עולה עולה לנו – כמה עולה לבטח נהג חדש?

הוצאת רישיון נהיגה וחיי הנהגים החדשים הם לא קלים. מעבר להסתגלות לעלייה על הכבישים והסיכונים הכרוכים בכך, ישנם גם לא מעט עלויות כלכליות שחשוב להכיר. האם יש דרכים לצמצם את אותן הוצאות? יצאנו לבדוק איך צולחים את תקופת ההתנסות הזו בשלום ובחסכון

זאב נחמנזון

בעבר די היה בכך שמורה הנהיגה ירגיש שהתלמיד מוכן ויגיש אותו לבחינה, אך כבר יותר מ-20 שנה שחל חוק המחייב על תלמיד נהיגה לקחת מינימום של 28 שיעורי נהיגה בטרם יוכל לגשת למבחן רישוי. מה שכן השתנה ב-20 השנה מאז הוחל החוק הוא מחיר שיעורי הנהיגה, העומד כיום על מחיר ממוצע של 100 שקלים, ולמי שמתכנן להוציא רישיון נהיגה כיום או בדרך כלל להוריו, מחכה הוצאה כלכלית לא מבוטלת. אם לא די בכך ובעובדה שרוב התלמידים לא עוברים בטסט ראשון ונאלצים לקחת שיעורים נוספים – עוד הוצאות כלכליות מחכות לנהג החדש ממש מעבר לפינה.

יעלה ויבוא ביטוח הרכב

פוליסות ביטוח הרכב לנהגים חדשים גבוהות במחירם בעשרות אחוזים מפוליסות רגילות. מאחורי המחיר עומד תחשיב המבוסס על עובדות ונתונים סטטיסטיים המראים כי נהגים חדשים מעורבים יותר בתאונות מנהגים וותיקים. בין אם מדובר בביטוח חובה, צד ג' או מקיף – מרכיב הנהג החדש הולך להיות משמעותי מאד בתמחור. מומלץ לבצע השוואת מחירי ביטוח רכב לפני שרוכשים פוליסה, מכיוון שכל חברת ביטוח בונה תחשיב מיוחד משל עצמה שמושפע מכל מיני נתונים שונים וסביר מאד להניח שכבר בשלב השוואת מחירי ביטוח תוכלו למצוא עלויות משתנות בחברות שונות – שזו דרך מצוינת לחסוך ולצמצם עלויות.

צעיר לעזאזל

אחד הדברים שחשוב לשים לב אליהם הוא המינוח – נהג חדש אינו בהכרח נהג צעיר. גם אנשים בגילאים שלושים ואף מעבר מוציאים רישיון נהיגה. זה הופך אותם לנהגים חדשים והם מחויבים ל"תואר" זה לתקופה של 24 חודשים, עם כל המגבלות והחוקים הנלווים. עם זאת, מחקרים הוכיחו כי אנשים בוגרים יותר מפעילים שיקול דעת רב יותר ועל כן, למרות חוסר הניסיון על הכביש, הסבירות שהם יהיו מעורבים בתאונות נמוכה בהרבה מנהגים חדשים וצעירים. לכן גם כאשר מדובר בפוליסת נהג חדש, לגיל הנהג משקל משמעותי במחיר פוליסת הביטוח ויש להדגיש זאת בזמן השוואת מחיר הפוליסה.

נהג חדש, רכב ישן

כאשר הילד או הילדה מוציאים רישיון, ההורים נתונים לפיקוח עליהם ולכן הנסיעות מתבצעות ברכב המשפחתי. הוספת הנהג החדש לפוליסת הביטוח מייקרת אותה, אך היא הכרחית. אם חלילה יהיה הנהג החדש מעורב בתאונה ללא הכיסוי הביטוחי המתאים הנדרש על פי חוק – ההשלכות התעבורתיות והכלכליות תהיינה עצומות. במידה ובחרתם לקנות לילד רכב חדש, פוליסת הביטוח שלו תגדל אף יותר מאשר אם תוסיפו אותו לפוליסה עבור הרכב המשפחתי. כך שהעלויות לרכב "במתנה" לנהג החדש אינן מסתכמות רק במחיר הרכב – אלא גם בזינוק בהוצאות על פוליסת הביטוח.

הזמן עושה את שלו, אבל אתם יכולים לעזור לו

דרך נוספת להוזיל את מחירי הביטוח לנהג חדש היא לבטח אותו על פי מועדים מסוימים. חלק גדול מהנהגים החדשים הם חיילים או בדרכם להיות, כך שעיקר הנסיעות שלהם מתבצעות בסופי השבוע כשהם יוצאים הביתה. במקרים אלה ניתן להסתפק בכיסוי ביטוחי לנהג צעיר למספר ימים מוגבל שמציעות חברות הביטוח, או לבטח באופן יומי בהודעה מראש לחברת הביטוח ואפילו לרכוש בנק שעות מוגדר מבעוד מועד. נתון נוסף שיכול לחסוך לכם, תלוי כמובן איך מסתכלים עליו, הוא שבמידה ויש לכם שני נהגים חדשים בפער גילים נמוך – תוכלו לדרוש הנחה מסוימת עבור הביטוח של שניהם.

לבטיחות ולאחריות אין מחיר

מחירי פוליסות הביטוח לנהגים חדשים רצופים בסטטיסטיקות עצובות. חברות הביטוח מצידן למודות ניסיון מר עם כיסויים ותשלומים לנהגים חדשים וצעירים ותמחורי הפוליסה עבורם מגלמים את הסיכון הפוטנציאלי. מעבר למשקל הכלכלי, כל הורה שילדו מצטרף למעגל הנהגים בישראל, נכנס לעולם חדש של דאגות וחששות לשלום ילדו והסביבה. מאד חשוב לפעול על פי החוק ולא להתפשר על הפוליסה וכיסוייה. מותר, חשוב ונכון לבצע השוואת מחירים, לדרוש הנחות ותנאים המגיעים לכם, אך חשוב אף יותר לדאוג לבריאות ילדכם ולשקט הנפשי המקסימלי בתקופה חדשה זו. בהצלחה לכולם.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות