איך להרגיע ולהתמודד עם חרדה

הפרעות חרדה הן הסוג הנפוץ ביותר של בעיות נפשיות אשר פוגעות הן בילדים והן במבוגרים. חרדה היא תגובת חירום טבעית של הגוף על סכנה ומצבי חרדה מתגלים בעוצמות שונות ובצורות שונות ויכולים לגרום לקשת רחבה של תופעות לרבות חוסר נוחות, דפיקות לב מואצות, הצעה, רעד וסחרחורות. לעיתים החרדה מהווה תגובה מוגזמת למצב אמיתי ולעיתים היא מייצרת פוביה אשר גורמת להימנעות ממצבים שונים הנתפסים כמאיימים. היא יכולה לתקוף את האדם גם בעקבות עצם המחשבה על אותו מצב או דבר שנחשבים למפחידים. ניתן למצוא מצבי חרדה ספונטניים אשר תוקפים ללא אזהרה מוקדמת ומנגד ניתן למצוא מצבי חרדה אשר נבנים בצורה הדרגתית בתגובה למפגש עם מושא החרדה.

מהם הגורמים לחרדה?

הפרעת חרדה עלולה להתפתח בגין גורמים שונים ולא תמיד ניתן להצביע על סיבה אחת בלבד לבעיה זאת. מקובל לחשוב שחרדה נובעת מגורמים פסיכולוגיים, מאירועים אשר קרו לאדם במהלך חייו, מסגנון חיים וגם גורמים פיזיולוגיים כגון: תורשה ותהליכים כימיים במוח.

ניתן לומר כי הגורם המרכזי להתקפי חרדה הוא הפעלת מערכת הישרדותית בגוף האדם אשר נקראת המערכת הסימפתטית. המערכת המדוברת מורכבת והיא מכינה את הגוף למצב של סכנה שבו הוא יכול לבחור להילחם, לקפוא או לברוח. ניתן לראות את המערכת הזאת בהישרדות של בעלי חיים אשר מייצרים מגוון רחב של אסטרטגיות לשרוד, הן באמצעות לחימה, הן באמצעות הסוואה והן באמצעות בריחה. 

כאשר המערכת המדוברת מופעלת מופרשים הורמונים במהירות, בפרט אדרנלין. ההורמונים הללו יוצרים מצב של ערנות ודריכות מרביים כהכנה של הגוף לקראת האיום והסכנה. מופעלת זיעה בכדי לקרר את הגוף וליצור חלקלקות, דופק מואץ להזרים דם לשרירים ולתפקד טוב יותר בזמן פציעה, נשימה מואצת כהכנה לפעילות פיזית, כיווץ העיניים לשיפור הראייה ועוד.

המערכת המדוברת מכינה את הגוף בצורה טובה לסכנה ואיום אמיתיים, אך במהלך התקף חרדה המערכת המדוברת מופעלת ללא איום אמיתי והאדם מרגיש את כל התסמינים הללו ולא פעם חש כי הוא עובר התקף לב ואף פונה למיון, אך שם לא נמצא שום ממצא רפואי ומתגלה כי הוא סובל מהתקף חרדה.

מהם התסמינים של חרדה?

לחרדה יש ביטויים פיזיולוגיים וגם ביטויים פסיכולוגיים, כאשר הביטויים הפיזיולוגיים יכולים להיות: מתח שרירים, דפיקות לב מואצות, יובש בפה, בחילה, הזעה, שלשול, אי נוחות בדרכי העיכול, ידיים לחות וקרות, קושי בבליעה ועוד. הביטויים הפסיכולוגיים של החרדה יכולים להיות: עצבנות, שיתוק, ניתוק מהעצמי ואף חשש מפני מוות או שיגעון.

דרכי התמודדות עם חרדה וכיצד מרגיעים אותה

ראשית כל, חשוב מאוד לפנות לטיפול ממוקד בחרדה. הטיפול יכול להיות פסיכולוגי דינמי או קוגניטיבי התנהגותי וכמובן שניתן לשלב יחד עם הטיפול הנפשי בחרדה גם טיפול תרופתי באמצעות תרופות מיוחדות כנגד דיכאון וחרדות. פסיכיאטר מקצועי יכול לסייע באבחון החרדה ובהתאמת תרופה שיכולה לסייע למצב. מעבר לכך, חשוב ללמוד איך להרגיע חרדה באמצעות טכניקות נשימה שונות וכל טכניקה אחרת שיכולה לפעול על המחשבה ולסייע בהרגעת הגוף והנפש גם יחד, כאשר האדם נכנס להתקף חרדה. חשוב שהאדם ידע כיצד לזהות את הגורמים להתקף זה על מנת להימנע מהם מראש וכן חשוב שידע לזהות את ההתקף שהוא מצוי בו, בכדי להפעיל את טכניקות ההתמודדות שלו כאשר הוא מזהה שהוא מצוי בהתקף חרדה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות