מה עושים כשחום המנוע עולה? מדריך

במדינתנו החמה, התחממות יתר של מנוע הרכב היא נחלת הכלל ורכבכם עלול לסבול מכך. מהן הסיבות שעלולות לגרום לכך? איך מקררים את המנוע ומה עלול לקרות לו? אספנו עבורכם המלצות יעילות להתמודדות עם תפוח האדמה הלוהט הזה

ראשית, אם הרכב שלכם מתחמם יתר על המידה, עלולות להיות לכך מספר סיבות והתעלמות מהן עלולה לגרום לעצירת הרכב במהלך נסיעה, הרס המנוע וחלקיו וגרוע מכך, הוצאה כספית רבה. לכן, בדיוק בשביל מקרים אלו חשוב לוודא שביטוח הרכב שלכם מכסה גם שירותי דרך וגרירה שיאפשרו לכם לקבל מענה במקרים שבהם אתם חייבים להשאיר את הרכב לצד הדרך. בזמן שאתם ממתינים לגרר, תוכלו לעמוד על הבעיה והגורם להתחממות המנוע וכן לנסות להתמודד עמה בעצמכם ולכך מוטב שתכירו את המדריך הבא.

החום הישראלי משבית מנועים

הסיבות שעלולות לגרום לעלייה בטמפרטורות מנוע הרכב שלכם שונות ומגוונות, אך באקלים הישראלי והים תיכוני שלנו, הסבירות לעלייה דרסטית שכזו גבוהה ביותר. חשוב להסביר כי מערכות קירור רבות, במיוחד ברכבים ישנים, לעתים כושלות. מצב זה מחמיר במזג אוויר חם וקיצוני כמו אצלנו. דבר שכזה קורה בשל מספר גורמים: סתימה ברדיאטור שמורידה מיעילות הקירור שלו, כשל במשאבת מים שמונע העברת חום בצורה תקינה, כשל במאוורר בשל תקלה טכנית או מכאנית, נעילת התרמוסטט במצב סגר שאינה מאפשרת ערבול של נוזל הקירור. בנוסף, ישנן סיבות אחרות לכך שחום המנוע של הרכב שלכם יכול לטפס בצורה קיצונית כגון מצנן פגום, משאבת מים פגומה ותקלה בראש האטם – מה שכולנו מכירים כראש מנוע, לכן כדאי לשמור על חום מנוע תקין ולוודא שביטוח הרכב שלכם בתוקף לכל מקרה שלא יהיה.

שומר הסף של חום מנוע תקין

מערכת הקירור שברכב היא שומר הסף של חום המנוע, זאת משום שהיא נועדה להבטיח שטמפרטורת העבודה שלו לא תעלה יתר על המידה. למעשה, ללא מערכת קירור תקינה עלולים חלקי המנוע להתפשט עקב חום ולהתעוות עד כדי גרימת נזק בלתי הפיך למנוע. איך זה עובד? במכוניות המנוע מייצר חום ודורש קירור באמצעות מערכת הקירור – נוזל מוזרם דרך המנוע, דרך התרמוסטט אל הרדיאטור ושם הוא מצטנן. התרמוסטט נפתח כאשר נוזל הקירור מתחמם למידה הרצויה, ואז הוא זורם למערכת ומצונן על ידי אוויר הזורם עם תנועת הרכב אל הרדיאטור, או באמצעות מאוורר הרדיאטור כאשר הרכב עומד.

איך למנוע עשן מהמנוע

ראשית, לא צריך לחכות שעשן ייתמר מתחת למכסה המנוע כדי להבחין שהמנוע חם. כאשר מד החום מגיע למצב רתיחה בלוח השעונים נדלקת נורה אדומה, המנוע משמיע צלצולים ולבסוף נפלטים אדי קיטור – עשן. אם זיהיתם זאת, ראשית עצרו בצד. יש להמתין כחצי שעה לפחות עד שהמנוע יתקרר. בזמן הזה אתה יכולים למשל לבדוק שביטוח רכב חובה ומקיף נמצאים בהישג ידכם לכל דבר שלא יקרה. חשוב: אסור לפתוח את מכסה הרדיאטור לפני שהמנוע יתקרר – בתוכו שורר לחץ גבוה ואפשר לקבל כוויה. אחרי שהמתנתם שיתקרר יש לפתוח את מכסה המנוע בזהירות רבה ובעזרת סמרטוט. כעת, יש לסובב את מכסה הרדיאטור סיבוב אחד על מנת לפרוק את הלחץ שבתוכו. לאחר מכן פותחים את המכסה לגמרי ומוסיפים מים – חשוב לשים מים ייעודיים או מינרלים ולא מי ברז. זכרו כי את הוספת המים יש לבצע לאחר התנעה של המנוע, מפני שהמטרה היא ליצור סחרור של המים במנוע ועל ידי כך למנוע הגעת מסה של מים קרים אליו שעלולה ליצור שוק תרמי וסדקים במתכת המנוע. כעת אתם יכולים להמשיך בנסיעתכם אל עבר המוסך הקרוב כדי לבצע בדיקה מקיפה הרבה יותר.

 

ניתן לומר כי כעת רכשתם את כל הכלים הנדרשים להתמודדות עם מצב בו חום המנוע מטפס בצורה קיצונית. סקרנו את הסיבות לכך, מה הגוף האחראי לקירור המנוע ומה דרכי הפעולה שעליכם לבצע אם נקראת בדרככם הבעיה הזו. כל שנותר הוא להעביר את המידע שרכשתם הלאה כדי שגם הקרובים ביותר אליכם יוכלו להתמודד עם עלייה של חום המנוע ברכב שלהם.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות