טיפים לטיפול בפטרת הציפורניים

"פטרת הציפורניים" הינה סוג מסוים של זיהום פטרייתי המופיע בעיקר בציפורני כפות הרגליים, אך לעיתים גם בציפורניים שבידיים, והינו נפוץ בקרב אחוז ניכר מכלל האוכלוסייה. מדובר בזיהום פטרייתי מדבק הנגרם על ידי "דרמטופיטים" – סוג נפוץ של פטרייה, וניתן לזהותו על ידי התעבות הציפורניים וכאשר הן מקבלות גוון צהוב ומרקם מחוספס.
במידה ואתם סובלים מפטרת הציפורניים, קיימות דרכים שונות לטפל בבעיה, ולנסות למנוע מחזרתה בעתיד. במאמר הבא נציג כמה טיפים פשוטים אך חשובים בדבר טיפול בפטרת הציפורניים ומניעת התופעה :

טיפול מונע
נתחיל עם מניעה מוקדמת של פטרצת הציפורניים – אם אפשר, עדיף להימנע מלכתחילה מלהידבק בזיהום. על מנת להוריד למינימום את סיכויינו להידבר בפטרת הציפורניים, חשוב לשמור על רמת היגיינה גבוהה באזור כפות הרגליים. לרחוץ כמובן מדי יום את כפות הרגליים עם סבון, לשמור על יובש באזור כפות הרגליים עד כמה שניתן וכד'. בנוסף, במידה ואתם נמצאים בקרבת אנשים הסובלים מפטרת ציפורניים, עדיף כמובן לא לחלוק את אותם הגרביים או הנעליים.
במידה ולא הייתה ברירה, ומצאתם עצמכם למשל מסתובבים יום שלם עם כפות רגליים לחות או רטובות בתוך הנעליים (למשל – מדריכה בשלולית עמוקה בחורף..), שטפו טוב את כפות הרגליים עם סבון אנטי בקטיריאלי עם הגיעכם הבייתה, ויבשו אותן טוב טוב.

טיפול תרופתי
קיימות כיום תרופות שונות בשוק המגיעות כמשחה או כטיפות או טבליות אותן לוקחים דרך הפה. תרופות אלו ניתנות על ידי רופא, ובדרך כלל לאחר אבחון מעבדתי של הבעיה. תרופות אנטי פטרייתיות
הניתנות עם מרשם רופא נחשבות כיום לדרך הבטוחה ביותר להיפטר מפטרת הציפורניים בתוך פרק זמן קצר יחסית. יש לשים לב כי לשימוש בחלק מתרופות אלו נלוות תופעות לווי לא פשוטות, דוגמת פגיעה בכבד, פריחה המופיעה על העור וכד'. לפרטים מלאים יש להתייעץ עם הרופא המטפל. בכל מקרה, מומלץ לנסות גם שיטות טיפול אחרות,דוגמת אלו ה מפורטות בהמשך.

טיפולים ביתיים "עממיים"
אנשים רבים ממליצים על "תרופות סבתא" שונות לטיפול בפטרת הציפורניים, טיפולים אשר לדבריהם הינם טיפולים מוצלחים בחלק גדול מהמקרים. למשל – טבילת כפות הרגליים בקערה המכילה שליש של חומץ, ושני שלישים של מים. דרך נוספת היא טבילת כפות הרגליים במי מלח. בשני המקרים מומלץ להשאיר את הרגל בתמיסה לפחות כרבע שעה, וכמובן לייבשה בצורה יסודית לאחר מכן. מומלץ לחזור על תהליך זה מדי יום לאורך תקופה, עד שמרגישים בתוצאות.

מריחת לק אנטי פטרייתי לטיפול בפטרת הציפורניים
עבור מקרים קלים יחסית של פטרת הציפורניים, ניתן לרכוש בבית המרקחת לק אנטי פטרייתי (למשל – בטרפן, לוסריל וכד'). את הלק יש למרוח על הציפורניים מדי יום (לאחר שהסרנו את השכבה של יום האתמול). מדובר בטיפול ארוך טווח, אשר בתוצאותיו ניתן להיווכח לפחות לאחר מספר חודשים.

טיפול אלטרנטיבי לפטרת הציפורניים
גם הרפואה האלטרנטיבית מציעה שיטת טיפול משולבת לפטרת הציפורניים. שיטה זו כוללת אבחון וטיפול באזורים מסוימים בגוף האחראים על זרימת הדם לאזור כפות הרגליים והציפורניים, על ידי שיטות עיסוי ודיקור שונות. בנוסף, נעשה שימוש במסגרת הטיפול האלטרנטיבי גם בטיפות המכילות תמציות צמחים מסוימות, הידועות כיעילות במאבק נגד טפילים ומזהמים שונים.

לסיכום, קיימות שיטות טיפול רבות ושונות לטיפול בפטרת הציפורניים. מומלץ לנסות כמה שיטות במקביל (במידה ווידאתם כמובן כי הן אינן פוגעות האחת בתוצאות השנייה), ובכל מקרה להתייעץ עם רופא מומחה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות