עמלת תיווך נדל"ן

בהרבה ממדינות העולם מתווך הדירות הוא חלק בלתי נפרד מכל עסקת נדל"ן בשל היתרונות הרבים שיש לו.

הוא צבר ניסיון רב בתחום והניסיון שלו תמיד מוכיח את עצמו, הוא יודע לדלג על מוקשים שמוכר חסר ניסיון עלול לדרוך עליהם, הוא מפרסם עשרות מודעות והוא יחשוף את הנכס שלכם למספר גדול של מתעניינים, ולא אחת, בהתאם להבנתו, הוא ייקח את הקונה לדירה שלכם, למרות שהוא בכלל התעניין בדירה אחרת.

מתווך מקצועי מנהל רשימות מסודרות והוא יוכל לחזור שוב ללקוחות שכבר ראו את הדירה ולנסות להחזיר אותם לשולחן המשא ומתן, ואפילו להצליח.

עמלת תיווך הנדל"ן היא שכר הטרחה של המתווך.

בארצות הברית עמלת תיווך הנדל"ן היא בגובה של שישה אחוז מערך העסקה ומשולמת על ידי המוכר, בישראל, לעומת זאת, כל צד, המוכר והקונה, משלם את עמלת התיווך בגובה של שני אחוזים ממחיר העסקה.

עמלת תיווך נדל"ן – כמה זה עולה?

החוק אינו קובע את גובה עמלת התיווך. עמלת התיווך המקובלת היא בגובה של שני אחוז מערך העסקה בתוספת מע"מ, אך בפועל, עמלת התיווך יכולה להיות נמוכה יותר, בין אחוז אחד ועד לשני אחוז מערך העסקה, כך או כך, מדובר בסכומים של עשרות אלפי שקלים.

בדירות שערכן נמוך ואינו עולה על כמה מאות אלפי שקלים, לעתים המתווכים לא ידרשו מכם אחוזים מהעסקה, אלא יבקשו מכל צד שכר טרחה מינימלי שאותו הם יקבעו מראש במטרה לנסות לכסות את הוצאות הפרסום ללא קשר לשווי הנכס.

שיטה נוספת של תשלום עמלת התיווך היא סגירה מראש על המחיר של הנכס, כאשר העודף מהמחיר שנקבע ייחשב לעמלת התיווך. אם לדוגמא אתם מבקשים מחיר של מיליון וחצי על הנכס והמתווך מצליח למכור במיליון חמש מאות וחמישים שקלים – חמישים אלף השקלים שמעל המחיר שדרשתם ילכו אל המתווך.

שיטה זו אינה נפוצה ולא מומלצת. תמחור גבוה של הנכס במטרה להשיג עודף עלול לייבש את הדירה בשוק ולעכב את העסקה. ועוד, דירה שעומדת זמן רב על המדף מעלה שאלות על טיב הנכס ועל תנאי העסקה גורמים כשלעצמם עלולים להוזיל את ערך הנכס.

עמלת דמי תיווך בשכירות היא תשלום של בגובה דמי השכירות לחודש אחר בתוספת מע"מ.

עמלת תיווך נדל"ן – מהם הגורמים המשפיעים על גובה העמלה?

גובה העמלה מושפע ממספר גורמים, מהמיקום, ממחיר העסקה, מהבלעדיות שמקבל המתווך ומהניסיון שלו.

המיקום – במקומות מבוקשים שבהם יש היצע וביקוש גדול של קונים ומוכרים, התחרות בין המתווכים גדולה ולכן סביר להניח שהמתווך יסכים לעמלת תיווך נמוכה יותר מהמקובל בשוק.

מחיר עסקה – ככל שמחיר הנכס יקר יותר, כך גם  עמלת התיווך תהיה גבוהה יותר. ולכן בעסקאות יקרות יש מקום למיקוח ולגמישות על שכר הטרחה של המתווך.

בלעדיות – בלעדיות זהו מצב שבו מוכר הדירה נותן בלעדיות למתווך אחד וחוץ ממנו אף מתווך אחר לא יוכל למכור את הדירה. הבלעדיות מונעת את התחרות עם מתווכים אחרים ומעניקה למתווך ביטחון שהוא יקבל תמורה על הזמן ועל המשאבים הכספיים שהוא משקיע במאמצים למכור את הדירה.

רוב המתווכים יעדיפו לקבל בלעדיות במחיר של עמלת תיווך נמוכה יותר, ולכן אם נתתם למתווך בלעדיות, אתם יכולים לנהל משא ומתן על גובה העמלה ורבים הסיכויים שהמתווך יסכים להפחית את גובה העמלה.

ניסיון – ככל שהמתווך צבר יותר ניסיון ונחשב למתווך מבוקש יותר, כך הוא פחות יסכים להנחה בגובה דמי התיווך.

ולסיום, מתווכי נדל"ן מנוסים מפעילים צוות של עוזרים כמו יועצי משכנתאות, עורכי דין מומחים למקרקעין, צלמים, מעצבי פנים ועוד. חלק מהשירותים שלהם מוצעים בחינם כמעטפת לעסקה.

לפני שאתם חותמים על הסכם תיווך חשוב לבדוק אילו שירותים מוצעים לכם ללא תשלום ולשקלל אותם במחיר העמלה.

אילו הייתם צריכים לשלם לכל בעל מקצוע שכר טרחה בנפרד הייתם משלמים הרבה יותר מאשר עמלת התיווך שאותה דורש המתווך.

חיסכו זמן יקר! לשימושכם לוח נדל"ן לדירות ממתווכים מורשים בלבד.

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות