נוהגת בשביל שניים: טיפים לנהגת ההריונית בקיץ

אם חגורת הבטיחות מעט לוחצת עלייך בעת הנהיגה או שתהית לא פעם עד איזה שלב של ההריון תוכלי להמשיך לנהוג – המדריך הבא הוא בשבילך. הנה כמה טיפים מוצלחים שיבטיחו עבורך נסיעה בטוחה, נוחה ומהנה

שולי הזלקורן

יש הרבה דברים שאינך יכולה לעשות בעודך בהריון: לאכול סושי או ביצים לא מבושלות, לשתות קפה או אלכוהול, להשתתף בפעילות צלילה, לעלות על המתקנים בלונה פארק, לשוט בקיאק (אלא אם יש אחד בבעלותך) וליהנות מעיסוי גוף אצל מעסה שאינה מתמחה בהריוניות. נהיגה בתקופת ההריון אינה דבר נוח במיוחד, אך היא אינה מסוכנת יותר מנהיגה שלא בהריון, ברוב המקרים. מחקר שנערך ב-2014 מצא שלנשים שנוהגות בזמן השליש השני יש 42% יותר סיכון להיות מעורבות בתאונות דרכים קשות מאשר נשים שהיו בשליש הראשון או השלישי או לא היו בהריון כלל. לצערנו, המחקר לא התקדם מעבר לשאלה הזו, אבל סביר שלעייפות ולחוסר השינה הנובעים מהשינויים ההורמונליים בשליש הזה יש תפקיד מרכזי.

עם חוסר הנוחות שבנהיגה בתקופת ההריון בכלל ובקיץ בפרט אפשר להתמודד ויש כמה דברים שתוכלי לעשות כדי להפוך את הנסיעה שלך לבטוחה יותר כמו להקפיד לצאת לדרך עם בקבוק מים בעל פתיחה נוחה – ואחרי שביקרת בשירותים, עם משהו קטן לאכול – על כל רעב שלא יבוא ולוודא שברשותך ביטוח רכב בתוקף, למקרה שתזדקקי לסיוע וכיסוי בדרך.

אז אם אינך עייפה מדי בכדי לנהוג, הנה כמה טיפים שיעזרו לך לעבור את הנסיעה בביטחון ועד כמה שניתן – בנוחות.

חובה לחגור

גם אם האינטואיציה שלך אומרת לך שבכל בלימה של המכונית או תאונה ייגרם נזק לעובר שמעבר לחגורה, חשוב לזכור שלא תמיד היא אכן נכונה. מחקרים מוכיחים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שאישה שאינה חוגרת חגורת בטיחות בעת נסיעה או נהיגה, מגדילה פי כמה את הסיכון להיפגע קשה או למות מתאונה ואת הסיכוי לאבד את העובר. איך אפשר להוריד את הסיכון? באמצעות חגירה נכונה של חגורת הבטיחות אשר תגדיל את הסיכוי של העובר לשרוד תאונה פי שניים. כל שעלייך לעשות הוא להעביר את החגורה מתחת לבטן ולמקם את רצועת הכתף מעל הבטן ובין השדיים.

להניח לכריות האוויר

במקרה זה לא האינסטינקט הוליך אותנו שולל אלא מחלוקת בשאלה האם התועלת שבכריות האוויר עולה על הסיכון שבפתיחתן. לשמחתנו, מדובר בחדשות ישנות שיחגגו בדצמבר הקרוב לפחות בת מצווה, והמחקרים וההמלצות שפורסמו בשנים האחרונות קובעים באופן חד משמעי שאסור לנטרל את כריות האוויר ברכב. פתיחתן בעת תאונה מגדילה משמעותית את הסיכוי של האישה ההריונית ושל עוברה לשרוד, אבל חשוב גם להקפיד על צורת הישיבה.

כדי להתמודד עם חוסר הנוחות מבלי לפגוע בבטיחות, הדבר הראשון שיש להקפיד עליו הוא שהבטן לא תיגע בהגה כלל. ככל יכולתך, שבי הרחק מההגה ושמרי על מרחק של מינימום 25 ס"מ בין ההגה לחזה. היעזרי בכרית תומכת קטנה וקשיחה כדי לתמוך בגב בעת הנהיגה ובימים של נסיעות ארוכות או מתישות במיוחד, עצרי להתרענן כל כמה זמן בהתאם לצורך: חלצי עצמות, שתי משהו מרענן ואם יש שירותים באזור, גם לשלפוחית זה יעזור.

עד איזה שלב של ההריון מותר לך לנהוג?

אם את חשה שביכולתך לשבת מאחורי ההגה ולנווט את הדרך בבטחה אין שום מניעה שתעשי זאת, כל עוד תשמרי על הנחיות הבטיחות ותקפידי לעצור להתרעננויות. עם זאת, יתכן ובמהלך השליש השני או רק בשלישי תרגישי שאין לך די כוח לנהוג ולכל המשתמע מכך ובמקרה זה, מומלץ עבורך לנסות ולהשתמש בשירותיה של התחבורה הציבורית או בעזרתם של בני משפחה וחברים.

ומה לעשות במקרה של תאונה?

מעבר לביצוע הפעולות הקבועות הנדרשות עם התרחשותה של תאונת דרכים, הדבר הראשון שיהיה עלייך לעשות במידה והיית מעורבת באחת הוא להיבדק בהקדם אצל הרופאה המטפלת או המיילדת שלך. תאונה היא לכל הפחות אירוע מטלטל ומלחיץ ולשמור על ״קור רוח״ לטובת העובר זו משימה שיכולה להיות לא פשוטה. אל תהססי לבקש תמיכה מעדים לתאונה, אם כי סביר שאלו פשוט יושיטו ידם: כדי לעזור לך לצאת מהרכב או לתעד עבורך את נזקי התאונה.

 

עונת הקיץ מספקת לא מעט אתגרים עבור הנהגים ובפרט לאלו ההריוניות. חשוב שתעשי כל שניתן כדי שהנהיגה תעבור עלייך בנוחות ובבטיחות. מומלץ כמובן להימנע מנסיעות ארוכות, מיציאה בימים חמים מדי או מנהיגה אחרי לילה ללא שינה מספקת. כיוון שאין הריון אחד דומה למשנהו ורק את יכולה לדעת מתי יש בכוחותייך לנהוג ומתי זה גדול עלייך, סמכי על שיקול דעתך והרגשתך – כפי שמצופה מההורה-המבוגרת-האחראית שאת צפויה להפוך אליה בקרוב.

נסיעה נעימה ובטוחה.



כתיבת תגובה