מהי פיגמנטציה בעור וכיצד ניתן לטפלה בכמה דרכים פשוטות?

מהי פיגמנטציה, ממה היא נגרמת, אילו סוגים קיימים ואיך ניתן לטפלה בדרך פשוטה ויעילה? בכתבה הבאה שלפניכם

שולי הלוי

כתמים קטנים, כתמים חומים, שעל פנינו מופיעים, ידועים גם בשם כתמי פיגמנטציה ולמרות שהם טבעיים לחלוטין – קיומם גורם לנו לחוש אי נוחות אסתטית. בשורות הבאות נבהיר מהי פיגמנטציה, ממה (ומתי) נוצרים כתמיה וכן נציג בפניכם כמה אפשרויות פופולריות לטיפול בהם: מקרם הבהרה לפנים, דרך טיפולים רפואיים וכלה בטיפולי הבהרה מארון התרופות של סבתא. שנתחיל?

מהי פיגמנטציה?

פיגמנטציה – או בעברית צִבעָנוּת, היא תופעה שבה התאים שבבעלי-חיים ובבני אדם נצבעים עקב ייצור עודף של מלנין. המלנין הוא הפיגמנט האחראי לצבע העור, העיניים והשיער שלנו כאשר קיימים שני סוגים עיקריים: מלנין האומלנין (Eumelanin), הקשור לגוונים כהים יותר של חום ושחור, ומלנין הפאומלנין (Pheomelanin), הקשור לגוונים צהובים-אדומים וכמובן – ג׳ינג׳ים.

ממה נוצרים כתמי פיגמנטציה?

כתמי פיגמנטציה נובעים מהצטברות מלנין באפידרמיס, שכבת העור החיצונית. כאשר קרני השמש האולטרה-סגול חודרות אותה לעבר תאי המלנוציטים, בהם מיוצר המלנין, הוא לוכד אותם ומפזר את הקרינה. במצב שבו רמות המלנין גבוהות – בין אם עקב נטייה גנטית או בעקבות חשיפה ממושכת ולא ממוגנת לקרני השמש, נוצרים למעשה כתמי הפיגמנטציה.

חמישה גוונים של פיגמנטציה

כפי שצויין עוד קודם, פיגמנטציה היא תופעה שבה נצבעים תאי עורינו בצבע אחר. למרות השימוש בלשון יחידה, פיגמנטציה היא תופעה בעלת חמישה מופעים שונים:

  • פיגמנטציה סולארית – הפיגמנטציה המוכרת מכולן, שכפי ששמה מרמז נגרמת מחשיפה מרובה ומאי שימוש באמצעי ותכשירי הגנה לשמש – וליתר דיוק, לקרני האולטרה-סגול (UV).
  • פיגמנטציה גנטית – פיגמנטציה זו, ניחשתם נכונה, מקורה בגנים והיא מתבטאת בנמשים שיכולים להופיע על העור כבר בגיל צעיר כאשר עם השנים ושעות החשיפה המרובות לשמש, יש להם נטייה להתכהות ולהתרבות.
  • פיגמנטציית לנטיגו – השנים שחולפות יכולות להביא גם ליצירת סוג זה של פיגמנטציה, הידועה גם בשמות ״כתמי גיל״ או ״סולר לנטיגו״ ובאה לידי ביטוי בכתמים בצבע חום כהה או שחור ולמעט הגיל, נגרמים גם מחשיפה מרובה לשמש.
  • פיגמנטציה תרופתית – עלולה להופיע בעקבות נטילת תרופות המשפיעות על המאזן ההורמונלי או טיפולי כימותרפיה.
  • פיגמנטציה הורמונלית – שינויים הורמונליים שמקורם בנטילת גלולות נגד הריון למשל, כמו גם אלו החלים לאחר תקופת ההריון, יכולים לגרום לפיגמנטציה הורמונלית. ״כתמי ההריון״, כפי שהם מכונים, מתבטאים בספק כתמים ספק הילה בצבע חום מעל שיערות השפם והגבות.

איך מטפלים בכתמי פיגמנטציה?

ישנן מספר דרכים פשוטות ויעילות להתמודד עם כתמי פיגמנטציה בעור: קוסמטיות, טבעיות ורפואיות – לפניכם כמה מהאפשרויות הפופולריות.

תכשירים קוסמטיים ייעודיים: אחד הפתרונות הנפוצים ביותר לטיפול בכתמי פיגמנטציה הוא קרם הבהרה לפנים, המסייע בהבהרת כתמים קיימים ובמקרים מסוימים, גם מעכב הופעתם של כתמי עור עתידיים. לקרם הבהרה לפנים איכותי יהיו גם יתרונות נוספים דוגמת חיזוק שכבת ההגנה של העור, מרכיבי אנטי-אייג׳ינג לשיפור מראה קמטוטים וקמטים והגברת רמת הלחות של העור.

טיפולים קוסמטיים: עד לפני כמה שנים היו אלו טיפולי הפילינג הכימי שנחשבו למתקדמים ביותר, אך כיום אלו דווקא טיפולי הלייזר ששולטים בכיפה. שימו לב – טיפול בפיגמנטציה בלייזר מחייב אבחון מוקדם וחשוב לוודא שמי שמציע אותו מחזיק באישור ייעודי ממשרד הבריאות.

תרופות סבתא: בדומה לרוב המצבים הרפואיים הקיימים, גם עבור פיגמנטציה תוכלו למצוא לא מעט תרופות סבתא יעילות. הראשונה ברשימה הוא הלימון, שלרוב מוסיף המון אבל במקרה זה דווקא מסיר. איך משתמשים? סוחטים לימון טרי (ואפשר גם להוסיף תפוז), טובלים בצמר גפן ומורחים על כתמי הפיגמנטציה. לאחר כרבע שעה יש לשטוף את המקום עם מים קרים.

שימוש יעיל נוסף הוא הוספת ארבע כפות מיץ לימון לשיבולת שועל טחונה שתיצור לכם אבקת פילינג טבעית. את העיסה יש לשפשף קלות על העור ולשטוף במים פושרים. מומלץ לשימוש פעם בשבוע לתקופה של שלושה שבועות.

תבלין הכורכום מככב גם כן ברשימה זו, והנה מתכון מוצלח במיוחד: צרו משחה מאבקת כורכום, מעט שמן זית ומיץ לימון. את המשחה מרחו על עור הפנים וכשהיא מתייבשת, הסירו אותה בעדינות באמצעות צמר גפן טבול במים.

לסיום, הכינו לעצמכם כוס תה-ירוק ולאחר כ- 5 דקות השרייה הוציאו את התיון. כעת, ברשותכם שתי אפשרויות: לשפשף את התיון עצמו (לאחר שהצטנן כמובן) באזורים המוכתמים ולשתות את כוס התה, או לטבול צמר גפן בתה המצונן ולמרוח על הכתמים.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות