כל העולם רועד מסביב? בלי פאניקה, כל העובדות שאתם צריכים לדעת על השבר הסורי-אפריקאי

קטגוריית אסונות טבע כוללת רעידות אדמה, שיטפונות, צונאמי, סופות, התפרצות הרי געש והכחדה המונית והרשימה עוד ארוכה. מאמר זה יסביר מהו אסון טבע, מהו השבר הסורי- אפריקאי ומה ניתן לעשות במקרה בו אנו חווים רעידת אדמה בישראל. הבה נתחיל..

מהו השבר הסורי אפריקאי?

השבר הסורי אפריקאי, שנקרא פעמים רבות גם הבקע הסורי אפריקאי, מתחיל בדרום טורקיה עובר דרך המדינות סוריה, לבנון, ישראל וקניה. בקניה הוא מתפצל ובסופו של דבר הוא מגיע עד למוזמביק. תחילת ההיווצרות שלו החלה כבר לפני 25 מיליון שנה והוא זה שגורם לרעידות האדמה אותן אנו חשים באזורים בו עובר הבקע. הבקע נחלק לשלושה חלקים מרכזיים. הראשון זכה לכינוי ים המלח וזאת משום שהוא נמשך עד ים סוף, השני, ים סוף, עובר מהמפרץ של אילת ולכל אורכו של ים סוף. הבקע השלישי נמשך מאתיופיה ועד זימבבואה. ההיווצרות של הבקע היא כתוצאה מתזוזות של סלעים שמרכיבים את הקליפה החיצונית של כדור הארץ. אלו זזים במשך שנים וגרמו לנדידה של היבשות השונות בעולם. בישראל השבר עובר בבקעת החולה, כנרת וים המלח.

אסונות טבע- רעידת אדמה?

בהגדרה המילונאית רעידת אדמה משתייכת אל קטגוריית אסונות טבע. מומחים רבים טוענים שהשתייכות זו שגויה שהרי רעידת אדמה היא דבר טבעי, אך בניית הבתים והמבנים השונים והקדמה הם אלו שהפכו את תופעת הטבע הזאת לאסון. כדור הארץ בנוי מחומר דינאמי שכל הזמן זז, משתנה ומפעיל לחצים על הקליפה של כדור הארץ. בשלב מסוים הקליפה אינה עומדת בלחצים ונשברת. החלקים השבורים נקראים לוחות  טקטוניים. רעידת אדמה נוצרת מתי שמתרחש שחרור של אנרגיה בין שני גושי סלע שמתחככים אחד בשני. בעקבות הרעידה של האדמה נוצר רעש וגלים אלסטיים שגורמים לתנודות בכדור הארץ. המומחים מעריכים את כל הקשור אל העוצמה והתופעות של רעידות אדמה באמצעות מדידה של גלים אלו. אנחנו לא מרגישים את הרעידה עד 3.5 בסולם ריכטר.

רעידות אדמה בישראל

במדינתנו השבר הסורי אפריקאי הוא זה שאחראי על כל הקשור אל רעידות האדמה אותן אנו חשים. בשנים האחרונות, מדינת ישראל מחזקת את היסודות במבנים הישנים וזאת על מנת שהם יוכלו לעמוד בפני מצבים של רעידות אדמה (תמ"א 38). נכון לעכשיו אין מה לדאוג שכן אין פעילות סיסמית גבוהה באזור ישראל, אך בעבר הרחוק היה ולכן חשוב להיזהר ולהיערך. רעידת האדמה החזקה האחרונה שהגיע לסביבות 6 בסולם ריכטר בישראל התרחשה בשנת 1927. כל מהנדס בישראל חייב לפעול על פי תקן 413 שתפקידו למנוע את ההתמוטטות של הבניין במקרה של רעידת אדמה. בנוסף, הממ"ד משפר בצורה משמעותית את ההגנה במקרה של רעידת אדמה ופיקוד העורף מפרסם הנחיות לביצוע במקרה של רעידת אדמה. כך שבמקרה של רעידת אדמה, יש למהר ולהתעדכן בהנחיות פיקוד העורף באינטרנט ובמרחב הטלוויזיוני.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות