תמ"א 38 – המדריך השלם לדייר

דיירים רבים בכל רחבי הארץ, המתגוררים בבניינים שנבנו לפני 1980, שמעו על תמ"א 38, ומעוניינים לחזק את הבניין שלהם, אולם הם אינם יודעים איך להתחיל וכיצד לקדם את הנושא הבוער הזה. במסגרת תהליך התחדשות עירונית שפוקד ערים רבות בארצנו, הועלו תוכניות רבות על הפרק כמו פינוי בינוי ותמ"א 38. בדיוק לשם כך הכנו עבורכם את המאמר הבא. הוא יעשה סדר בדברים וגם יחשוף אתכם לצעדים שכדאי לבצע כדי לקדם את מימוש תמ"א 38 בבניין שלכם. אחרי הכול מדובר בתהליך מורכב ובהפקה שמעורבים בה לא מעט צדדים והיבטים.

urban-renewal2

צעדים ראשונים בדרך למימוש תמ"א 38

צעד ראשון – בדיקת היתרים
רבים טועים לחשוב שהצעד הראשון למימוש תמ"א 38 הוא קבלת אישור כלל השכנים. אולם יש צעד מקדים לכך והוא דורש בדיקה מקדימה באם ניתן בכלל היתר ליישם תוכנית זו בבניין שבו אתם מתגוררים. אחד התנאים לכך הוא שהבניין שלכם הוקם עד 1980.

צעד שני – הסכמה וחתימה של כלל הדיירים
הנה הגענו למהלך שמכשיל הרבה מאוד פרויקטים – הסכמת כלל הדיירים בבניין. דיירים רבים נתקלים בסירוב של דיירים בודדים, ודיירים ספורים אלו יכולים לעכב את מימוש הפרויקט כולו, גם אם הרוב מעוניין בכך. לשם כך, כדאי לכנס ישיבת דיירים מאורגנת ולהגיע אל הישיבה מוכנים עד כמה שניתן. כלומר, להגיע למפגש כשיש בידיכם ידע נרחב ואינפורמציה שיכולה להאיר באור חיובי את כינון הפרויקט. במידה וכל הדיירים מסכימים – מצוין. אפשר לחתום על כתב הסכמה עקרוני ולהמשיך לצעד הבא. במידה ולא – חשוב להבין שניתן לנקוט בהליכים משפטיים כנגד הסרבנים.

צעד שלישי – מינוי נציגים
השלב הבא, לאחר חתימה על כתב הסכמה עקרוני הוא בחירת מספר מצומצם של נציגים מדיירי הבניין, עד חמישה נציגים לכל היותר. כאשר חשוב להבהיר למועמדים שהתפקיד כולל אחריות, השקעת זמן ומילוי תפקידים מסוימים. כנציגי הדיירים בבניין הם יישאו באחריות ליצור קשר ולשאת ולתת עם אנשי מקצוע – עורכי דין, יזמים, קבלנים, חברות מנהלות וכו' ולעשות הכול על מנת לקדם את היישום.

צעד רביעי – איתור אנשי מקצוע
אין זה משנה כמה הדיירים חפצים במימוש התוכנית תמ"א 38 בבניין שלהם, אם הם לא יכולים למצוא או להסכים על בעלי מקצוע שיקדמו ויצעו הלכה למעשה את הפרויקט, הרי שהוא לא יתקיים. בשלב זה נציג הדיירים צריכים להתחיל לחפש ולשאת ולתת עם יזמים, קבלנים, עורכי דין, שמאים, חברות מנהלות וכו', ולהביא את המלצותיהם המנומקות לפני הדיירים. וביחד עם כלל הדיירים לבוא לידי הסכמה.

אלו הם הצעדים הראשונים לקידום פרויקט רחב היקף שכזה, כמובן שלא תמיד כל הצעדים הללו עוברים חלק ויש הרבה מהמורות בדרך. לא קל לקבל את ההסכמה הגורפת של כל הדיירים למימוש הפרויקט בבניין, ובמקרים שבהם הושג כתב הסכמה עקרוני, אז ייתכן ובעיות יצוצו כאשר עולה הצורך לאשר אנשי מקצוע.

במקרים כאלו כדאי מאוד להסתייע בגורמים מקצועיים ומנוסים שיכולים לקדם את הנושא למשל, חברות מנהלות שלוקחות חסות על כל ניהול הפרויקט החל משכנוע דיירים סרבנים, דרך בדיקת כדאיות כלכלית וישימות הנדסית ועד בחירת יזמים ומתן ייצוג משפטי – וכל זאת מבלי שהדיירים יצטרכו לשלם מכספם ולו אגורה אחת!

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות