חשבון מוגבל – מתי זה קורה ואיך מתנהלים?

חשבון מוגבל בבית זהו בהחלט לא דבר נעים אולם זה יכול לקרות לכל אחד ואחת. ישנם אנשים המגיעים לחשבונות מוגבלים כתוצאה מהתנהלות כלכלית לקויה, אחרים כתוצאה מקריסה כלכלית בשל פיטורים מהעבודה, עסק שנכשל והוביל להפסדים כלכליים ועוד. ישנם אנשים שהמציאות פשוט הכתה בהם וסדר הוצאות לא צפויות ו/או לצד ירידה בהכנסות הובילו למשבר כלכלי שגרם לשיקים לחזור בחשבון ולהפוך אותו לחשבון מוגבל. כך או כך מדובר במקרה לא נעים שכדאי לא להגיע אליו ואם כבר הגעתם דעו כי במקרים מסוימים יש לכם מעט זמן לערער על הנושא. במידה ויש סיבה מוצדקת, ייתכן ויבטלו את ההגבלה והסימונים. 

מהו חשבון מוגבל וכיצד זה קורה?

חשבון מוגבל הוא סימון בחשבון אשר מגיע עד בנק ישראל, יופיע שם ובדירוג האשראי שלכם במשך כמה שנים קדימה והסימון הזה יכול להשפיע עליכם בשנים הבאות בכל פעם שגוף פיננסי כזה או אחר או כל גוף אחר יבדוק את דירוג האשראי שלכם, הסימונים שלכם בשנים האחרונות וכו'. החשבון המוגבל נוצר כתוצאה מחזרה של 10 שיקים, בטווח של 12 חודשים, כאשר בין השיק הראשון לשיק האחרון שחזר ישנו הפרש של חמישה עשר ימים לפחות. במקרה כזה החשבון יוגבל באופן אוטומטי, החשבון יחסם, אתם תסומנו כלקוחות מוגבלים, כרטיסי האשראי והשיקים שלכם ייחסמו, ההורדות לא יכובדו (גם אם השיקים פוזרו מראש) וכמובן שגם מסגרת העו"ש שלכם תתבטל אם הייתה כזו.

ההשלכות של חשבון מוגבל וכיצד זה ישפיע על חיינו בשנים הקרובות?

  • סימון לשנים קדימה – במשך כמה שנים הסימון הזה של חשבון מוגבל ילווה אתכם בבנק ישראל ובוודאי בדוחות דירוג האשראי שלכם. לא רק שזה יפחית מדירוג האשראי שלכם אלא שמדובר בסימון מדאיג עבור גופים שונים שיבדקו את הדירוג שלכם, למשל כאשר תרצו כרטיס אשראי חדש, תוספת מסגרת לחשבון, הלוואה וכו'.
  • ריביות – כל תשלום שחוזר בחשבון נושא ריבית "אין כיסוי מספיק" ולעתים גם ריביות של הגוף עבורו חילקתם את השיק – שכן מדובר בעשרות שקלים על כל שיק שחזר ועוד ריבית מצטברת ככל שהזמן עובר ולא שילמתם את התשלום שחזר לגוף אליו מיועד השיק. כפול 10 שיקים ויותר מדובר בסכום משמעותי מאוד.
  • איבוד האמינות – שיק שחזר לספק או כל גוף אחר לו נתתם את השיק – אוטומטית גורם לאותו גוף לאבד בכם אמון. הוא לא יתייחס אליכם אותו דבר לאחר מכן וסביר להניח שמדד האמינות נפגע גם בבנקים, בחברות האשראי ואחרים שיראו את השיקים שחזרו ובוודאי את ההגבלה בחשבון.

האם ניתן לערער על הגבלת החשבון ו/או לדחות אותו?

באמצעות עו"ד לענייני חשבון מוגבל והתנהלות מול הבנקים ניתן לבקש במקרים מסוימים ערעור בתוך 20 יום מרגע ההתראה על החשבון המוגבל. בנסיבות מסוימות ייתכן ואף יבטלו את הסימון וההגבלה על החשבון. על כל פנים כדאי יהיה לבצע את הערעור בדרך כלל מה שיקפיא את הליכי ההגבלה בחשבון ויאפשר לכם בינתיים להתארגן כלכלית ולמנוע מצב לא נעים וגרוע יותר גם במידה והערעור יידחה בסופו של דבר.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות