איך לטפל ביקיריכם בגיל הזהב

אף אדם, אלא אם הוא נמצא במצב דומה, לא יכול להבין את הבעיות שעומדות בפני משפחה כאשר ההזדקנות של בן משפחה קרוב מביאה איתה מכות בלתי צפויות בצורה של בעיות בריאות, ביקורים אצל רופאים, הזדקקות לשירותי סיעוד וחשבונות רפואיים גוברים. הבינו שאף אחד מהמשפחה המורחבת או אפילו מבני המשפחה הקרובים לא יהיה שם אם הקשיש ייפול.

רוב המאמרים על טיפול בקשישים שמים דגש על העובדה שהטיפול במבוגר הוא משימה מכובדת שבני המשפחה לוקחים על עצמם. מעטים יפרטו ויסבירו מהם הצעדים שבהם צריך לנקוט כדי למנוע את אותם רגעים בלתי נמנעים של בדידות ודיכאון בעוד שאתם, בני המשפחה, נמצאים בעבודה.

היום, מבוגרים עצמאיים רבים מעדיפים לוותר על ביתם הפרטי ולעבור לגור במסגרת דיור מוגן שם הם יכולים להמשיך בחיים חיוניים, משמעותיים ופעילים. אחרים, שמזלם לא שפר עליהם, והפכו לסיעודיים, מוצאים עצמם מאושפזים בבתי אבות סיעודיים. אבל יש משפחות שמעדיפות לטפל בהורה הקשיש בביתם הם.

אם גם אתם החלטתם לטפל ביקירכם בבית שלכם, הנה כמה עצות שיועילו לכם:

–          הקפידו לשמור על בית מאוורר, נקי ונטול אבק.

–          נסו לשמור על חדר האמבטיה של הקשיש נקי ויבש כדי למנוע מקרים של החלקה.

–          ספקו לקשיש חומר קריאה בשפע ודברים מעניינים שיוכל לעשות ושמתאימים לו, בזמן שכל בני המשפחה יצאו לעיסוקיהם.

–          מוסיקה חשובה מאד למצב רוח טוב. הקפידו שלקשיש תהיה מוסיקה שהוא אוהב בהישג יד ובאמצעות מכשיר קל לתפעול.

–          אדם קשיש זקוק לתזכורות חוזרות ונשנות. לפעמים הואיגיב בשלילה להוראות שכאלה. הכינו את עצמכם לספוג ולהתמודד עם התקפי הזעם שלו.

–          שמרו במקום ברור וידוע את מספר הטלפון של הרופא ושל האמבולנס.

–          יידעו את כל השכנים שלכם שבביתכם מתגורר קשיש, למקרה הצורך.

–          שמרו את כל התרופות מחוץ להישג ידו של הקשיש, והקפידו שיקבל את התרופות להם הוא נזקק רק בנוכחותכם.

–          אם אתם חשים חסרי אונים העסיקו עזרה חלקית בבית, אפשר גם לפנות לעזרת שירותי סיעוד.

–          נסו לשלב את הקשיש בפעילויות מהנות של בני המשפחה, גם אלה שנערכות מחוץ לבית.

–          הקפידו להתייחס אל הקשיש בכבוד, ותנו לו הרגשה שהוא רצוי ואהוב. זוהי משימה חשובה מאד ולא פשוטה כי לדור הצעיר אין סבלנות רבה לתקשר עם אנשים קשישים.

–          שמרו על כל התמיכה הכספית בהיכון. בין אם מדובר בביטוח רפואי, בפנסיה, בחסכונות ובקרנות נוספות. אף פעם אדם לא יודע מתי פתאום ייווצר מצב חירום שיחייב אשפוז בהוצאה כספית גבוהה.

–          בעת שהקשיש יוצא לטייל לבדו באזור הבית, הקפידו שיישא עימו תעודת זהות או תעודה מזהה כלשהי, למקרה שמשהו יקרה לו בעת הטיול.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות