מתי צריך גלאי עשן וממה הוא עשוי?

התקנה של גלאי עשן מתבצעת במסגרת התאמת מערכת גילוי אש ועשן לצרכי המבנה. מטרת המערכת היא לתת התרעה בדבר דליקה או שריפה. הגלאי הוא הרכיב שאמור לגלות את השריפה בשלב מוקדם וניתן להשיגו במגוון דגמים:

א. התקנים ידניים – אלו לחצנים המאפשרים העברת התרעה ידנית על שריפה. השימוש בהתקנים אלו מבוסס על הנחה לפי הרגישות האנושית לעשן עולה על זו של גלאי במחיר סביר. לרוב מתקינים את האביזרים הידניים לגילוי אש ועשן ביציאה מאיזורי עבודה או מגורים, בחדרי מדרגות ציבוריים וליד דלתות יציאת חירום.

ב. גלאי אופטי – גלאי מסוג יוניזציה או גלאי אופטי מותקנים בתקרות של חללים ובתוך לוחות חשמל. אלו גלאים נקודתיים המספקים התרעה רק כאשר כמות מספקת של עשן חודרת לתוך היחידה. כמות הגלאים המותקנים במערכת נקבעת לפי רמת הסיכון במבנה.

ג. גלאי קרן – זהו גלאי פחות נפוץ המבוסס על עיקרון של שיגור וקליטת קרן לייזר. הגלאי מספק התרעה כאשר עשן חוצה את הקרן ומונע את חזרתה ליחידת הבסיס. היתרון שלו הוא כיסוי שטח גדול ביחס לגלאי נקודתי.

ד. גלאי יניקה – התקנה של גלאי עשן היונק את האוויר באמצעות מפוח מצנרת מחוררת מתאימה לכיסוי מלא של החלל המוגן. הגלאי מונע את הצורך בהגעה פיזית לשטח המוגן לצרכי תחזוקה והוא מותקן בחללים עם רצפה צפה, חדרי שנאים ולוחות מתח גבוה.

ה. גלאי חום וגלאי להבה – כאן מדובר על שני גלאים המסוגלים לזהות עלייה מהירה של הטמפרטורות או ספקטרום פליטה של להבות. גלאי חום מותקן במטבחים ובחדרי גנרטורים, בעוד גלאי להבה מתאים למפעלים עם רמת סיכון גבוהה מהרגיל.

למה מומלץ להתקין גלאי עשן?

קודם כל גלאי עדן לא יקר ולא מצריך לקיחת הלוואות כלל וגם בגלל שאף מערכת גילוי אש ועשן לא יכולה להיות שלמה ללא גלאי ייעודי. השאלה היחידה היא כיצד בוחרים את הגלאי ומה כדאי לבדוק.

אפשר לדוגמא להתקין גלאי מסוים עם אמצעי שמע, אמצעים ויזואליים או חייגן אוטומטי ליצירת קשר עם רשויות הכיבוי. אפשרות אחרת היא להתקין את הגלאי בתוך ממשק למערכות הגנה אקטיביות.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות