טיפים בבחירת מוסד לימודים בתחום מדעי המחשב

מאז שההייטק הפך להיות חלומה של כל אמא פולנייה, תפסו לימודים לתואר במדעי המחשב את מקומם של לימודי המשפטים והרפואה כאחד מתחומי הלימוד המבוקשים ביותר. ישראל הרי נודעת בעולם כולו במומחי האבטחה, המתכנתים ואנשי המחשבים שלה, ולימודי מדעי המחשב בכל המוסדות האקדמיים משקפים הן את הביקוש והן את ההיצע לתחום – כמעט כל האוניברסיטאות והמכללות בארץ מציעות כיום מסלולי לימודים במדעי המחשב.

כמובן שלימודי מדעי המחשב לא מתאימים לכל אחד, ודורשים בעיקר ראש ריאלי, יכולת אנליטית ועדיף גם ניסיון שנצבר עוד בטרם הלימודים בתחומי המחשוב – היכרות עם שפות תכנות, חומרה, או סתם ניסיון רב בעולם האינטרנט. אם ניחנתם בכל אלה, וגם אתם שוקלים ללמוד לתואר בלימודי המחשב, המשימה העיקרית המוטלת בפניכם בראש ובראשונה הוא להחליט באיזו מסגרת ובאיזה מוסד ללמוד.

  • אוניברסיטה או מכללה? אם יש לכם ממוצע בגרויות גבוה ועברתם כבר את המבחן הפסיכומטרי בציון גבוה גם כן, הדרך ללימודים באוניברסיטה סלולה בפניכם. לעומת זאת, אם לא עשיתם פסיכומטרי, או אם ממוצע הבגרויות שלכם לא מזהיר, שווה לכם לשקול לימודים באחת המכללות האקדמיות, למרות שלא תמיד תזכו שם בתואר "בוגר במדעים" (BSc), אלא "בוגר תואר" (BA) או "בוגר תואר טכני" (BTech). בשורה התחתונה, הידע שתצברו הוא אותו ידע, ולא בטוח שאפילו המעסיקים הפוטנציאליים שלכם ידעו להבדיל בין סוגי התארים השונים. מה שכן צריך לקחת בחשבון הוא שדמי הלימוד במכללות גבוהים בהרבה מאלה שבאוניברסיטאות.
  • ידע מעשי או תאורטי? אם הצלחתם לצמצם את רשימת המוסדות הפוטנציאליים שבהם תוכלו להירשם ללימודי תואר במדעי המחשב, עליכם לבחון, בין היתר, את תכנית הלימוד בכל אחד מהם, ובעיקר – מה החלוקה בין הידע התאורטי הנלמד, לבין היישום שלו בתרגולים, מעבדות, פרויקטים וכו'. כשתסיימו את הלימודים ותצאו לשוק העבודה חשוב שיהיה לכם כמה שיותר ניסיון מעשי, שיעניק לכם יתרון בקבלה למקומות עבודה.
  • רשמים של בוגרים אחרים – לפני שאתם מתחילים ללמוד, סביר להניח שאין לכם באמת מושג מה חשוב ומה לא, והאם תכנית הלימודים המוצעת שווה משהו בעולם האמיתי. נסו לאתר בוגרים של התואר מאותו מוסד אקדמי, ולראות האם הלימודים באמת סייעו להם אחר כך – האם הצליחו למצוא עבודה בתחום, האם הצליחו להתקדם בו, האם המשיכו ללימודי המשך וכו'.
  • מסלולי התמחות – התואר שאיתו תצאו בסיום הלימודים הוא אומנם תואר במדעי המחשב, אבל הדרך אליו יכולה להיות שונה ומגוונת, ולכלול מסלולי התמחות שונים בתחומים כגון סטטיסטיקה, אלגוריתמים, יעילות, מסדי נתונים, רשתות ועוד. אם יש לכם כבר כיוון מקצועי שאתם חושבים עליו, תנו עדיפות למוסד האקדמי שמציע התמחות בתחום זה. אם לא, בחרו במוסד שמציע מסלולים רבים ככל האפשר, מתוך מחשבה שאחרי שנה או שנתיים של לימודים כבר תדעו טוב יותר איזה כיוון מתאים לכם, ותוכלו לבחור קורסים רלוונטיים מתוך ההיצע.
  • נטוורקינג – סטטיסטית, אם תבחרו במוסד אקדמי שבו לומדים סטודנטים רבים יותר, יש סיכוי טוב יותר שבעתיד המקצועי שלכם תיתקלו במי מהם ותוכלו להיעזר בו. מצד שני, במוסד גדול היחסים שתצליחו לפתח עם חבריכם לספסל הלימודים יהיו מוגבלים, ואולי עדיף דווקא ללמוד במוסד קטן יחסית, שבו תכירו טוב יותר את הסטודנטים האחרים, והקשרים שתיצרו איתם יוכלו להועיל לכם יותר בעתיד מאשר היכרות שטחית עם מספר גדול של סטודנטים.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות