מאמן קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתייחס גם למקרים של טיפול בחרדה, טיפול CBT בדיכאון, פחד ממקומות סגורים, טיפול CBT באובססיביות וכפייתיות, התקפי פאניקה וגם עבור טיפול פסיכיאטרי בלחץ וחרדה. מאמן קוגניטיבי התנהגותי מיומן מכיר היטב נושאים אלה ויודע כיצד להתמודד עמם.

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

טיפול זה מסתכל על ההיבט הייחודי של האדם ולא מנסה לכפות את הנפוץ על הפרט. אחד האנשים אליהם מייחסים גישה זו הוא אלפרד אדלר. אדלר טען כי פחות חשובה החוויה עצמה, הארוע או המקרה עצמו, ויותר חשובה דרך ההסתכלות של האדם עליהם. המשמעות אותה מייחס האדם משפיעה רבות על איך הוא יתיחס אליה. כך גם הפרשנות של האדם היא הקובעת את תוצאת המקרה ופחות המקרה עצמו. מאמן קוגניטיבי התנהגותי יכול לעבד מקרה טראומטי לדוגמא עם מטופל ולנסות להסית את הפרשנות שלו למקום חיובי יותר.

דוגמא נפוצה היא מקרה בו אדם נשדד ברחוב. המקרה יכול להיות זהה עבור אנשים שונים אך כל אדם יכול לחוות את המקרה באופן שונה ולייחס לו משמעות אחרת. אחד למשל יכול לתפוס אותו כמבטא עולם מסוכן חסר חום ואילו השני יכול לתפוס אותו כמבטא את הכוח האישי שלו להתמודד עם השוד. מאמן קוגניטיבי בשיטה התנהגותית העובד עם אדם התופס את המקרה כשלילי ובהתאם לפתח התנהגויות לא בריאות, יכול לנסות לשנות את נקודת ההסתכלות של האדם על המקרה ובכך לשפר את הרגשתו ותפקודו.

יכולת הבחירה עומדת בבסיס העבודה של מאמן קוגניטיבי התנהגותי

היכולת של אדם לבחור את אפשרות התגובה, את הפרשנות שלו וכן היכולת של אדם לשנות פרשנות מסויימת היא קריטית בעבודה של המאמן. כמו כן מחקרים מסויימים מראים כי אדם שקיבל הדרכה בנושא יכול גם בעתיד לבחור באפשרויות בונות וחיוביות יותר בנוגע למקרים העלולים להיתפס כקשים. מלבד זאת חינוך אדם מגיל קטן לבחור להסתכל על כוחותיו ולא על חולשותיו תורם לכך מאוד. מאמן בשיטה קוגניטיבית התנהגותית יכול לנסות ולשנות את הבסיס של החשיבה של אדם החושב באופן שלילי.

מהיכן צמחה הגישה הקוגניטיבית התנהגותית?

גישה זו צמחה מתוך חוסר ההסכמה של מאמנים קוגניטיבים התנהגותים עם גישות מסורתיות פסיכולוגיות על דחפים ורצונות בלתי מודעים המשפיעים על התנהגותו של אדם.

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות