מתכונים לשבועות: גבינות ללא חלב

נשמע כמו דבר והיפוכו? עבור רבים זה כבר עניין של הרגל. בשבועות ובכל ימי השנה אופים, מבשלים ואוכלים גבינות ללא חלב

מי אמר שגבינה חייבת להיות עשויה מחלב? יותר ויותר ישראלים מגלים את הטעמים הנפלאים והבריאות הנהדרת הטמונים במוצרים מקבילים לגבינות – צהובה, לבנה, פרמזן או מוצרלה, גבינות קשות וגבינות למריחה, כאלה שקונים בסופר או כאלה שמכינים בבית – שהמשותף לכולם הוא שאין בהן חלב בכלל והן מיוצרים על טהרת הצומח, מאגוזים שונים או מסויה. המניעים לשימוש בגבינות צמחיות מגוונים – מרגישות ואלרגיה לחלב, המאפיינות את רוב האוכלוסיה, דרך בחירה מוסרית שלא לצרוך מוצרים מן החי שהופקו תוך פגיעה בבעלי חיים, ועד בחירה קולינארית מתוך העדפה של טעם. גם כשזה מגיע לשבועות, שהפך בשנים האחרונות לחג של מוצרי חלב – רבים מעדיפים את האלטרנטיבה הצמחית ומאתרים ברשת מגוון גדול של מתכונים לשבועות המתבססים על גבינות מסוג זה לצד מאכלים נוספים מן הצומח.

מה מוצאים על המדף? ככל שהביקוש למוצרים מן הצומח עולה מגוון הגבינות הצמחיות מתרחב. בישראל מיוצרים כמה סוגים של גבינה צהובה מבוססת סויה, בגוש או בפתיתים מגורדים, ויש גם כאלה שמיובאות אלינו מחו"ל בסגנון פרמז'ן או מוצרלה. לצידן מככבות כמה גבינות לבנות למריחה, בטעמים שונים, עם תוספות ותיבולים. ואם אנחנו כבר במוצרי מדף, ישנם גם יוגורטים ומעדנים ללא חלב כלל, על בסיס סויה או אורז, לצד שורה ארוכה של מקבילות חלב צמחי מבוסס סויה, אורז, שקדים, שיבולת שועל, כוסמת, אגוזי לוז, קוקוס ועוד. גם שמנת לבישול על בסיס סויה וכמובן קרם קוקוס משמשים להכנת מנות מוקרמות ללא חלב כלל.

עשו זאת בעצמכם – את המקבילות הצמחיות לגבינה אפשר בהחלט להכין גם בבית. הקלות יותר להכנה הן גבינת קשיו או גבינת שקדים למריחה – משרים את האגוזים הלא קלויים במים למשך מספר שעות וטוחנים עם מעט נוזלים, לימון, מלח ושום אם רוצים. ניתן גם להכין גבינה מחלב סויה שמבשלים ומצמצמים ולהכין גבינות קשות משקדים או אגוזי מקדמיה, שאופים בתנור. גם חלב צמחי תוצרת בית פשוט למדי להכין – טוחנים עם מים וממצים את האגוז, כך שאחרי סינון מתקבל ה"חלב" שלו. נכון שמדובר בקצת יותר עבודה, אבל התוצאה היא טרייה, טעימה וגם ללא תוספים וחומרים משמרים למיניהם שנמצאים ברוב המוצרים המוכנים לקנייה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות