רעידת אדמה בישראל מסבירים לילדים על החיים

בין אם זו רעידת אדמה או רעשים של פיצוצים חזקים, מדובר במצבים לא פשוטים, ובמיוחד לילדים. הילדים הקטנים (וגם הגדולים) שלא תמיד מבינים במה מדובר ורק חווים את הרגע עצמו, את הפחד הממשי המשתק, יכולים להישאר עם טראומה עצומה, ובמיוחד אם לא מכינים אותם לכך מראש. אין זה אומר שמוכרחים לדבר על הנושא כל הזמן, אולם כן חשוב שהילדים יהיו מודעים למצבי החירום השונים ולסכנות הנלוות להם. כל זאת, כמובן, בהתאם לגילם ויכולתם לקלוט את הנושא.

מסרו את המידע בהתאם לגילאי הילדים

לאורך השנים היו לא מעט רעידות אדמה בישראל ובעוצמות שונות. גם מלחמות, לצערנו, מתרחשות בכל מספר שנים. מדובר במצבי חירום לא נעימים, שעשויים לגרום לנזקים קשים וגם לפגוע בחיי אדם. חשוב לחשוף את הילדים לאפשרויות כאלו ולספק להם את כל המידע הנדרש. אסור להפוך את המציאות לוורודה מדי, אך בו זמנית חשוב לעשות זאת ברכות ככל האפשר. יש להתייחס לגילאי הילדים ובהתאם להעביר להם את המידע. שיחה על מצבי חירום עם ילדים בני 4 שונה מזו שמתקיימת עם ילדים בני 12.

זכרו שהילדים מושפעים מכם

הילדים קולטים מהם כיצד הוריהם מתנהלים, כיצד הם מגיבים למצבים שונים, ובמיוחד למצבי חירום. גם כשמדובר במצבים לא פשוטים, חשוב להשרות ביטחון ולספק לילדים את הסביבה הבטוחה והטובה ביותר. במקרים של אזעקה או אפילו רעידת אדמה, חשוב להתנהל ככל האפשר באופן רגוע ולהימנע מתגובות שיכולות להיות קיצוניות מאד. מצד שני, חשוב גם שהילדים יבינו שמדובר במצב חירום מדאיג, במצב המצריך הערכות מיוחדת. אל תתעלמו מכך ושדרו להם רוגע לצד רצינות רבה והתייחסות מתאימה למצב.

אפשרו לילדים להביע את רגשותיהם וחששותיהם

בשיחה מול הילדים על מצבי החירום, אפשרו להם להביע את תחושותיהם וחששותיהם. ספקו לילדים מרחב בטוח שבו יוכלו להעלות את כל אשר על דעתם ומבלי לחשוש מתגובתכם. אם אתם רואים שהם מתקשים לדבר, נסו לעודד אותם לעשות זאת, אך אל תלחצו. תוכלו להיעזר באמצעים שונים שיכולים לשמש כאמצעי הבעה. תנו להם לצייר וציירו אתם עצמכם את מה שאתם מרגישים. דברו איתם על הציורים שהתקבלו וכוונו זאת לשיחה רצינית יותר על המצב.

היעזרו באלמנטים שונים כדי להסביר על מצבי חירום שונים

ישנם סוגים שונים של מצבי חירום. כדי ללמד את הילדים על מצבים אלה תוכלו להיעזר באלמנטים שונים שיעזרו לילדים להתמודד עם כך. למשל, קראו ספרים העוסקים בתחום, צפו בסרטים המדגימים מה יש לעשות במצבי חירום וגם חפשו פעילויות שונות שיכולות לעזור לילדים להתמודד עם מצבי חירום שונים ובעיקר עם תחושות של חוסר אונים וגם פחד. במקביל, השתדלו לא לצפות יותר מדי במהדורת החדשות יחד עם הילדים כדי לא לעורר בהם פחד נוסף או כדי להימנע מהתעסקות יתר בנושא.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות