כיצד ניתן למצוא מטפלת סיעודית מתאימה

"והדרת פני זקן" הוא אחד מפניני הלשון הראשונים שמלמדים אותנו עוד בגן הילדים, וערך חברתי חשוב הנוגע לכל חברה תקנית ובכל גיל. כאשר מדובר בקרובי משפחה אהובים, הקושי להתמודד עם מצבם המידרדר לעת זקנה קשה גם ברמת התפקוד היום- יומית וגם ברמה הרגשית. אנו מורגלים לאורך שנים להישען על הורינו, וכאשר הקערה מתהפכת ועלינו להפוך למשענת יצוקה עבורם הדבר מעורר מצוקות רגשיות, ייסוריי מצפון וכדומה.

חוק הסיעוד, שנחקק במדינת ישראל, מאפשר לנו להשתמש בשירות של מטפלים סיעודיים מוסמכים, בהיקף שעות המשתנה בין קשיש אחד לאחר על פי מצבו, ובמימון ישיר לחברה הסיעודית של ביטוח לאומי. באופן זה נוכל להבטיח להורה קשיש המתקשה בביצוע הפעולות היומיומיות, בניהן אכילה, התלבשות, רחצה, עשיית צרכים ועוד, לקבל סיוע ממטפל מיומן ומנוסה, לרוב בשעות הבוקר בהם שאר בני המשפחה טרודים בשגרת יומם ואינם פנויים לביקורים.

נותרת השאלה כיצד לבחור מטפלת סיעודית מתאימה, שגם תדע לתת מענה פיזי לצרכי הקשיש, תשמור על כבודו ותייצר אתו מערכת יחסים נינוחה. מספר נקודות שיכולות לעזור בבחירה:

  • שכרו מטפל/ת דרך חברת סיעוד המוכרת על ידי משרד התמ"ת ולא עובד/ת עצמאי/ת. באופן זה תבטיחו את חוקיות העובד, לא תסתבכו עם עלויות מעביד מסועפות וחקיקה מחמירה ותהיה בידיכם האפשרות להחליף מטפלים בכל עת.
  • מטפל או מטפלת. על פי אופיו של הקשיש וצרכיו יש להחליט האם ירגיש נוח יותר עם אחד המינים ומראש לבקש על פי העדפותיו. יש לקחת בחשבון גם את מצבו הרפואי וצרכיו המיוחדים. לדוגמא: קשיש כבד משקל שיזדקק לסיוע ברחצה, נשיאה אל כיסא גלגלית וכדומה עשוי להעדיף גבר חסון שיוכל לסייע לו בקלות.
  • שפה- חברות סיעוד רבות מעסיקות עובדים זרים. יש לוודא כי המטפל/ת המוזמנים אל ביתכם דוברים לפחות שפה אחת שהיא שפת הקשיש. חלק מהמטפלים נמצאים בארץ שנים רבות ורכשו את רזי העברית ורובם דוברי אנגלית, אולם לא להשאיר זאת ליד המקרה.
  • כישורים אישיים ונכונות- המטפלים הנם אנשי מקצוע וככל בעלי המקצוע מתאפיינים ביכולות שונות והעדפות. יש להגדיר מראש את צרכי הקשיש ולוודא אל מול כל מטפל פוטנציאלי כי הוא נכון לתת מענה לצרכים הללו. כאשר מדובר במטפלים שנשכרו במסגרת חוק הסיעוד ובמימון ביטוח לאומי מדובר במספר שעות לא רב וחשוב שהמטפל יעניק לקשיש את העזרה לה הוא באמת זקוק בשעות אלה: במידה ונדרשת הסעה לרופאים/ קניות חשוב כי למטפל יהיה רישיון נהיגה בתוקף. יכולות בישול במקרה הצורך, נכונות לעבודת ניקיון ןעוד.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות