון באתר הבנייה עצמו והקטנו את הפסולת בו.

בכל הנוגע לאופן גימור הבית, ניתן להבחין גם כן ביסודותיה היעילים של בנייה זו הכוללים בידוד תרמי של הגג, הקירות והחלונות, שימוש בתאורה חסכונית, מחזור מי מזגנים, תכנון היוצר בית מאוורר בצורה טבעית וניצול יעיל של שטח הדירה עצמה.

זאת ועוד, אלו המתגוררים בבתים ירוקים צורכים פחות חשמל ומים, נהנים מאוויר נקי יותר, מגדילים את התפוקה, שומרים על בריאותם ואף תורמים גם להעלאת איכות חייהם של התושבים בסביבתם.

עד כמה בנייה ירוקה משתלמת?

על אף שבנייה ירוקה עשויה לייקר מעט את העלויות – הן של הקמת הפרויקט עבור הקבלן והן של הדירה הסופית עבור הלקוח, היא צפויה לחסוך משמעותית בתשלום החשבונות השוטפים. דוגמה לכך היא תכנון נכון של בניין שבו הדירות מוצללות. באופן זה, מאפשר כיוונן לאוורר אותן באופן יעיל ולהביא בתורו לצריכה עתידית מופחתת במזגנים. גם הכנסת אבזור חכם שיאפשר בידוד טרמי, עשוי למנוע בריחת חום בימים של חורף, לאפשר הגפת התריסים בשעות החמות באופן אוטומטי ולכבות מזגנים ואורות כשאיש לא נמצא בחדר.

בנוסף, צפויים השימוש באבזור אינסטלציה מתאים ומחזור מי המזגנים לחסוך משמעותית בכמות המים הנצרכת. בעולם כבר מתבצע שימוש גם במחזור המים האפורים לצרכי השקיית הגינה למשל, ובארץ תכנון נכון עתיד להגדיל את כמות מי התהום ובכך לשפר את איכות מי השתיה.

אז כמה היא עולה בפועל?

עבור הקבלנים, מתייקרת הבנייה בכ- 1%-5%, עבור הדיירים – מדובר על עליה ממוצעת של כ-5000 שקלים במחיר הדירה. לצד זאת, משמעותי אף יותר החיסכון בהוצאות השוטפות על הדירה. כך למשל, צפויה לחסוך משפחה ממוצעת בחשבון החשמל כ-1000 שקלים בשנה, שכן גם אם טרם נלקחו בחשבון ההטבות הנוספות – תוך חמש שנים יהיה ניתן להחזיר את ההשקעה במלואה.

החיסכון הנוסף מגיע בדמות עליית ערך הדירות שכן אלה הנבנות בבנייה ירוקה מתומחרות ב- 7% יותר במכירה חוזרת.

לא רק בכיס – גם בבריאות ובפרודוקטיביות

מעבר להיותה של הבנייה הירוקה חסכונית ומשתלמת לכיס, היא צפויה לתרום רבות גם לבריאותינו. השימוש בחומרים אקולוגיים יותר שפולטים פחות גזים רעילים ופחמן, מסייעים במניעת מצבים בריאותיים שיתכן והיו מתפתחים ללא השימוש בבנייה זו. זאת ועוד, הראו מחקרים שתפוקתם של אלו המתגוררים בבתים ירוקים עולה בכ- 25% לעומת זו של אלו המתגוררים בבתים בתקן הבנייה הסטנדרטי.

תקן בנייה ירוקה

תקן לבנייה ירוקה קיים בארץ מזה כחמש עשרה שנה אולם עד לאחרונה היה מדובר בכזה שאינו מחייב. 15 מהערים הגדולות בארץ אשר אינן זקוקות לסיוע כלכלי מהמדינה, החלו כבר בשנת 2013 באכיפת תקן זה אולם הדבר הביא לפערים בין המרכז והערים הגדולות לאלו שבפריפריה. עקב כך, הוחלט לאחרונה להתחיל באכיפת בנייה בתקן זה גם באזורים אלו, כדי למנוע את הפערים הללו.

כיצד תתבצע האכיפה?

אכיפתו של התקן תבוצע באופן הדרגתי. בשלב ראשון, בנייה רוויה מרובת קומות (10 קומות ומעלה) תחויב בקבלת תו תקן לבנייה ירוקה של כוכב אחד (הרמה הנמוכה ביותר של בנייה ירוקה) – כבר בשנת 2021. בהדרגה, עד לשנת 2025 התקן יורחב גם לבנייה רוויה פחות (בין 6-10 קומות) ועבור מגדלי מגורים בני 15 קומות ויותר יידרשו שני כוכבים (מתוך חמישה אפשריים).

 

לסיכום, לבנייה ירוקה יתרונות רבים: תהליך הבנייה יעיל, בטיחותי ומהיר יותר ובעיקר גורם פחות נזק לסביבה. התכנון המוקפד מאפשר שימוש במשאבים ברי קיימא כמו שמש, רוח ומים וחוסך רבות באנרגיה. כל אלו יביאו לסביבה הנקייה יותר מפליטת גזים מזיקים, לכזו המשפרת את הפרודוקטיביות ובעיקר את הבריאות.

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות