מסלולר לסמארטפון: על גלגולו של הטלפון הנייד מאז ועד היום

בעשורים האחרונים אנו עדים להתפתחותם המואצת של האינטרנט והטלפונים הסלולריים. כיצד הכל התחיל, אילו שירותים סיפק הטלפון הנייד בכל שלב ומתי שני המסלולים נפגשו? בכתבה הבאה שלפניכם

רותם גרנות

טלפון סלולרי הגיע לראשונה לשוק בשנות השמונים אך מה שנודע בזמנו כטלפון נייד אמיתי, אינו דומה כלל ועיקר למה שמוכר לנו כיום כטלפון סלולרי חכם – אחד מהפיתוחים הטכנולוגיים המשמעותיים ביותר שהיו בעשורים האחרונים. הסרט בחזרה לעתיד 2 אשר נוצר בשנת 1989, היה מעין ניבוי לאיך יראו חיינו בשנת 2015. יש בו לא מעט חידושים אשר חלקם רקמו עור וגידים כמו מצלמות שטוחות, זיהוי ביומטרי, תשלומים ללא מזומן או כרטיס אשראי ואפילו טאבלטים, אבל גם לא מעט פספוסים דוגמת פקס וטלפון ציבורי. ועדיין, מה שהסרט לא הצליח להעלות בדעתו שיקרה, אפילו בשנת 1989 שבה הוא נוצר הוא שילוב כלל הפונקציות הללו עם מכשיר בסיסי ונייד – הטלפון, או בשמו העדכני יותר, הסמארטפון.

אז מה קדם לשיחות הוידאו החכמות שאחרי סגרי הקורונה מוכרות לנו מקרוב ולשימוש המקביל באפליקציות המרובות? על גלגולו של הטלפון הנייד מאז ועד היום.

המצב כיום

נדמה כי רבים מאיתנו יתקשו להסתדר כיום ללא טלפונים סלולריים. קניות, חיפוש מידע, שיחות אודיו ווידאו ללא הגבלת מרחק, ביצוע תשלומים מאובטחים, לימודים מרחוק, בדיקת מצב חשבון הבנק או תוצאות בדיקות רפואיות אחרונות – כל אלו נעשים היום באמצעותם. בשעה שגם צריכת המדיה מתבצעת בחלקה הגדול באמצעות אותם מכשירים ניידים חכמים וקטנים, השימוש הגובר בהם על-ידי כל בני המשפחה דורש מהירות גלישה ורוחב פס מתאימים, שיאפשרו להעביר את המידע הרב שעובר אל ומהמכשירים הללו באופן שוטף. בשונה מבעבר, כיום כבר ניתן לבצע בדיקת מהירות גלישה סלולרית בדרך פשוטה ומהירה ולבחון באיזו מידה החבילה שברשותינו תואמת לצרכיהם של בני הבית והאם מהירות הגלישה מספיקה דיה כדי לאפשר להם ולמכשירים החכמים לעבוד ללא הגבלה, עיכובים ותקיעות.

אז איך הכל החל?

עוד לפני שהטלפונים הניידים החלו לחדור לשוק היו ניצנים ראשונים לאורך המאה העשרים: ב-1926 אפשרה חברת תעופה גרמנית לנוסעי המחלקה הראשונה לקיים שיחות בטלפון סלולרי, בשנת 1946 הוצעו בשיקאגו טלפונים לרכבים על בסיס גלי רדיו ועשור לאחר מכן, הוצע טלפון לרכב גם בשוודיה. משקל של טלפון שכזה עמד על כ-40 ק"ג.

עידן הטלפונים הסלולריים המסחריים החל בשנות השמונים אולם אז המכשירים שהיו בשוק היו גדולים, כבדים ויקרים במיוחד ורק מעטים השתמשו בהם, בעיקר כסמל סטאטוס. המצב החל להשתנות בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים אז הטלפון המסחרי הראשון היה של מוטורולה שויצא לשוק בשנת 1973. הוא שקל מעל לקילו ומחירו עדיין עמד על כמה אלפי דולרים בתפוצה מוגבלת. מוטורולה הוסיפו להוציא דגמים קטנים וקלים יותר אך במקביל, צצה חברה פינית שהתווספה לשוק הסלולריים – נוקיה, אשר הייתה הראשונה להשתמש בטכנולוגיה דיגיטלית – GSM – ובכך לאפשר שיטת תקשורת חדשה – המסרונים, SMS. הנוקיה המשמעותי הראשון, 1011, יצא לשוק בשנת 1993 כאשר במקביל, היוו שנות התשעים פריצת דרך בתחום אחר לחלוטין – האינטרנט.

הצצה הצידה – מה קורה עם התפתחות האינטרנט באותם השנים?

האינטרנט, כמו הטלפונים הניידים, היה קיים זמן רב טרם פריצתו המשמעותית לשוק ושנות התשעים המוקדמות, היו למעשה השנים שבהן עשה את פריצתו הגדולה. מכלי שאפשר ליחידות צבאיות ואקדמיות לשלוח ולקבל הודעות דואר אלקטרוני(דוא"ל), נפתח האינטרנט לקהל הרחב: קבוצות דוא"ל, צ'אטים, פורומים ו – מנועי חיפוש.

הקישור הראשון בין אינטרנט וטלפון סלולרי נעשה על-ידי חברת IBM בשנת 1994: SPC, שגם הציג מסך מגע וגם אפשר לשלוח דוא"ל ופקסים באמצעות עט מיוחד ולוח מקשים וירטואלי ראשון – למעשה, מדובר בטלפון החכם הראשון שנוצר. התכנים הראשונים שהיו ניתנים להורדה היו רינגטונים בשנת 1998, אבל טלפונים חכמים לא ממש הגיעו לשוק עד לתחילת המאה העשרים ואחת, על בסיס רשת 3G. חידושים משמעותיים נוספים של אותם השנים היו הטלפון הראשון שהיה מצויד במצלמה ואימוג'ים.

המאה ה-21

בשנת 2007 הוציאו סטיב ג'ובס וחברת אפל את האייפון הראשון. אנשי חברת נוקיה מצידם טענו כי מדובר בטרנד חולף אך שנה לאחר מכן, יצא גם טלפון האנדרואיד הראשון. בשנת 2009 כבר הושקה רשת וואטסאפ ובשנת 2010, הוציאה חברת סמסונג את הסמארטפונים הראשונים שלה.

גם תכתובות טקסט שהיו טרנד חולף בעידן ה- SMS, הפכו לשיטת התקשורת המועדפת עם הופעת לוחות המקשים הוירטואליים והאפשרות לנהל שיחות טקסט, אודיו ווידאו ללא הגבלת מרחק מעל רשת האינטרנט.

שנת 2016 הציגה קפיצה טכנולוגית מרשימה נוספת – מציאות רבודה, והיה זה משחק הפוקימון, אשר השתמש במצלמות המפותחות של הטלפונים החכמים כדי להציג פוקימונים סביב העולם.

שינויים לאורך השנים

מאז שנכנסו לשוק, הציגו הטלפונים מגמות שינוי. בתחילה, ככל שהטלפון היה קטן וקומפקטי יותר, כך הוא הפך לנחשב יותר אך עם הזמן, ככל שתפס האינטרנט את השימוש העיקרי על חשבון שיחות הטלפון – כך הטלפונים, שעד לשנת 2000 לערך הלכו וקטנו, שבו לגדול.

זאת ועוד, מצלמות שנוספו לקראת סוף המאה הקודמת הפכו למשוכללות יותר ויותר והיום, אלו המצויות בסמארטפונים מתחרות עם אלו המשוכללות ביותר שקיימות בשוק מבחינת יכולותיהן השונות. איכות הצילום והרזולוציה השתפרו פלאים לצד תכונות חכמות דוגמת היכולת לייצב מצלמות וידאו או להוסיף פילטרים לתמונות.

גם הסוללות מוסיפות להשתפר מעת לעת – משך הטעינה מתקצר לצד שעות שימוש ממושכות בין הטעינות. אופן הטעינה משתנה אף הוא וכיום ניתן להטעין לא רק באמצעות מטען ייחודי הנמכר יחד עם הטלפון אלא בחיבור לחשמל, למחשב, לרכב או בטעינה אלחוטית.

ומה בנוגע לנפח האחסון? זה השתפר באופן ניכר ולצדו נוסף אחסון ענן המאפשר, למעשה, נפח אחסון אינסופי וגיבוי מתמשך של התכנים שנוספים.

עם הפנים קדימה

אומרים שהנבואה ניתנה לשוטים ואחרי הסרט בחזרה לעתיד, נראה כי דווקא את השינויים הטכנולוגיים המשמעותיים ביותר קשה לחזות. היום כבר ידוע כי את מרבית הפעולות כבר אפשר לבצע באמצעות הסמארטפון: צילום, וידאו, שיחות, תכתובות, ניהול יומן, משחקים, צפייה בסרטונים וסרטים, מוזיקה, תשלומים, ניווט והיד עוד נטויה. אמנם מציאות רבודה נמצאת רק בתחילת דרכה אך גם היא תיכנס לחיינו ואף בדרכים שקשה לדמיין כיום כגון הקרנת ניווט על השמשה הקדמית במקביל לצפייה בתוואי הדרך הקיים.

תחום נוסף שתופס תאוצה הוא האינטרנט של דברים – בית חכם, לדוגמה, או שעונים חכמים. היום יש חנויות טיט ומלט שניתן פשוט להיכנס לתוכן ולקחת מה שרוצים, והתשלום מתבצע באופן אוטומטי באמצעות זיהוי פנים וזיהוי המוצרים שנלקחו מהמדפים.

תחומים נוספים שהתפתחותם מואצת הם הבינה המלאכותית. כיום כבר ניתן לבקש מהטלפון הנייד בצורה קולית להתקשר, לחפש מידע או לעשות כל דבר אחר ללא צורך בהקלדה כלל. להיכן תחום זה עוד צפוי להתפתח? כנראה שנגלה זאת בהמשך. עד אז, הישארו מעודכנים ותהנו מכל מה שיש לטכנולוגיה הסלולרית להציע.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות