מאמר דעה על למידה מקוונת מאת: ריאן
למידה מקוונת היא מערכת הוראה או למידה המקשרת בין מורה ותלמיד אשר אינם נמצאים באותו מקום ולעיתים גם לא באותו אזור זמן, ולכן בחלק גדול מהמקרים פעילות התלמיד אינה מתבצעת בו זמנית עם זו של המורה.
ברוב המקרים, הלמידה המקוונת דורשת מהלומד עבודה עצמאית ואחריות רבה יותר מאשר הלמידה הפרונטאלית מול המורה. נוסף לכך, הלמידה המקוונת היא אחת האפשרויות ליישום של למידה משולבת מחשב והיא יכולה להתבצע גם באמצעות כל מכשיר אלקטרוני אחר המאפשר גישה לאינטרנט. כגון: מחשב, טאבלט, וטלפון חכם. השימוש בלמידה מקוונת מצריך יכולות של אוריינות דיגיטלית.
יש ללמידה מקוונת יתרונות וחסרונות.
היתרונות ללמידה מקוונת הן: הגברת נוחות וגמישות.
העובדים מתקשים לשלב לימודים לתוך לוח הזמנים העמוס ונוקשה שלהם, לכן הלמידה מרחוק מאפשרת לעובדים ללמוד לפי לוח זמנים אישי שמתאים להם, וזה גם לוקח הרבה פחות זמן מלמידה פנים אל פנים. יתר על כן, הלמידה מרחוק משפרת את הידע של העובדים.
למידה מרחוק מאפשרת לאנשים ללמוד בסגנון ובמהירות שלהם, מה שעוזר להם לקלוט יותר מידע. ואם מישהו זקוק ליותר זמן בנושא מסוים, הוא יכול להתעמק בו ולחזור עליו כמה שהוא צריך.
לעומת זאת יש ללמידה מרחוק כמה חסרונות: הלמידה מקוונת דורשת כישורי משמעת עצמית וניהול זמן.
כלומר המוטיבציה העצמית מהווה חסם להשתתפות בלמידה מקוונת כי בדרך כלל הלמידה מקוונת אינה כוללת פגישות קבועות או עמידה בלוח זמנים. כתוצאה מכך, על העובדים לשים את עצמם במושב הנהג בכל הנוגע להשלכתם השוטפת.
נוסף לכך, למידה מקוונת מתאפיינת בחוסר תרגול. כי למידה מקוונת מבוססת על ידע תיאורטי מתייחס לעובדות, תיאוריות והנמקות, ואינה מבוססת על ידע מעשי שמתייחס למשימות ועשייה. לכן הלמידה מקוונת אינה יכולה להחליף את הידע המגיע דרך התנסות מעשית.
אני תומכת בלמידה מקוונת כי באמצעותה האדם יכול לארגן את זמנו ולהפיק תועלת מהיתרונות שציינתי. כדאי לחשוב היטיב על שני הצדדים לפני קבלת החלטה בנוגע ללמידה מקוונת ואם עדיפה על למידה מסורתית, לשקול את המורכבות של ההכשרה ורמת המוטיבציה של העובדים, תוך התייחסות לכל יתרונות וחסרונות הלמידה מקוונת.