להתגבר על קוליק – גזים אצל תינוקות

תינוקות רבים סובלים מגזים או בשמה האחר של התופעה – מקוליק ויותר משליש מהתינוקות יסבלו מהקוליק בגילאים שבועיים עד לגיל ארבעה חודשים. קוליק גורם לתינוק לסבל רב ולכן חשוב מאוד לסייע לו ולהקל על סבלו. במידה והתינוק בוכה כשלוש שעות ביום ומעלה, במהלך שלושה ימים או יותר בשבוע והבכי נמשך כשלושה שבועות לכל הפחות סביר להניח כי הסיבה לבכי הינה קוליק. כמו כן, יש לבדוק האם התינוק מאגרף את הידיים ומקרב את הרגליים אל בטנו במהלך הבכי ויש לשים לב באילו שעות התינוק בוכה- התינוק יכול לבכות במהלך היום אבל במרבית המקרים הוא יבכה מהערב עדלהתגבר על קוליק שעת חצות.

כהורים לילד אשר סובל מקוליק וודאי תרצו לדעת מהן הסיבות לתופעה. לצערנו הסיבות אינן ידועות אך ידוע כי הן אינן קשורות לסוג המזון שצורך התינוק או למגדרו של התינוק. לפי סברת הרופאים הכאבים נגרמים בעקבות חוסר בשלותה של מערכת העיכול. כמו כן, הגזים עלולים להיות תוצאה של בליעת אוויר במהלך בכי או בזמן האכילה או חוסר סבילות ראשונית לסוכר חלב (לקטוז).

אז איך ניתן לעזור לתינוק?

באתר טיפטיפות תוכלו לקבל ייעוץ בנושא ולקבל עצות יעילות אשר יסייעו לתינוק. בין ההמלצות מציע האתר להחזיק את התינוק ולנענע אותו או לחילופין להניחו בערסל ולנענעו. הנענוע ירגיע את התינוק (וגם אתם תוכלו להירגע). אפשרות נוספת היא לעסות את התינוק. כדי לבצע את העיסוי יש להסיר תכשיטים או שעון, להפשיט את התינוק ולהשכיבו על הגב. כמו כן, יש לוודא כי הטמפרטורה בחדר הינה 25 מעלות. לאחר שהשכבתם את התינוק יש לחמם את הידיים על ידי שפשופן ולשים עליהן מעט שמן. בשלב הבא יש להניח את הידיים על בטנו של התינוק, לחכות מספר שניות ולעסות את הבטן באמצעות כריות הידיים ואצבעות הידיים- כאשר תעסו את הבטן צרו מעין מעגלים עם כיוונו של השעון והרחיבו אותם, כמובן שאין לגעת בפניו או בידייו עם השמן ויש להימנע ממגע עם עמוד השדרה.

עצות נוספות יהיו לשאת את התינוק בידיים, כך שהוא יהיה קרוב אליכם ויחוש את חום גופכם. כל תינוק צריך להרגיש שהוא אהוב ורצוי. נוסף על כך, ניתן לתת לתינוק מוצץ, בחלק מהמקרים הדבר מסייע לו להירגע ואפשר להחזיק את התינוק בתנוחה של "נמר על גבי העץ", להשמיע מוסיקה מרגיעה כמו למשל- מוסיקה של גלים בים או של גשם, לשיר ולנוע עימו. התנועה עשויה להרגיע את גופו ואת מערכת העיכול שלו.

דרכים נוספות להרגעת התינוק יהיו לקחת את התינוק לסיבוב במכונית (כמובן שיש לבצע זאת רק אם נסיעות ברכב גורמות לו להירגע) וניתן לעשות לו אמבטיה מרגיעה עם מים נעימים (חמימים אך לא חמים מידי). יש לציין כי מומלץ להימנע בשימוש בתכשירים טבעיים אשר מיועדים לטפל בגזים של תינוקות. על חלק מהתכשירים אין בקרה וחלקם מכילים אלכוהול, על כן יש לפנות אל רופא ילדים מקצועי ולקבל חוות דעת וייעוץ.

חום, אהבה וסבלנות

סביר להניח שלא נעים לכם לראות את התינוק סובל ושאתם מעוניינים לפתור את הבעיה במהירות האפשרית ולהחזיר לו את החיוך והצחוק אל הפנים, אך אין מה לעשות, חוץ מניסיונותיכם לעזור לו תוכלו לסייע לו להרגיש טוב רק על ידי סבלנות ואהבה. כאשר התינוק ירגיש שאתם רגועים הוא יירגע גם וכמובן שחשוב לזכור שתקופת הגזים תחלוף כך שיש אור בקצה המנהרה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות